2025-07-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
En berusad pilot greps på Arlanda och är nu misstänkt för flygfylleri.

Polisen vill inte lämna ut kön och nationalitet men enligt uppgifter till Aftonbladet rör det sig om en kvinnlig amerikansk pilot.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-precis-lyfta

Vilket flygbolag? Vilken flight?
Något ögonvittne på plats?

Full skriver dom när de är 0.35 promille. Helt ofarligt
Citera
2025-07-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Då måste det varit en längre process som flygbolaget inte velat ta tag i. Frågan är varför?
Alkoholister är bra på att dölja sitt missbruk och det betyder inte att man är full hela tiden. Det finns inte ens en riktig definition på alkoholism. Så vad ska de ta tag i? Men nu blev det uppenbart att hon var full och chansade på att ingen skulle märka något. Det är ett totalt oacceptabelt beteende, alkoholist eller ej.
Citera
2025-07-22, 22:25
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Alkoholister är bra på att dölja sitt missbruk och det betyder inte att man är full hela tiden. Det finns inte ens en riktig definition på alkoholism. Så vad ska de ta tag i? Men nu blev det uppenbart att hon var full och chansade på att ingen skulle märka något. Det är ett totalt oacceptabelt beteende, alkoholist eller ej.
En definition är när någon trots hälsoproblem och negativa sociala konsekvenser det orsakar, fortsätter.
Citera
2025-07-22, 22:29
Medlem
rex144s avatar
För några år sedan visades en dokumentär om piloter i de största flygbolagen.
Piloter som övernattar på hotell istället för att vila upp sig inför nästa flygning går ner till hotellbaren och super där med stewardessor.
De har blivit filmade med dold kamera i baren kl. 3 på natten och några timmar senare tog de taxi till flygplatsen.

I dokumentären har man intervjuat besättningar som berättat att piloterna somnar så fort planet är i luften och autopiloten påkopplad.
I bästa fall turas de om med att sova.
Citera
2025-07-22, 22:38
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför var det uppenbart att hon var full? Hon kanske bara tog ett glas vin för mycket kvällen innan, och åkte dit i en rutinkontroll. Jag tycker inte att förekomsten av alkohol i blodet automatiskt kvalificerar dig som "full".
Citera
2025-07-22, 22:44
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensei
De får väl ändå supa på fritiden när de inte är i tjänst?
Absolut! Tror inte hon va i tjänst, utan bara skulle åka med hem igen, tror inte heller hon va speciellt full som media vill få det till.
Citera
2025-07-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Absolut! Tror inte hon va i tjänst, utan bara skulle åka med hem igen, tror inte heller hon va speciellt full som media vill få det till.

Är ni dumma?! Varför skulle planet bli inställt om hon åkte passivt?! Och varför i hela friden behövde hon ens blåsa?
Klart hon var en del av aktiv crew. Jävligt klantigt hursomhelst, men som redan nämnts är det nog en person med alkoholproblem.
En kompis berättade om en väninna till henne som skulle hämta ett paket på sin lokala Maxi-butik, mitt på dagen. Polisen hade tydligen span på henne och hon fick blåsa och hade 1,8 promille i blodet. En komma åtta!! Jag hade inte kunnat ta mig in i en bil om jag haft det i kroppen.
Citera
2025-07-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Har plan cockpit alkolås?
Nej. Flygbolagen har inte råd med dom förseningarna det skulle innebära.

Skämt & sido så borde dom ha det. Problemet är väl alla internationella regler och en viss kultur kan jag tänka mig.
Citera
2025-07-22, 22:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Varför var det uppenbart att hon var full? Hon kanske bara tog ett glas vin för mycket kvällen innan, och åkte dit i en rutinkontroll. Jag tycker inte att förekomsten av alkohol i blodet automatiskt kvalificerar dig som "full".

Ingen pilot man flyger med.
Citera
2025-07-22, 23:00
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ingen pilot man flyger med.
Vad har det med saken att göra? Någon påstod att piloten var "uppenbart full" och då undrar jag självklart varifrån dessa uppgifter kommer...
Citera
2025-07-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Varför använder dom den om den inte visar något?

Drägern visar promille.

Finns visserligen olika modeller.

Men alla nyare modeller visar promille.

Är det positivt så blir det blodprov.
Citera
2025-07-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Åker man dit i en kontroll är man för full för att framföra ett flygplan. Resultatet från ett alkotest är väldigt uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in