• 1
  • 2
2025-07-21, 00:42
Medlem
esevils avatar
Hej! Snälla, behöver era erfarenheter av medicinstart!

Jag är i 30+ årsåldern med nyligen diagnoserad ADHD (medelsvår/kombinerad, om det spelar någon roll vilken variant). Jag har precis börjat med Concerta och är nu på dag 6.

Första och andra dagen kändes som en dröm – jag upplevde lugn, fokus och harmoni på ett sätt jag aldrig gjort tidigare. Det kändes verkligen som att jag hade hittat rätt diagnos och rätt medicin.

Redan dag 1–2 märkte jag dock att effekten bara höll i cirka 4 timmar, och jag behövde ta tilläggsdoser för att undvika dippar.

Kvällscrashen med dåligt mående började redan dag 3, blev värre dag 4 och har fortsatt vara jobbig dag 5 och 6.

Dag 1–4 tog jag 18 mg morgon och 18 mg lunch.
Dag 5 ökade jag till 36 mg morgon, 18 mg lunch och 18 mg på eftermiddagen. Jag upplever dock att 36 mg samtidigt blir lite för mycket för mig, och att jag verkar behöva lite men ofta istället.
Dag 6 kör jag 18 mg morgon, 18 mg lunch och 18 mg eftermiddag, vilket funkar bäst hittills – Dipparna ger ångest, nedstämdhet eller total orkeslöshet.

Det känns som ett heltidsjobb att hålla koll på klockan och hinna ta medicinen innan en dipp kommer, och jag har velat ge upp det här med medicin redan sedan dag 3.

Behöver man ha mer tålamod? SKA det vara såhär i början? Den är ju bra när den väl ger effekt och i lagom dos, men allt annat gör nackdelarna större än fördelarna..

Är det någon annan som upplevt liknande? Blev det bättre med tiden, eller behövde ni byta medicin? Ni som bytt medicin, kunde det avgöras redan så snabbt som efter en vecka, eller behöver man hålla ut längre?
Citera
2025-07-21, 01:19
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esevil

Jag är i 30+ årsåldern med nyligen diagnoserad ADHD (medelsvår/kombinerad, om det spelar någon roll vilken variant). Jag har precis börjat med Concerta och är nu på dag 6.

Första och andra dagen kändes som en dröm – jag upplevde lugn, fokus och harmoni på ett sätt jag aldrig gjort tidigare. Det kändes verkligen som att jag hade hittat rätt diagnos och rätt medicin.

Redan dag 1–2 märkte jag dock att effekten bara höll i cirka 4 timmar, och jag behövde ta tilläggsdoser för att undvika dippar.

Kvällscrashen med dåligt mående började redan dag 3, blev värre dag 4 och har fortsatt vara jobbig dag 5 och 6.

Dag 5 ökade jag till 36 mg morgon, 18 mg lunch och 18 mg på eftermiddagen. Jag upplever dock att 36 mg samtidigt blir lite för mycket för mig, och att jag verkar behöva lite men ofta istället.
Dag 6 kör jag 18 mg morgon, 18 mg lunch och 18 mg eftermiddag, vilket funkar bäst hittills – Dipparna ger ångest, nedstämdhet eller total orkeslöshet.

Det känns som ett heltidsjobb att hålla koll på klockan och hinna ta medicinen innan en dipp kommer, och jag har velat ge upp det här med medicin redan sedan dag 3.

Behöver man ha mer tålamod? SKA det vara såhär i början? Den är ju bra när den väl ger effekt och i lagom dos, men allt annat gör nackdelarna större än fördelarna..

Är det någon annan som upplevt liknande? Blev det bättre med tiden, eller behövde ni byta medicin? Ni som bytt medicin, kunde det avgöras redan så snabbt som efter en vecka, eller behöver man hålla ut längre?
Sitter du och justerar helt på egen hand?
Det ska du inte göra och absolut inte vid insättning.

Mediciner funkar inte för alla och jag förstår ärligt talat inte riktigt hur du skulle kunna känna av så kort tid?

Jag får inte effekt på adhd-mediciner eftersom jag aldrig ätit styrkor där effekt uppnåtts men däremot mått skit när de börjat bråka med systemet och det efter lunch på långtidsverkande. Concerta är väl endast långtidsverkande? Du behöver inte då fylla på flera gånger om dagen vad jag vet iallafall.

Det är hur din kropp bryter ner på enzymnivå och det är inte samma lika för alla. Du ska med andra ord INTE mixtra själv en massa. Att du redan har kort effekt tyder på något i hur du bryter ner medicinen samtidigt som du också upplever 36 mg som för mycket.

