2025-07-29, 07:55
Medlem
carfexzs avatar
Din kropp är en ugn som förbränner kalorier
I princip spelar det ingen roll varifrån du får kalorierna för att gå ner i vikt. Till exempel är alkohol mycket kaloririkt, men vi kan inte livnäga oss enbart på alkohol, eftersom det inte innehåller några andra nyttiga näringsämnen än kolhydrater. Därför är en hälsosam kost baserad på att äta mer grönsaker och kött, eftersom de förutom kalorier också innehåller många andra ämnen som är nödvändiga och oersättliga för kroppen.
Kaloriunderskott är en nödvändig grund för kvalitativ viktminskning. Räkna ut hur mycket du behöver per dag och minska med 300 kalorier.
Till exempel, min typiska kostplan
1) Havregryn, två ägg, en liten bit ost och en banan
2) Gryn/pasta, kyckling, grönsaker
3) Protein shake
4) Grönsallad
Observera att det inte finns några speciella eller otillgängliga produkter, jag utgår bara från portionsstorlekarna och äter inte något ”extra” som godis.
Citera
2025-07-29, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
I vilket fall menar du? Det finns tiotusentals fall där det fungerat fint.

Med godis?
Citera
2025-08-01, 04:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Med godis?

Ja. Med och utan.
Citera
2025-08-02, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja. Med och utan.

Förr sade man att någon var beläst som tappat fotfästet som du verkar gjort. Typiskt internet fenomen numera med alla unga experter som lätt krossar i diskussioner när de med övermod lämnar Facebook. Fortsätt häng på Facebook där det är envägskommunikation.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-08-02 kl. 07:36.
Citera
2025-08-03, 01:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Förr sade man att någon var beläst som tappat fotfästet som du verkar gjort. Typiskt internet fenomen numera med alla unga experter som lätt krossar i diskussioner när de med övermod lämnar Facebook. Fortsätt häng på Facebook där det är envägskommunikation.

Vilken tur att jag är av modell äldre, har utbildning och inte har Fejsbook.
Citera
2025-08-03, 23:17
Medlem
FitGirlies avatar
Citat:
Kan vi få din version, varför skulle man inte gå ner i vikt?
Citera
2025-08-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitGirlie
Kan vi få din version, varför skulle man inte gå ner i vikt?

Att människor inte lyckas gå ner till sin normalvikt har med deras kost att göra. Vi pratar inte om att gå ner i vikt nu utan om att faktiskt åstadkomma en synbar förändring på vikten och hälsan (överkurs).

Äter man tex en större mängd godis vid en viktnedgång så kommer det innebära att man äter mindre av det man borde äta för att klara av att nå sin normalvikt. Jag är bodybuilder sedan 20 år och även på gymmet i år så misslyckade en jag känner att gå ner till sin normalvikt. Motivationen var det inget fel på men upplägget var inget vidare och han jag skriver om ser likadan ut nu som innan sommaren.

Sen kan man hitta på massa exempel i teorin. Någon skulle ju kunna skriva att man når sin normalvikt genom att svälta sig. Men om det hade gått i praktiken så skulle inte 54% av svenskarna vara överviktiga och påväg mot diabetes och andra sjukdomar. Ingen vill ju vara tjock. Däremot känner säkert många människor som försökt gå ner i vikt och inte lyckats nå sin normalvikt. Så länge människor tror man kan göra det genom att endast räkna kalorier så kommer vi se människor misslyckas. Det är vad man stoppar i sig som är det viktiga och avgörande.

Där har du min syn på det hela i en kort version.
Citera
2025-08-04, 17:33
Medlem
Mät gärna midjemåttet, det klassiska är att man får så kallad "muffinsmage" och somliga ser rent gravida ut
Citera
2025-08-10, 22:53
Medlem
FitGirlies avatar
Spännande. Jag har ett par vänner som åt en hel del lösgodis under sina tävlingsdieter. Lyckades i alla fall hålla sig på sm nivå.
Självlart så kan man inte bara äta godis, då dör man ju.

Citat:
Att människor inte lyckas gå ner till sin normalvikt har med deras kost att göra. Vi pratar inte om att gå ner i vikt nu utan om att faktiskt åstadkomma en synbar förändring på vikten och hälsan (överkurs).

Äter man tex en större mängd godis vid en viktnedgång så kommer det innebära att man äter mindre av det man borde äta för att klara av att nå sin normalvikt. Jag är bodybuilder sedan 20 år och även på gymmet i år så misslyckade en jag känner att gå ner till sin normalvikt. Motivationen var det inget fel på men upplägget var inget vidare och han jag skriver om ser likadan ut nu som innan sommaren.

Sen kan man hitta på massa exempel i teorin. Någon skulle ju kunna skriva att man når sin normalvikt genom att svälta sig. Men om det hade gått i praktiken så skulle inte 54% av svenskarna vara överviktiga och påväg mot diabetes och andra sjukdomar. Ingen vill ju vara tjock. Däremot känner säkert många människor som försökt gå ner i vikt och inte lyckats nå sin normalvikt. Så länge människor tror man kan göra det genom att endast räkna kalorier så kommer vi se människor misslyckas. Det är vad man stoppar i sig som är det viktiga och avgörande.

Där har du min syn på det hela i en kort version.
Citera
2025-08-10, 23:47
Medlem
Citat:
Spännande. Jag har ett par vänner som åt en hel del lösgodis under sina tävlingsdieter. Lyckades i alla fall hålla sig på sm nivå.
Elitidrottare får sällan näringsbrist för att de äter så mycket mat generellt. Även under diet så äter de mer än vad Svenssons gör normalt.
De spelar ingen roll om man unnar sig saker om man ändå ligger på underskott i slutet av veckan.
Citera
2025-08-11, 00:12
Medlem
FitGirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Även under diet så äter de mer än vad Svenssons gör normalt.
Nej det gör dom inte.
Citera
2025-08-11, 08:06
Medlem
Citat:

Jag har själv ätit 200g lösgodis om dagen på en rippad fysik i flera år . Men är det smart. Nej. Åt antagligen mycket mer än dina kompisar tillsammans gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in