2025-07-22, 08:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Men du då undrar jag....
Hur kan man öht komma på en sån galen id'e???
Och vet du vad anledningen var att EU en gång i tiden sjösattes?
Har du läst vad det handlar om än?
Det handlar inte om att skrota bilar, vilket majoriteten av tråden trots det handlar om. Jag vet vad tanken med det som så småningom blev EU är men det har ju gått sisådär 75 år sen dess så man ska kanske inte utgå från att utvecklingen stått still.

Samtidigt som du förfasar dig över vad EU gör fel kan du ju glädja dig över andra saker, som regler om konkurrens som gör att biltillverkare måste dela med sig av hur man reparerar bilarna de säljer och att de inte får låsa in kunderna i egna system som bara de har tillgång till, eller att biltillverkarna måste förse begagnatmarknaden med reservdelar en viss tid efter en bilmodell gått ur produktion. Saker som de facto har gjort begagnatbilsägandet både enklare och billigare. Allt är inte skit.
Citera
2025-07-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har du läst vad det handlar om än?
Det handlar inte om att skrota bilar, vilket majoriteten av tråden trots det handlar om. Jag vet vad tanken med det som så småningom blev EU är men det har ju gått sisådär 75 år sen dess så man ska kanske inte utgå från att utvecklingen stått still.

Samtidigt som du förfasar dig över vad EU gör fel kan du ju glädja dig över andra saker, som regler om konkurrens som gör att biltillverkare måste dela med sig av hur man reparerar bilarna de säljer och att de inte får låsa in kunderna i egna system som bara de har tillgång till, eller att biltillverkarna måste förse begagnatmarknaden med reservdelar en viss tid efter en bilmodell gått ur produktion. Saker som de facto har gjort begagnatbilsägandet både enklare och billigare. Allt är inte skit.
Allt är inte skit.Men det har är skit på riktigt.Man tar bort den dispensen som gamla bilar hade vid avgaskontrollen i samband med besiktningen.Hur många hus i Sverige uppfyller tex inte EU-standard, ska man då riva de husen eller utfärda användningsförbud?Om inte?Varför inte?
Citera
2025-07-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
En viss skillnad, när katalysatorer kom gällde det nya bilar vi skrotade inte miljontals gamla bilar det hade varit efterblivet
Nej, det är ingen skillnad. För bilar från och med 1989 års modell måste katalysatorn vara monterad och fungerande. Så fort den slutar fungera inträder körförbud. Detta var sant redan 1989 men kraven stärkes ytterligare 1993 i och med nya EU-regler.

Så jag håller inte alls med om ditt resonemang. En trasig katalysator kan man laga. En dieselbil med trasig avgasrening kan man laga. Kostanden torde för övrigt hamna i samma härad.
(Den enda skillnaden är väl att en katalysator, oavsett skick, ökar värdet. Ju äldre bil desto högre värde, för övrigt. Men du kommer aldrig få se deta värde, för det tar skrot-Nisse.)
Citera
2025-07-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Problemet är om det det gör våra befintliga bilar obrukbara.

Jag vill inte göra mig av med mina gamla bilar.

En sådan här i perfekt skick blir också obrukbar så fort katalysatorn lägger av.
https://tomax.se/mercedes-benz-300sl-1989/
Liksom denna:
https://www.porsche.com/stories/mobi...bo-s-e-hybrid/
Vad är skillnaden?
Citera
2025-07-22, 09:42
Medlem
Äntligen. Gamla Dieselbilar orsakar lungcancer. Bra av Eu att se till att de hamnar där de hör hemma, på skroten.

"Dieselavgaser har WHO:s experter alltså placerat nu i samma riskgrupp som asbest, arsenik och senapsgas dvs. från att eventuellt vara cancerframkallande till att vara cancerframkallande."
Citera
2025-07-22, 09:45
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är väl bra massa gamla dieselhäckar förbjuds, kan inte förstå hur vissa 20-25 år gamla dieselbilar som stinker apa får köra runt och förpesta luften för andra. 95% av andra bilar luktar ingenting, sen dyker dieselhäcken upp och man får stänga av kupéventilationen. De har passerat sin tekniska livslängd och man får köpa en nyare begagnad diesel bil.

