2025-07-22, 06:31
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Förstår man inte att det kan uppstå problem när det är så mycket folk som reser så får man gott skylla sig själv. Korkat att resa under högsäsongen imo.
Bolagen borde inte ta in mer folk än de kan ta hand om tänker jag?? Det är ändå vi som betalar?
Varför släppa fler biljetter än vad som går? Nä, det är inte folks fel, det är bolagens fel som inte kan hålla sina löften
Citera
2025-07-22, 07:16
Medlem
Merwinnas avatar
Fast det största felet i sådana fall är tjänsteleverantörens. Och när det gäller just statliga tågbolag, och gamla, stora, kända flyg- och resebolag, så tycker jag att folk har rätt att förvänta sig att det ska finnas en beredskap om något oförutsätt händer. På SJ-tåget som satt fast förra helgen t.ex., så berättade ju passagerarna att det hade funnits vatten i bistron, men ingen upplyste om det, att personalen var oförskämda ("har du en attityd?") när de frågade dem om något, att personalen bara ville sitta utomhus på en bänk och röka i stället för att ta hand om passagerarna... Överhuvudtaget har jag sett mycket sunkig personal som tågvärdar, och att de röker i uniform är helt oacceptabelt även en vanlig okrånglig resedag.

När det gäller flyget, så tycker jag faktiskt att med så många plan i farten under den här säsongen, så borde de kunna kosta på att hålla åtminstone ett plan bemammat och startklart hela tiden... så att det kunde flyga ner och hämta strandade passagerare utan ytterligare dröjsmål, så fort som något händer. Det skulle de tjäna in på bättre rykte = fler kunder.
Citera
2025-07-22, 07:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Som tidigare anvöndare skrev så är det mer korkat stt sälja biljetter till platser som redan är upptagna.

Köper man en biljett till en plats så ska man ha en plats.

”Om du blir lurad så är det ditt fel att du är dum” är ett klassiskt sociopat/psykopat-resonemang. Det är då man bör
buras in i preventivt syfte.

Jag kan i och för sig tycka så ibland, när jag t.ex. ser dokumentärer om offer till romansbedragare. Så dum FÅR man inte vara, då får man faktiskt skylla sig själv. Och jag är INTE psykopat för det!

...men att köpa tåg- och flygbiljetter hos stora reguljära bolag är inte att "bli lurad", eller borde inte vara det. Finns det biljetter att köpa så ska resan fungera sedan, för då har kunden och företaget ingått ett avtal.
Citera
2025-07-22, 07:33
Medlem
Jag har varit med om att inte komma med plan pga för lite platser. Eller rättare sagt fått välja.Värdet att avstå din plats var att få 2500kr eller 5000 i resecheck. Gjorde så. Tyckte dealen var bra.Kom hem ca 2 timmar senare än med orginalflyget. Detta var med SAS ca 10 år sen. Nån gång har jag varit med om att de talat i högtalare om någon kunnat tänka sig avstå sin plats. Men då har det varit längre emellan flygen och betydligt mindre man fått.
Citera
2025-07-22, 07:42
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektivtrafiken
Bolagen borde inte ta in mer folk än de kan ta hand om tänker jag?? Det är ändå vi som betalar?
Varför släppa fler biljetter än vad som går? Nä, det är inte folks fel, det är bolagens fel som inte kan hålla sina löften
Jag hör dig, men sannolikheten att detta inträffar är högre under rushen, det borde man kunna förutse.

Sen är det ju jävligt hur bolagen beter sig, man undrar ju vad de sysslar med när de säljer för många biljetter och måste kompensera strandade resenärer
Citera
2025-07-22, 07:48
Medlem
Citat:
Förstår man inte att det kan uppstå problem när det är så mycket folk som reser så får man gott skylla sig själv. Korkat att resa under högsäsongen imo.

Är ju då folk är lediga.
Citera
2025-07-22, 08:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vi hör det ständigt, är det inte signalfel så är det sen tågvändning eller solkurvor eller lövhalka.
Är våra spår och tåg verkligen så kassa att de inte klarar av vanligt väder och slitage?

Att ta tåg när man har en tid att passa är som att spela roulette.

Men det här med semesterresa utomlands, varför ska den göras på sommaren när det är som varmast i Sverige men också hetast i Europa? Är ju ganska dumt att åka till t ex Rom just i juli/augusti.
Antar att folk är desperata efter att åtminstone få en veckas sol under sommaren…
Citera
2025-07-22, 08:02
Medlem
Citat:

Enligt din logik ska alla flygplatser i hela världen vara helt tomma på sommaren. Det kan uppstå problem...
Senast redigerad av Sharkimedes 2025-07-22 kl. 08:23.
Citera
2025-07-22, 08:06
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det är klart att jag har sympatier med de strandade. Men ett flygplan kan få tekniska problem. Passagerarna borde vara glada för att de slipper flyga med det. Det är för mycket gnäll.
Både Aftonbladet och Expressen har fått många mejl från de stackars 'snöflingorna'.
Det är dessutom lite pinsamt att så många avslöjar sina namn samt skickar selfies till tidningarna.

Strandade på flygplats i tolv timmar utan mat eller vatten: ”Katastrof”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-rasar-mot-tui

Flygplanet från Sicilien till Stockholm försenat – 200 strandade
https://www.expressen.se/nyheter/var...kar-strandade/

Gifta sig när man är i sjunde månaden!

40 minuter! Skandal. Jag hoppas att hon överlever........

Haha betalar pengar för att åka till Sicilien i Juli och klagar på att det är varmt utomhus.

Bli strandad på en flygplats är väl ok. Tråkigt bara. Finns gott om plats, vatten, mat och toaletter. Kan dessutom bara gå ut därifrån.

Vara instängd på ett tåg däremot när toaletten slutar fungera och utan AC måste vara avskyvärt.
Skulle aldrig åka tåg på sommaren.
Citera
2025-07-22, 08:08
Både ja & nej!
Dock inte kul att bli strandad.

- Men alla dessa "svenskar" som ska gråta ut i media å säger
"oj vi står på bar backe, hjälpa oss hem" osv bla, bla

Åker de under den värsta perioden då alla andra oxå åker o
strul uppkommer mest troligt, så gilla läget. Thats Life.
Citera
2025-07-22, 08:13
Medlem
Folk som köper biljetter ska komma fram dit dom betalar
Det är bolagen som gör fel
Citera
2025-07-22, 08:34
Citat:

Nej, oftast är förhoppningen att deras plan kraschar också så vi får läsa ifall någon man känner dog i kraschen. Helst ett ex eller någon man ogillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in