2025-07-23, 09:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Är man höggravid och väljer att åka till Sicilien när det är som varmast så får man fan skylla sig själv.

Vilken dum blondin!
Eller hur? Dessa korkade gravida och som har småbarn men leker att de är fria 20-åringar. De har ansvar för barn, DE har och Inger DE kan lasta över på hotell, tåg, flyg m.fl. "buhu jag har ju ett spädbarn med mig", jättesmart att åka med spädbarn i högsommarvärme.
Citera
2025-07-23, 09:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Jag har sympati. Jag betalar för en tjänst och förväntar mig att den ska fungera.

Med ditt resonemang, äter du på en restaurang under rötmånad och får möglig eller på annat sätt dålig mat så ska du bara acceptera det, det är ju ändå rötmånad.
Alla som varit ute och rest VET att all jävla möjlig skit kan hända. Även med privat bil. Är ni födda igår?
Citera
2025-07-23, 09:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vi hör det ständigt, är det inte signalfel så är det sen tågvändning eller solkurvor eller lövhalka.
Är våra spår och tåg verkligen så kassa att de inte klarar av vanligt väder och slitage?

Att ta tåg när man har en tid att passa är som att spela roulette.

Men det här med semesterresa utomlands, varför ska den göras på sommaren när det är som varmast i Sverige men också hetast i Europa? Är ju ganska dumt att åka till t ex Rom just i juli/augusti.
Antar att folk är desperata efter att åtminstone få en veckas sol under sommaren…
Sverige har väldigt mycket spår i förhållande till folkmängd, ett avlångt land och stora variationer i temperatur (-30-+30). Jämförs gärna med japan, åh det går så bra. Men de har mycket mer tätbefolkat land, stora banor mellan mångmiljonstäder trafikerar MYCKET folk och kan ha personal efter det. I sverige skulle det bli oerhört dyrt och pengarna ska gå till all möjlig skit, kontorspersonal som dravlar runt främst. Men ja, var inte ute och res i högsommarvärme, det ÄR stor risk för åska och därmed signalfel. Även solkurvor på gammalt spår som inte är helsvetsat. Gena heller inte över spår (leder till stopp i trafikens förseningar). Kanske skulle ha undervisning i sådant här i grundskolan så folk slipper bli förvånade varje gång det är lövhalka och åska.
Citera
2025-07-23, 09:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Folk som köper biljetter ska komma fram dit dom betalar
Det är bolagen som gör fel
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Håller inte med. Problemet är att flygbolagen inte hanterar sådana incidenter tillräckligt bra. De är för dåliga på service. De är för dåliga på information, på att dela ut vatten (och mat) och de kan få folk att vänta i timmar utan att få något jag nämner. Så jag håller inte med om "deal with it". Om du reser på sommaren är priserna också de högsta. Du har rätt till en resa och en tjänst som du har betalat för.
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Instämmer. Knappast resenärernas fel att infrastrukturen inte fungerar under deras resa. Självklart kan saker hända men då är det upp till transportören att lösa pronomenet på bästa möjliga sätt för resenärerna.
Jaja, de ska trolla. "Nämen kan ni inte få översvämningen att upphöra NU" trolla fram ersättningsredor när det är personalbrist.
Senast redigerad av sweintoo 2025-07-23 kl. 09:38.
Citera
2025-07-23, 09:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Har man barn och vill resa måste man ju göra det just på semstern och sommarlovet. du kan inte bara dra iväg 2 veckor i september liksom
Idioter som åker med småbarn. Egoföräldrar.
Citera
2025-07-23, 09:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag kan också häpna över hur lama företagen är när det händer något. Saknar på något sätt handlingskraft.

Ett tåg som står stilla i 11 timmar, varför kom det inte förbi en leverans av mat och vatten? Varför slussas inte passagerarna över till en buss? På 11 timmar hinner man köra en buss mellan samtliga 3 storstäder, så resurser saknas inte men det är ingen som tar initiativet. Passagerarna skulle även kunnat ringa efter taxi och fått ersättning för taxiresan och så vidare.

Jag tycker mig märka hur allting bara går segare och segare så fort det händer något oväntat.

