• 2
  • 3
2025-07-22, 11:14
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esevil
Både ja och nej, har fått ett dosschema som grund, och ”fria händer” ang tilläggsdos. Så delvis i samråd med läkare o delvis på egenhand.

Jag förstår det, men som jag förstått det redan innan så är ju detta en av/på-medicin och inte tex som antidepressiva som tar flera veckor innan man märker varken bu eller bä.

Jag kanske också var otydlig med mitt ordval ”effekt”. Det jag mer menar då är ”verkningssam”, och i mitt fall räcker ju låg dos (18mg) för att jag ska uppleva den som verkningssam, dvs den gör det den ska o hjälper utan att jag känner mig påverkad av medicin.

Ja, det är ju exakt det som är problemet, att den ”ska” vara långtidsverkande, uttalad effekt 10-12 timmar, men vad jag förstått är nånstans mellan 6-10h verkligheten. Så det är ju exakt det som är mitt bekymmer, att medicinen inte fungerat som den ska o jag därmed behövt fördela dosen annorlunda..

54mg/dag fördelat på 3 doser går ju väldigt bra, men skulle jag däremot ta 54mg direkt på morgonen (inte testat o skulle även säga stopp om läkaren så rådde mig att prova det) så skulle det definitivt inte få mig att må bra.

Det sista du skrev har jag lite svårt att tolka, förstår inte om du syftar på att jag är missbrukar eller om du menar att du/jag inte är missbrukare. Hur som helst så är jag inte missbrukare och hade ingen tolerans från varken illegala droger eller legala mediciner före medicinstart. (Provat många mediciner i mitt liv, antidepressiva/sömnmediciner/ångestdämpande, men då pratar vi om perioden 10-20 år sen. Det enda jag har kvar idag sen dess är quetiapine mot sömn och den har jag genom alla år bara haft vid behov och verkligen tagit vid behov - aldrig ätit den ens en vecka i rad, så väldigt sporadiskt. Ibland en gång i veckan, ibland en månad mellan och ibland tom halvår mellan).

Har du förslag på ”andra saker jag borde dra ner på” som kan hjälpa med/utan medicin? Koffein är något jag drog ner på från dag 1 på medicin. Och för att jag tillägga så har jag sen medicinstart varit noga med måltider/mycket väska (tänker att det har gjort så jag bla sluppit huvudvärk/illmående/muntorrhet som jag hade fått till mig att de flesta får)

Dessutom, en månad innan läkemedelstestart började jag med kosttillskott.

Morgon:
B vitamin

Lunch:
Zink

Middag:
B vitamin
Omega 3
D vitamin
Probiotika

Kväll:
L-teanin
NAC
Magnesium

Så jag försöker verkligen prova det mesta.
Wow, psykiatrin har mer eller mindre beskrivit mig som underförstått missbrukare för att jag höjde på egen hand efter otroligt många månader och jag saknar effekt på endast 10 mg. Man vägrade ge mig högre dos. Fast jag vet att det beror på diskriminering och för att de vill sabotera mina studier för mig och använda läkemedel som skadar mig istället för att de har positionen att göra illa patienter om de känner för det, genom läkemedel.

Jag menade att det lät konstigt att sitta och ta så höga doser första veckan. Jag tog endast max 20 mg själv och efter många månader och då medan jag studerade men det gav inte effekt för mig. Därför upplevde jag lite konstigt att man sitter och tar stora mängder på eget initiativ. Jag är även svårt intolerant mot de flesta läkemedel och antar att ni som slipper biverkningar kanske istället då är mer experimentella.

Skippa kosttillskott och ät endast Omega3 (om du inte har brister av det andra). Probiotika är bra om det kan passera magsäcken. Jag började själv addera det nu.

Jag åt Quetiapine tidigare och efter att ha slutat fungerar min adhd bättre än med medicin. Det är alltså Quetiapine som slår ut din adhd-medicinering och motverkar den. Jag kunde knappt hålla mig vaken när Ritalin sattes in pga Quetiapinet förstärkte en extrem trötthet. Den gör dig även deprimerad. Sedan jag tog bort den känner jag en starkare livsglädje jag inte haft på flera år.

Jag har hellre adhd och dansar omkring hemma med musiken i hörlurarna och känner mig positiv som person, när min fokus behöver strechas under studier, än att jag äter Quetiapine och inte orkar dammsuga regelbundet ens.

Jag säger inte att jag inte var nöjd med den för sömnen när jag då inte kunde somna (tills den slutade fungera) men jag är inte nöjd med att den slog ut min adhd-medicin och hela mitt liv inann dess.

Jag har kaffe som enda last och det påverkar säkert då jag alltid känner att jag "saknar" något, när jag dricker kaffe. Blir inte pigg men får inte sömneffekten adhd människor påstår att man får med adhd. Det fick jag som sagt av ritalin som jag somnade på stup i kvarten.

