• 9
  • 10
2025-07-23, 17:19
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Kan ta ett annat exempel. Det är inte fel att det finns privata resurser, men man måste tänka till lite.

Ett stort företag, som äger massor med fordon, drabbades av samma "lägga på entreprenad sjuka". Företaget hade en fullt fungerande egen personbilsverkstad, men fick en VD som mest ansåg att företaget bara ska administrera. Så hela verkstan lades ut på entreprenad. Men rätt vad det var så gick ovanligt många bilar sönder samtidigt, många trasiga bilar på kö. Ett mycket stort antal dyra hyrbilar fick tas in. Företaget som hade vunnit upphandlingen av verkstan, ringer såklart inte till sina konkurrenter, som inte vann anbudet och tar in hjälp. Krävs minst kniven på strupen för nåt sånt. Före utförsäljningen hade man en egen bemanning som fixade det vardagliga, men tog tillfällig hjälp utifrån vid behov, från alla möjliga olika entreprenörer. Så här många år senare, när mycket har rättats till, så kan man se hur oerhört dyrt det blev, både i form av kostnader och även produktionsbortfall när personal inte kunde transportera sig och hyrbilsfirmorna skrattade hela vägen till banken.

Krävs en balans. Att det finns privata resurser och entreprenörer att kunna ta till, det är i grunden bra, men då måste det finnas jobb för dem. Men att helt förlita sig på sådana, då skapar man problem och tappar kontrollen över den egna utvecklingen.
Bra skrivet! En till sak är ju att när dessa företag blir privata och börsnoterade som tex Boeing då ska det "cut corners", dra ner på personal osv för att vinsten ska bli högre. Vi såg ju hur det gick.
Citera
2025-07-23, 18:13
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Blir det inte solkurvor vid helsvetsat viker sig inte hela rälsen dåå?

Nej inte på modern räls, man har lärt sig hur man hanterar temperaturskillnader och rälset i sig kan absorbera krafterna. Det är därför du inte hör det där klassiska ljudet "tac-tac-tac-tac" på till exempel tågen mellan tätorter. Endast gammal räls behöver "glipa" mellan rälsstyckena.

Det finns mängder med coola videos på youtube om tåghjul, räls och tekniker som används.

Problemen återstår dock med växlar och signalsystem som inte underhållits på decennier. Man kör "krasch-index" som standard för underhåll. D.v.s. man kör till dess att det inte längre fungerar och då gör man underhåll. Inte proaktivt som man egentligen ska göra.
Citera
2025-07-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Kan ta ett annat exempel. Det är inte fel att det finns privata resurser, men man måste tänka till lite.

Ett stort företag, som äger massor med fordon, drabbades av samma "lägga på entreprenad sjuka". Företaget hade en fullt fungerande egen personbilsverkstad, men fick en VD som mest ansåg att företaget bara ska administrera. Så hela verkstan lades ut på entreprenad. Men rätt vad det var så gick ovanligt många bilar sönder samtidigt, många trasiga bilar på kö. Ett mycket stort antal dyra hyrbilar fick tas in. Företaget som hade vunnit upphandlingen av verkstan, ringer såklart inte till sina konkurrenter, som inte vann anbudet och tar in hjälp. Krävs minst kniven på strupen för nåt sånt. Före utförsäljningen hade man en egen bemanning som fixade det vardagliga, men tog tillfällig hjälp utifrån vid behov, från alla möjliga olika entreprenörer. Så här många år senare, när mycket har rättats till, så kan man se hur oerhört dyrt det blev, både i form av kostnader och även produktionsbortfall när personal inte kunde transportera sig och hyrbilsfirmorna skrattade hela vägen till banken.

Krävs en balans. Att det finns privata resurser och entreprenörer att kunna ta till, det är i grunden bra, men då måste det finnas jobb för dem. Men att helt förlita sig på sådana, då skapar man problem och tappar kontrollen över den egna utvecklingen.

Låter som att inlejda verkstaden skapade egna o nya fel - det blir pengar det
Citera
2025-07-23, 19:57
Medlem
Mycket av "signalfelen" härrör väl från att diverse tattare och narkomaner stjäl kopparledningar längs banorna till mindre nogräknade skrothandlare. Ett stort problem generellt som tar mycket pengar och arbete i anspråk.
Citera
2025-07-23, 20:06
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Mycket av "signalfelen" härrör väl från att diverse tattare och narkomaner stjäl kopparledningar längs banorna till mindre nogräknade skrothandlare. Ett stort problem generellt som tar mycket pengar och arbete i anspråk.

