2025-07-22, 23:27
Medlem
Upptagetnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Vad har det med saken att göra? Någon påstod att piloten var "uppenbart full" och då undrar jag självklart varifrån dessa uppgifter kommer...

Självklart från törstig co-pilot. Dessa saker händer.
Citera
2025-07-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Hur kom hon ända in i cockpit undrar man ju, de lär ju knappast vara i cockpit de blåser i alkolåset.

Piloter blåser väl när de anländer till Arlanda?
😂

Va?
Citera
2025-07-22, 23:44
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
I Sverige rent lagligt är det 0,2 promille. I USA och för många internationella sammanhang är det 0,4 promille och mer än 8 timmer sen senaste intag. Dock har många kommersiella flygbolag nolltolerans.
Helt sjukt. Borde ju vara nolltolerans på alla passagerarplan. Vem vill ha en bakis pilot?
Citera
2025-07-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
😂

Va?
Fattar ingenting nu, men flygplan har självklart inga alkolås och det vore rätt skrämmande, då tekniken är onödig, och ny teknik skapar risker och problem vi inte ännu vet om, förrän något skit händer.

Men stickprover genomförs väl alltid? Det trodde jag, kanske något naivt?
Kanske är det flygbolagen själva som får avgöra detta?
Citera
2025-07-22, 23:52
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Åker man dit i en kontroll är man för full för att framföra ett flygplan. Resultatet från ett alkotest är väldigt uppenbart.
Resultatet från ett alkotest visar bara alkoholhalten i kroppen. Det visar inte om man är "uppenbart full". Om piloten brukar dricka en viss mängd alkohol dagen innan flygningen i t ex USA och klarat sig fint där, betyder det inte att hon blir fullare av att dricka i Sverige som har strängare regler. Den enda skillnaden är att man bryter mot reglerna när man är i Sverige.
Citera
2025-07-23, 00:00
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Fattar ingenting nu, men flygplan har självklart inga alkolås och det vore rätt skrämmande, då tekniken är onödig, och ny teknik skapar risker och problem vi inte ännu vet om, förrän något skit händer.

Men stickprover genomförs väl alltid? Det trodde jag, kanske något naivt?
Kanske är det flygbolagen själva som får avgöra detta?
Om prover alltid genomförs så är de inte stickprover.
Citera
2025-07-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Det är väl vid noll man blir bakis
Ligger nåt i det även om den nog smyger sig på tidigare. En pilot med 0 promille men jävligt bakis hade nog gjort jobbet bättre med en liten återställare 😅

Citat:
Ursprungligen postat av system
Om prover alltid genomförs så är de inte stickprover.
Nu ska jag rätta till det. Jag menade att stickprover utfördes av alla flygbolag, länder osv.
Senast redigerad av Misantropovic 2025-07-23 kl. 00:04.
Citera
2025-07-23, 00:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
I Sverige rent lagligt är det 0,2 promille. I USA och för många internationella sammanhang är det 0,4 promille och mer än 8 timmer sen senaste intag. Dock har många kommersiella flygbolag nolltolerans.

De flesta har väl speciella regler. Läste om att det är vanligt med att om en pilot har druckit ska det vara 12 timmar minst sedan denna hade noll promille i blodet tills han/hon är fit att flyga.

Bra att denna suput blev upptäckt. Förmodligen den sista flygningen hon satt beredd att spaka ett plan med passagerare. Är ju ett ordentligt fall. Detta drömmer så många om att bli pilot på ett stort bolag och flyga dessa kärror. Sedan över direkt.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-07-23 kl. 00:21.
Citera
2025-07-23, 00:20
Medlem
När var senaste gången en olycka hände på ett kommersiellt flygplan pga pilotfel. Brukar alltid vara maskinfel eller pilotsjälvmord. Nu ska vi inte överdriva problematiken här tycker jag. Det är ju efter allt två piloter (om inte 3 på sådana långflygningar)
Citera
2025-07-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
När var senaste gången en olycka hände på ett kommersiellt flygplan pga pilotfel. Brukar alltid vara maskinfel eller pilotsjälvmord. Nu ska vi inte överdriva problematiken här tycker jag. Det är ju efter allt två piloter (om inte 3 på sådana långflygningar)
Malaysian 370. Inte bekräftad än så fortfarande spekulationer, men mycket talar för att det berodde på pilotens agerande.
Citera
2025-07-23, 00:39
Medlem
Har hört av anställda vid arlanda att piloter sitter och super stenhårt på hotell i "Arlandastaden"
21 år sedan jag flög
Citera
2025-07-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det kan väl inte var en gräns på 0,2 för piloter? Det måste väl vara 0 som gäller, eller?
Bakis med 0.0 promille gör mig sämre än bakis och påfylld. /alkoholist.

Har för mig jag läst att man som pilot ska kunna blåsa 0.0 åtta timmar innan flight.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-23 kl. 00:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in