Citat:
Intressant hur olika vi människor upplever saker.
Att resa till en annan plats är lite som att besöka ett museum. Det är intressant och kul under tiden man är där men är nästan helt glömt så fort man lämnar platsen.
En sak som kan göra resande mycket mer intressant och roligare är att lifta till platsen. Framför allt om resandet sker i de delar av Europa som tidigare tillhörde de s.k. Öststaterna.
Få människor i Sverige har besökt andra områden i landet än de som tillhör de närmaste länen. Att lifta onkring i Sverige kan vara kul även det och det blir också lättare att snacka med de lokalt boende eftersom risken för att missförstå varandra är mindre.
Om man talar t.ex. bra nog spanska eller engelska och lyckas hitta billiga flyg till Nord- eller Sydamerika så kan säkert några månader där vara värt ett besök.
Men man kan inte konma undan faktumet att om man inte tar bilder av eller lär känna någon som man har fortsatt kontakt med i (någon av) de platser man besöker så blir resan lätt bortglömd.
En sak som kan göra resande mycket mer intressant och roligare är att lifta till platsen. Framför allt om resandet sker i de delar av Europa som tidigare tillhörde de s.k. Öststaterna.
Få människor i Sverige har besökt andra områden i landet än de som tillhör de närmaste länen. Att lifta onkring i Sverige kan vara kul även det och det blir också lättare att snacka med de lokalt boende eftersom risken för att missförstå varandra är mindre.
Om man talar t.ex. bra nog spanska eller engelska och lyckas hitta billiga flyg till Nord- eller Sydamerika så kan säkert några månader där vara värt ett besök.
Men man kan inte konma undan faktumet att om man inte tar bilder av eller lär känna någon som man har fortsatt kontakt med i (någon av) de platser man besöker så blir resan lätt bortglömd.
Jag har så starka minnen kvar från olika upplevelser från resor:
* Åkte en motorbåt i Colombia, vi stannade och badade i öppet hav och såg fraktfartygen komma på rad.
* Vi åt frukost på altanen i Australien och då kom en varan och strosade förbi oss, den stannade och tittade upp för att sedan klättra upp i ett närbeläget träd.
* En utekväll i Hongkong, först en god middag och lasershowen i hamnen för att sedan avsluta kvällen på en klubb med livemusik. Stämningen var elektrifierande och positiv, inga höll på spänna sig och försökte visa vem som var störst och starkast utan alla var där för att ha kul.
Om jag så blir dement så tror jag att jag aldrig kommer glömma dessa upplevelser. Finns fler otaliga starka reseupplevelser också.