Även gamla 2-takts utombordsmotorer som slutade säljas 2006 borde nu 20 år senare totalförbjudas och tvångsskrotas då det släpper ut 1/3 del av bensinen och oljan rakt ut i vattnet och sprider blårök. De är ju inte ok ens för en icke-miljömupp som mig.

Själv har jag en äldre 4-takt utombordare med direktinsprutning som är 10 ggr renare och kostade inte mycket extra, har servat den 2 ggr på 7 år och den spinner som en katt. Har man inte råd med en sådan får man ha kanot eller sån där uppblåsbar gummibåt som man hade som 10-åring. Funkar packa ner i ryggsäcken för de bidragstagare som inte har råd med något nyare än en 20-25 år gammal slutkörd dieselbil.

Det är bara en tidsfråga innan förbränningsmotorer förbjuds för fritidsbåtar.
Samma personer som vill lagstifta bort äldre bilar tycker att ditt fritidsåkande är miljöfarligt, onödigt och bullrigt. Lyckas de får du slanta upp för en elektrisk båtmotor eller pumpa gummibåten.
Du stödjer dessa personer och kommer med tiden drabbas av dem, liksom jag och alla andra.
Citera
2025-07-22, 09:48
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypermannen
Jahopp bilmänniskor, vad tror vi om detta som EU vill trycka oss på?

https://carup.se/100-000-tals-kan-fa...-nya-reglerna/

Förstår inte i grunden hur bilarna ska underkännas? Är ju ytterst få bilar som är manipulerade i avgasreningen.

"Ett nytt besiktningspaket från EU-kommissionen är ute på remiss, och den svenska regeringen har skickat ett förslag till riksdagen som ska vara klart senast den 15 augusti. Om det godkänns väntar hårdare krav vid besiktning för miljontals fordon med fokus på utsläpp, säkerhet och digitalisering. Och hundratusentals svenska dieselbilar är i farozonen för de nya reglerna som redan införts i bland annat Tyskland och Belgien. "
Helt absurt. Kör själv en nyare dieselbil där jag har programmerat bort ad bluen och tagit bort partikelfiltret. Vill inte ha sån skit som gör att motorn går sämre.

Bor i stan så kan inte köra elbil, finns ingen laddmöjlighet.
Citera
2025-07-22, 10:01
Medlem
Det är väl ändå (jävligt) rimligt att de som fifflar och fuskar med avgasreningssystemet faktiskt får kontroller i praktiken? Avgasreningen sitter där för att inte miljontals bilar ska spy ut enorma mängder NOx gas och partiklar hur som helst. Detta har inget med CO2 att göra utan att kväveoxider och oförbrända partiklar är helt enkelt cancerogena och giftiga för både människor och natur, det allmän fakta som INGEN ifrågasätter.

Varför är det så viktigt att folk ska få fiffla med sina dieselbilar ifred? Så vitt jag vet andas alla levande människor och vi inhalerar rejäla mängder partiklar och NOx idag jämfört vad våra föräldrar gjorde för 30-50år sedan. Det behövs inte speciellt många hjärnceller för att inse att det är inte bra om det får öka hur som helst. Avgasreningen fungerar som tur väldigt bra - om den fungerar… Men det ska såklart inte besiktningen få kontrollera enligt experterna på FB
Senast redigerad av sunnis 2025-07-22 kl. 10:07.
Citera
2025-07-22, 10:15
Medlem
Det är lugnt,
snart blir det körförbud på alla bilar som inte har inbyggd och fast aktiverad godkänd autopilot.

Människor är för farliga att tillåtas i trafiken utan förmyndande autopilot när autopilot väl blivit 10 eller 100 gånger säkrare än genomsnittlig mänsklig förare.

Fler dör i onödiga bilolyckor än av bilavgaser efter katalysator.
Citera
2025-07-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det är väl ändå (jävligt) rimligt att de som fifflar och fuskar med avgasreningssystemet faktiskt får kontroller i praktiken? Avgasreningen sitter där för att inte miljontals bilar ska spy ut enorma mängder NOx gas och partiklar hur som helst. Detta har inget med CO2 att göra utan att kväveoxider och oförbrända partiklar är helt enkelt cancerogena och giftiga för både människor och natur, det allmän fakta som INGEN ifrågasätter.