Sedan är det verkligen ett otyg utav flygbolagen att överboka planen, då får man hellre se till att införa att man avbokar senast 72 timmar före resan annars får man inte pengarna tillbaka samt sedan kombinera det med att lediga platser säljs till sista-minutenpris där kostnaden är 90%. Visst, man förlorar pengar på det, men får väldigt nöjda kunder som gör rätt, dvs avbokar i tid, andra glada resenärer som lyckas hugga en sista-minuten biljett lite billigare. Det är värt de där 10% man förlorar på att erbjuda kunder en bra service.
För att det är brist på busschaufförer kanske? De ska ha semester med vettu. Fan vad folk är korkade.
Citera
2025-07-23, 09:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Sverige har väldigt mycket spår i förhållande till folkmängd, ett avlångt land och stora variationer i temperatur (-30-+30). Jämförs gärna med japan, åh det går så bra. Men de har mycket mer tätbefolkat land, stora banor mellan mångmiljonstäder trafikerar MYCKET folk och kan ha personal efter det. I sverige skulle det bli oerhört dyrt och pengarna ska gå till all möjlig skit, kontorspersonal som dravlar runt främst. Men ja, var inte ute och res i högsommarvärme, det ÄR stor risk för åska och därmed signalfel. Även solkurvor på gammalt spår som inte är helsvetsat. Gena heller inte över spår (leder till stopp i trafikens förseningar). Kanske skulle ha undervisning i sådant här i grundskolan så folk slipper bli förvånade varje gång det är lövhalka och åska.
En gång i tiden fungerade det. Nu tycks vi köra u-landsvarianten där man kör tills något går sönder istället för att underhålla t ex spår!
Citera
2025-07-23, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Solkurvor ha ha - hur är det i varmare länder spanien grekland italien indien/paki.

För att inte tala om california arizona o new mexico - finns det inga tåg där?
De har såklart anpassat spåret efter SITT klimat men blir också dyrare (bättre uppbyggd banvall, helsvetsat spår osv). Alla svenska banor är inte anpassade för en eventuell värmetopp ett par veckor om året, inte värt merkostnaden.
Citera
2025-07-23, 09:44
Medlem
Citat:
De har såklart anpassat spåret efter SITT klimat men blir också dyrare (bättre uppbyggd banvall, helsvetsat spår osv). Alla svenska banor är inte anpassade för en eventuell värmetopp ett par veckor om året, inte värt merkostnaden.

Blir det inte solkurvor vid helsvetsat viker sig inte hela rälsen dåå?
Citera
2025-07-23, 10:28
Medlem
Citat:
För att det är brist på busschaufförer kanske? De ska ha semester med vettu. Fan vad folk är korkade.

Det kallas för att prioritera rätt. Finns massor av resurser om bara någon kunde prioritera rätt. Som jag skrev i mitt inlägg, på 11 timmar hinner man köra en buss mellan alla tre storstäderna i Sverige.
Citera
2025-07-23, 11:57
Medlem
Citat:
Idioter som åker med småbarn. Egoföräldrar.
Fast det är ju bästa tiden att resa när man har små barn
Citera
2025-07-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Det har väl med privata intressen att göra, politiker inte kan göra så mycket? De sålde ut statliga företag till privata aktörer.
Kan ta ett annat exempel. Det är inte fel att det finns privata resurser, men man måste tänka till lite.

Ett stort företag, som äger massor med fordon, drabbades av samma "lägga på entreprenad sjuka". Företaget hade en fullt fungerande egen personbilsverkstad, men fick en VD som mest ansåg att företaget bara ska administrera. Så hela verkstan lades ut på entreprenad. Men rätt vad det var så gick ovanligt många bilar sönder samtidigt, många trasiga bilar på kö. Ett mycket stort antal dyra hyrbilar fick tas in. Företaget som hade vunnit upphandlingen av verkstan, ringer såklart inte till sina konkurrenter, som inte vann anbudet och tar in hjälp. Krävs minst kniven på strupen för nåt sånt. Före utförsäljningen hade man en egen bemanning som fixade det vardagliga, men tog tillfällig hjälp utifrån vid behov, från alla möjliga olika entreprenörer. Så här många år senare, när mycket har rättats till, så kan man se hur oerhört dyrt det blev, både i form av kostnader och även produktionsbortfall när personal inte kunde transportera sig och hyrbilsfirmorna skrattade hela vägen till banken.

Krävs en balans. Att det finns privata resurser och entreprenörer att kunna ta till, det är i grunden bra, men då måste det finnas jobb för dem. Men att helt förlita sig på sådana, då skapar man problem och tappar kontrollen över den egna utvecklingen.
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-07-23 kl. 14:47. Anledning: Tryckfelsnisse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in