Än värre med Quetiapine då i kombination på kvällarna. Den går inte ur kroppen omedelbart. Jag fick utsättning efter en 10 dagar med vilopuls och blodtryck som började sjunka kraftigt. Det tar även omkring 12 dagar att bli klarare i huvudet efter Quetiapine. Då åt jag enbart 25 mg i slutet. Ena vändan jag alutadd och åt ritalin krävdd ändå 2 veckor för att bli mer mentalt alert.

Quetiapine ska inte ätas om man behöver äta läkemedel för adhd. Dagens läkare är riktiga klåpare och rena rama kvacksalvare.
Citera
2025-07-22, 11:28
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Både ja och nej, har fått ett dosschema som grund, och ”fria händer” ang tilläggsdos. Så delvis i samråd med läkare o delvis på egenhand.

Jag förstår det, men som jag förstått det redan innan så är ju detta en av/på-medicin och inte tex som antidepressiva som tar flera veckor innan man märker varken bu eller bä.

Jag kanske också var otydlig med mitt ordval ”effekt”. Det jag mer menar då är ”verkningssam”, och i mitt fall räcker ju låg dos (18mg) för att jag ska uppleva den som verkningssam, dvs den gör det den ska o hjälper utan att jag känner mig påverkad av medicin.

Ja, det är ju exakt det som är problemet, att den ”ska” vara långtidsverkande, uttalad effekt 10-12 timmar, men vad jag förstått är nånstans mellan 6-10h verkligheten. Så det är ju exakt det som är mitt bekymmer, att medicinen inte fungerat som den ska o jag därmed behövt fördela dosen annorlunda..

54mg/dag fördelat på 3 doser går ju väldigt bra, men skulle jag däremot ta 54mg direkt på morgonen (inte testat o skulle även säga stopp om läkaren så rådde mig att prova det) så skulle det definitivt inte få mig att må bra.

Det sista du skrev har jag lite svårt att tolka, förstår inte om du syftar på att jag är missbrukar eller om du menar att du/jag inte är missbrukare. Hur som helst så är jag inte missbrukare och hade ingen tolerans från varken illegala droger eller legala mediciner före medicinstart. (Provat många mediciner i mitt liv, antidepressiva/sömnmediciner/ångestdämpande, men då pratar vi om perioden 10-20 år sen. Det enda jag har kvar idag sen dess är quetiapine mot sömn och den har jag genom alla år bara haft vid behov och verkligen tagit vid behov - aldrig ätit den ens en vecka i rad, så väldigt sporadiskt. Ibland en gång i veckan, ibland en månad mellan och ibland tom halvår mellan).

Har du förslag på ”andra saker jag borde dra ner på” som kan hjälpa med/utan medicin? Koffein är något jag drog ner på från dag 1 på medicin. Och för att jag tillägga så har jag sen medicinstart varit noga med måltider/mycket väska (tänker att det har gjort så jag bla sluppit huvudvärk/illmående/muntorrhet som jag hade fått till mig att de flesta får)

Dessutom, en månad innan läkemedelstestart började jag med kosttillskott.

Morgon:
B vitamin

Lunch:
Zink

Middag:
B vitamin
Omega 3
D vitamin
Probiotika

Kväll:
L-teanin
NAC
Magnesium

Så jag försöker verkligen prova det mesta.
Gällande kosttillskotten så kan man säga som så att du inte vet vilka celler som matas.

Det är gammal allmänkunskap att man inte ska äta kosttillskott om man är t.ex rökare.

Nu äter jag själv ibland men jag får brister och jag vet som blodgivare att jag får lågt järn utan orsak (det kan ha varit Quetiapine) och trots bra kost.

Gick in djupare med en förklaring som chatgpt inte ansåg var helt korrekt skrivet (proteinsyntesnivå) så orkar inte förklara mer djupt vad jag tänker men du blir inte friskare av att mata på med kosttillskott utan att ha en brist. Du kan däremot bli sjukare om du maxar vitaminer och mineraler utan att ha brister av olika skäl såsom att balansen rubbas, att mutationer kanske kan överleva bättre osv.

Läkemedel påverkar hela kroppen, inte endast hjärnan. Det finns ingen direktkanal upp till huvudet och koncentrationen.
Citera
2025-07-22, 11:30
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Då blir ju frågan ”hur vet jag att jag hittat rätt medicin och dos?”. Bör man räkna med en viss del svårigheter/biverkningar? Eller ska faktiskt fördelarna vara fler än nackdelarna?

Oj, 1-1,5år lät länge. Hade aldrig någonsin fixat att må såhär i ett år. Inte ens en vecka till.

Det ska du och din behandlande läkare ha en dialog om. Man testar sig fram, utvärderar efter en viss tid.

Men som sagt: det går inte att säga ngt efter en vecka för då är det mest biverkningar man känner av. De klingar av med tiden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in