Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
De här medicinerna blir ju livstidsmediciner eftersom de förändrar livsstilen under tiden personen tar dem men inte orsaken till att de behövs. Från vad jag läst i Ozempictrådarna här på forumet så tar medicinerna bort socker- och fettsuget. Människor äter mindre eftersom medicinen stänger av vissa triggers i hjärnan. När personen slutar med medicinen så återconnectas de här triggrarna och då är det chips och bearnaisesås igen och så har personen gått upp i vikt igen.
Samma med gastric bypass. Där blir hindret fysiskt eftersom nio tiondelar av magutrymmet stängs av men samtidigt är magsäcken väldigt töjbar och eftersom man inte gjort något åt grundproblemet, alltså varför personens hjärna kräver socker och fett i överflöd, så är det bara en tidsfråga innan personen töjt ut magsäcken igen.
Jag har en bekant som under loppet av tio år varit fet, opererat sig, blivit smal, skilt sig i hopp om att träffa en snyggare fru, misslyckats med det, ätit sig fet igen och nu är både fet och ensam. Numera dricker han för mycket också och är så deprimerad och negativ när man träffas att man går omvägar för att slippa lyssna på hans nattsvarta människosyn.
Jag har med åren blivit alltmer positivt inställd till det som kallas transhumanism, alltså att människan via forskning och manipulation medicinerar och avlar bort mindre önskvärda drag och egenskaper. Jag ser inte problemet med att sådana här negativa egenskaper som tröstätande fixas med en tablett som man tar dagligen, som typ Levaxin eller hiv-medicin. Fetma och övervikt är inte bara oerhört oattraktivt, det är en kolossal kostnad för samhället i form av vård och omkostnader men även skattebortfall när fettosarna dör femton år tidigare. Hade vi redan i barndomen kunnat sätta in medicin när man ser att vissa kids börjar bli lite chonky så hade det varit positivt. Det finns ingenting som heter ”kroppspositivism”. Det handlar uteslutande om fläskisar som försöker tvinga omgivningen att inte äcklas av deras ohälsa. Det hade varit bättre om de här människorna hade hindrats från att bli fetton från första början.
Jag är dock av den "tron" att dåliga vanor är en konstant; hämmar du något (speciellt under i princip hela livstiden), så kommer de te sig uttryck på andra sätt! Typ barnporr, droger, och annat förbjudet!
Har själv en sådan sida i mig, jag skulle kunna ligga i sängen och dricka öl & äta McDonalds hela dagen (vilket jag gör vissa dagar, i princip), men har satt en gräns att aldrig köpa större kläder, vilket "tvingar" mig att hålla mig inom en viss radie, både viktmässigt och omfångsmässigt. Det är väl något som fläskisarna saknar, nämligen
karaktär, och jag ser inte anledningen till att de ska leva och vara produktiva lika länge som alla andra!