Varför är det så viktigt att folk ska få fiffla med sina dieselbilar ifred? Så vitt jag vet andas alla levande människor och vi inhalerar rejäla mängder partiklar och NOx idag jämfört vad våra föräldrar gjorde för 30-50år sedan. Det behövs inte speciellt många hjärnceller för att inse att det är inte bra om det får öka hur som helst. Avgasreningen fungerar som tur väldigt bra - om den fungerar… Men det ska såklart inte besiktningen få kontrollera enligt experterna på FB
Den här hemska svenska kollektivismen. Som blivit EU-kollektivismen. Du vill besikta din bil för att ha en trafiksäker bil. Ok, gör det men varför vill du tvinga din vilja på alla andra. Du bryr dig om din bils utsläpp och vill ha det kontrollerat årligen. Ok, gör det, men varför tvinga din vilja på alla andra.
Citera
2025-07-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypermannen
Jahopp bilmänniskor, vad tror vi om detta som EU vill trycka oss på?

https://carup.se/100-000-tals-kan-fa...-nya-reglerna/

Förstår inte i grunden hur bilarna ska underkännas? Är ju ytterst få bilar som är manipulerade i avgasreningen.

"Ett nytt besiktningspaket från EU-kommissionen är ute på remiss, och den svenska regeringen har skickat ett förslag till riksdagen som ska vara klart senast den 15 augusti. Om det godkänns väntar hårdare krav vid besiktning för miljontals fordon med fokus på utsläpp, säkerhet och digitalisering. Och hundratusentals svenska dieselbilar är i farozonen för de nya reglerna som redan införts i bland annat Tyskland och Belgien. "

Det är ju i princip retroaktiv förbudslagstiftning - varför gjordes inte detta direkt när bilarna var nya.

Bilhatet verkar inte ha nationella gränser. Jag har bil o skall ha bil o men kräver inte att vara den siste som har bil bara den näst siste.

Men jag tänker inte som andra - jag kan gärna gå o börja med detta redan ikväll - men då skall alla gå klistersson trump ambulans polis brandkår - varför ska dom få ha, åka o köra bil.

Samtidigt med bilhatet så ifrågasätts inte förbränningsmotorn - fartygen - elverken - kranarna - gruvdriften osv O RYMDRAKETERNA - MISSILERNA - FYRVERKERIERNA

VARFÖR ÄR BILEN MEN INTE FÖRBRÄNNINGSMOTORN I SIG OND

TOTALFÖRBJUD ALLT BILERI REDAN IKVÄLL
Citera
2025-07-22, 10:25
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Avgasreningen fungerar som tur väldigt bra - om den fungerar…

Ja det är väl lite där som skon klämmer.

Biltillverkarna blev i och med euro 6 påtvingade att skapa en avgasrening som fungerade strålande i teorin, men mindre bra i praktiken över tid.

I själva verket hade det nog varit bättre att direkt sluta tillverka dieselbilar för persontransport när euro 6 gjorde sitt intåg.

Man har tvingats täppa till dieselmotorerna så kopiöst så att man proppar i vissa fall igen en EGR ventil fullständigt med sot på bara fem tusen mil. Sen får bilägaren stå för kalaset när det inte funkar.

För att inte tala om allt strul med adblue systemen som i vissa fall har en väldigt kort livslängd innan det börjar strula.

Det sägs att om man skulle gå in till en märkeshandlare och köpa allt i en modern dieselmotor som har med avgasreningen att göra, över disk, så kan man få räkna med att slanta upp hundra tusen kronor.

Inte konstigt att folk tar genvägar med att köra delete på både DPF adblue och egr när skiten strular på 5-6 år gamla bilar.

Ska bli lite intressant att se hur nya mätningar hos bilbesiktningen kommer att gå till och fungera i praktiken.

Gissar att lösningar på problemen kommer att ploppa upp som svampar ur jord hos tuningföretagen.
Lite som när biltillverkarna försökt förhindra manipulation av kilometerräknaren utan att lyckas.

Tekniken hittar alltid en väg ut ur lådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in