2025-07-21, 10:18
Medlem
Jag reste några gånger till Thailand och Vietnam när jag var liten, men sedan dess har jag aldrig åkt på någon resa.

Nu för tiden, i en så utvecklad tid, kan man ju se gatorna i Sverige eller Portugal på YouTube om man vill.

Jag tycker att resor inte är värda det, om man inte har ett specifikt syfte som till exempel sexturism.

Att resa långt, betala mycket pengar, bo i en helt annorlunda miljö i några dagar, ta några bilder och sedan åka hem igen – vad är poängen med det?

Vissa säger att man får ett bredare perspektiv på världen om man reser mycket.
Jag vet inte… jag håller inte riktigt med om det.

Ärligt talat, vad är poängen med att prata med lokalbefolkningen om man ändå inte kan språket?

Varför spenderar folk så mycket pengar på att resa?
Citera
2025-07-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag reste några gånger till Thailand och Vietnam när jag var liten, men sedan dess har jag aldrig åkt på någon resa.

Nu för tiden, i en så utvecklad tid, kan man ju se gatorna i Sverige eller Portugal på YouTube om man vill.

Jag tycker att resor inte är värda det, om man inte har ett specifikt syfte som till exempel sexturism.

Att resa långt, betala mycket pengar, bo i en helt annorlunda miljö i några dagar, ta några bilder och sedan åka hem igen – vad är poängen med det?

Ärligt talat, vad är poängen med att prata med lokalbefolkningen om man ändå inte kan språket?

Du har en väldigt snäv syn på resandet. När jag var i 20års åldern och reste runt i olika delar av världen så handlade det mer om känslan av frihet, träffa likasinnade och varje kväll ta en öl i solnedgången. Man lärde känna mycket folk och fick se mycket.

Har aldrig varit någon som är så mycket för att åka på turistfällor och ta bilder, det är helt värdelöst.

Nu när jag är aldrig tycker jag att det är rätt skönt att komma iväg ibland, få miljöutbyte, strosa runt i staden där jag är, testa ny mat och surra med lite andra människor i nån trevlig bar.
Citera
2025-07-21, 10:27
Medlem
Det är för att man ska kunna lägga upp fina bilder i exotiska miljöer på instagram och tiktok så man kan få likes.
Citera
2025-07-21, 10:28
Medlem
muffines avatar
Ja man kan ju inte bada i det varma goa havet och smaka på maten via en YouTube video.
Krävs att man faktiskt åker dit då.
Citera
2025-07-21, 10:33
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Upplever du en god maträtt genom att se andra äta den?
Känner du ett varmt klimat för att du tittar på YouTube?
Tar du in stämningen av en gränd genom att kolla på den genom någons facebook?

Att uppleva saker är ju själva livet. Det är en känsla och den är svåråtkomlig via en skärm! Det är inte samma sak att se någon äta gelato i Italien som att äta den själv på plats!
Det är inte samma sak att titta på lejon i en djurpark som att vara på safari och se dem i sin rätta natur.
Porr är inte detsamma som att få ha sex på riktigt osv…
Citera
2025-07-21, 10:33
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
En del reser för att finna sig själv.

Andra för att fylla tomrummet i den själ de förnekar, de skäl som de anför.

Somliga för att Få Ligga.

De med Samvete & Engagemang säger att de reser för Solidaritetens skull.

För att kämpa emot kollo nialismen och emot den västerlän ska imperialismen.

Ingen vill ses som turist trist.

Vi är RESENÄRER. Vi är JÄMLIKAR med de förtryckta folken.

Undvik säg att du är "utforskare". Det ses som vit man. Sven Hedin, naSSeanstruken å med fel kvinnosyn.
Citera
2025-07-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muffine
Ja man kan ju inte bada i det varma goa havet och smaka på maten via en YouTube video.
Krävs att man faktiskt åker dit då.

Maten är ändå bara en hallucination som sker i hjärnan. Oavsett vad man äter hamnar allt ändå i magen och blir mer eller mindre samma sak.

Och nuförtiden är VR-tekniken så utvecklad att man kan njuta av visuella resor utan att lämna hemmet. Visst, man kan kanske inte känna exakt samma temperatur, men om man vill känna värme kan man slå på VR och sätta sig bredvid ett element. Vill man känna kyla kan man slå på VR och gå ut.

Och havet? Det är ju ändå bara saltvatten.

Jag tycker vi borde ändra vårt sätt att tänka. Någon filosof sa en gång: 'Om du tänker att det är guld, då är det guld.'

Samma gäller resor. Vi har alldeles för stora illusioner kring vad resor egentligen innebär.
Citera
2025-07-21, 10:38
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nej, jag kommer aldrig att åka till Seychellerna, Machu Picchu eller pyramiderna. Vill jag se dessa platser finns Youtube m.m. upplevelsen irl är inte värd priset och jobbet att ta sig dit.

Nu är vi på Tofta strand på Gotland och håller oss där. Där finns allt man behöver och lite till.
Citera
2025-07-21, 10:39
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:

Jag gillar att det händer något.
Man träffar folk från andra länder.
Man hittar lättare sexpartners.
Allt är nytt och upphetsande.
Citera
2025-07-21, 10:42
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag är faktiskt beredd att hålla med dig.
Många åker dessutom till ett all inclusive komplex och ser tio pooler, 5000 skrikande ungar och sunkig mat och ser det som semester, jag hade varit kräkfärdig efter en timme.

Ska jag ut och resa så åker jag hellre upp till fjällvärlden för en mysig vandring.
Har varit i både västindien, nya zeeland, venedig, london och några ställen till och visst är det mysigt på sitt sätt men frågan är om det verkligen är värt pengarna man lagt på resorna egentligen.
Citera
2025-07-21, 10:52
Medlem
CalzoneItalias avatar
Det är en frihet i att resa man kopplar bort jobb och måsten och så får man se andra miljöer och se andra kulturer .

Jag älskar att tågluffa då är det bara jag och min ryggsäck och spontana infall som bestämmer vart man hamnar .
Citera
2025-07-21, 10:56
Medlem
muffines avatar
Citat:
Maten är ändå bara en hallucination som sker i hjärnan. Oavsett vad man äter hamnar allt ändå i magen och blir mer eller mindre samma sak.

Och nuförtiden är VR-tekniken så utvecklad att man kan njuta av visuella resor utan att lämna hemmet. Visst, man kan kanske inte känna exakt samma temperatur, men om man vill känna värme kan man slå på VR och sätta sig bredvid ett element. Vill man känna kyla kan man slå på VR och gå ut.

Och havet? Det är ju ändå bara saltvatten.

Jag tycker vi borde ändra vårt sätt att tänka. Någon filosof sa en gång: 'Om du tänker att det är guld, då är det guld.'

Samma gäller resor. Vi har alldeles för stora illusioner kring vad resor egentligen innebär.

Usch vilken tråkig inställning. Du får väl vara en tråkmåns och stanna hemma med ditt svettiga VR headset då. Du sparar ju pengar iallafall, good for you!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in