Korrekt, de flesta fall av "signalfel" orsakas av kopparstölder. Åtminstone stambanorna borde ha väktare som patrullerar, men det kostar förstås
Citera
2025-07-23, 22:23
Medlem
Citat:
Låter som att inlejda verkstaden skapade egna o nya fel - det blir pengar det
Nädå, inte alls. De hann bara inte med, hade sas tagit sig vatten över huvudet. Hörde själv till dem som då inte kunde utföra delar av mitt jobb pga bilbrist, våra kärror stod på kö till verkstan. Var så illa under en period att bolaget tog in hyrbilar från typ halva Sverige. Det växte faktisk fram ett nytt hyrbilsföretag under denna tid gruvbilar.se. På sätt o vis kan man ju trösta sig med att det ger jobb, men krasst företagsekonomiskt var det idioti.
Citera
2025-07-24, 22:35
Moderator
Neksnors avatar
Man kan dela in resenären i två grupper, det som har en bokad platsbiljett och de som inte har det.
Har man ingen platsbiljett så får man finna sig i att stå och trängas i en varm tågvagn när tåget står stilla i 42 timmar 15 meter från perrongen i Flen. De med platsbiljett sitter svalt och skönt då sätet suger upp svetten och sedan kyler dem. I båda fallen är problemet att någon annan inte levererade den avtalade transporten. Har de utan platsbiljett tur så nekas de ombordstigning då tåget är fullt. Då får de finna sig i att stå på perrongen i Flen och skylla sig själva i några timmar.
Citera
2025-07-24, 22:40
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Solkurvor ha ha - hur är det i varmare länder spanien grekland italien indien/paki.

För att inte tala om california arizona o new mexico - finns det inga tåg där?
En viktig variabel i sammanhanget bör vara lokala temperaturskillnader. En norrländsk räl kan behöva klara trafik i allt från -30°C till 40°C.
Citera
2025-07-25, 12:15
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det är klart att jag har sympatier med de strandade. Men ett flygplan kan få tekniska problem. Passagerarna borde vara glada för att de slipper flyga med det.

Exakt. Jag glömmer aldrig när jag skulle flyga hem från Dhakka i Bangkadesh. Planet kunde inte lyfta p.g.a. kraftig dimma så vi fick övernatta på flygplatsen och flyga nästa dag. Några passagerare blev rejält förbannade.

Jag blev mest förbannad på dom passagerarna som blev förbannade för att de blev förbannade. Liksom vad vill ni att flygbolaget ska göra istället, ska de lyfta i obefintlig sikt och riskera sina passagerares liv? För det är faktiskt det man gör i ett sånt läge.

Idioter.
Citera
2025-07-25, 12:18
Jag har alltid svårt för såna där stories med folk som inte hunnit med flyget för att det varit packat med folk på arlanda och dom minsann ändå var där i god tid.
Jag har flugit ganska mycket och aldrig missat ett flyg pga för mycket folk.

Jag tror dom ljuger. Är man ute i god tid kommer man med. Punkt slut.
Citera
2025-07-25, 13:23
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Exakt. Jag glömmer aldrig när jag skulle flyga hem från Dhakka i Bangkadesh. Planet kunde inte lyfta p.g.a. kraftig dimma så vi fick övernatta på flygplatsen och flyga nästa dag. Några passagerare blev rejält förbannade.

Jag blev mest förbannad på dom passagerarna som blev förbannade för att de blev förbannade. Liksom vad vill ni att flygbolaget ska göra istället, ska de lyfta i obefintlig sikt och riskera sina passagerares liv? För det är faktiskt det man gör i ett sånt läge.

Idioter.
Att folk blir förbannade på att de missar mer eller mindre viktiga möten är begripligt, men så länge flygbolaget tar hand om passagerarna (hotell mm) så får man nöja sig med att knyta näven i fickan.
Citera
2025-10-06, 17:33
Medlem
Är passagerarna instängda om det blir fel på tåget under resan? Hört om såna fall då man inte fick gå ut, blev riktigt otrevligt då toaletter var ur funktion och dåligt med mat och dryck (men förstår det är en säkerhetsaspekt i det också).
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in