Jag tror att en del av oss inte kan äta de flesta mediciner faktiskt. Iallafall ser det ut så för min del. Med det sagt kan det vara som så att du inbillar dig en större effekt än vad du har, av att dopaminet höjs. Jag skulle inte kunna sätt mig och äta omkring 40 mg eller som du, 72 mg en och samma dag (alltså jag äter inte medicin och menar vid insättning). Sedan kanske din kropp är överbelastad.

Det verkar som om vården inte förstår att missbrukare kräver högre doser vid insättning än oss utan missbruk som behöver lä gre tid för kroppen att anpassa sig. Alltså att vårdpersonal inte fattar att en effektdos inte kan uppnås på direkten när man lever hälsosamt utan att äta en mängd andra mediciner och inte missbrukar alkohol eller narkotika. Jag dricker typ aldrig alkohol ens och röker inte heller. Min kropp fixar inte att plötsligt börja bryta ner mediciner som om jag aldrig gjort annat än belastat lever och njurar. Så jag nekas därför medicin med effekt eftersom min tillvänjning är mycket lång. Sinnesjukt faktiskt.

Det låter som om du borde dra ner på andra saker innan du korrigerar adhd medicinerna.
Citera
2025-07-21, 05:29
Medlem
Citat:

Grattis TS, du har upptäckt hur kass det är med centralstimulantia. Men det kommer du förmodligen inte att ta till dig. Precis som jag inte heller gjorde när jag var i din sits, dvs nyfrälst.

Men det riktigt jobbiga med adhd-medicinen är inte de akuta biverkningarna (dvs kallsvettningarna, hjärtklappningen, den kemiska ångesten eller kraschen när effekten går ur). Det värsta är nervbiverkningarna som brukar komma komma smygande efter månader och år, dvs när den förlorade sömnen och den usla sömnkvaliteten börjar ta ut sin rätt. Det blir som att åldras i förtid, dvs man tappar ork och stresstålighet totalt. Och tappar förmågan att tänka nåt annat än krampaktiga tvångstankar. Man blir stel både i kroppen och sinnet, och man blir definitivt inte en bättre version av sig själv. Om du har minsta lilla tendenser till OCD så kommer dom att bli tio resor värre också. Din ångestnivå kommer bara att öka med tiden, månad för månad.

När jag till sist slutade, så blev jag genast mycket piggare och gladare igen. Och när jag drog ner på socker/alkohol/koffein så försvann en stor del av mina ADHD-besvär. Däremot har jag fortfarande bestående tics och käkspänningar fast det är flera år sedan jag slutade, och min stresstålighet lär nog aldrig bli vad den var innan. Fast även nervskadorna läker förmodligen också på sikt, om man lyckas dra ner på stressen och lära sig att vila när man behöver.
Citera
2025-07-21, 06:37
Medlem
Du kanske ska börja snusa istället, om du inte redan gör det? Hörde en läkare som forskade på nikotin som menade att det hade oförtjänat dåligt rykte, var bra då det även vidgade blodkärl/minskade risk för hjärt& kärlsjukdomar och gav en liten kick som kan funka för dem med koncentrationssvårigheter och har svårt att ta tag i saker.
Citera
2025-07-21, 06:50
Medlem
Lifestealers avatar
Byt till Elvanse.
Citera
2025-07-21, 07:33
Medlem
PederBergmans avatar
Det låter mer som du vill få något rus av din ADHD-medicin och inte tar den i det syftet den är avsedd för.

Att vara "doktor" åt sig själv är det bara missbrukare som ägnar sig åt.
Citera
2025-07-21, 08:16
Medlem
Kaellkritiks avatar
Om du har rätt medicin och hittar rätt dos får du räkna med att det tar minst en månad, oftast längre än så, för att det ska bli en balans och biverkningarna lägger sig.

Det brukar ta 1-1,5 år att hitta rätt dos och rätt läkemedel.
Dag 3 = ingenting alls att bygga beslut på.
Citera
2025-07-21, 10:17
Medlem
Vanliga biverkningar enligt FASS:

Hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)
Förändringar i humör, humörsvängningar eller personlighetsförändringar

Narkotikaklassad.
Citera
2025-07-21, 11:28
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:

Du får räkna med att det tar tid. Concerts mådde jag dåligt av. Hittade rätt medicin och dosering efter något år.

För mig funkade elvanse bäst men jag blev personlighetsförändrad och apatisk av det i längden så slutade när barnen började skola/förskola.
Senast redigerad av cateatdog 2025-07-21 kl. 11:32.
Citera
2025-07-21, 16:38
Medlem
Solestrollss avatar
Vad hade du förväntat dig? Du reagerar som vilken pundare som helst? Verksam beståndsdel i Concerta är metylfenidat som är vädigt likt amfetamin.
Citera
2025-07-21, 18:20
Medlem
Pansarhanes avatar
Alla mår bra av centralstimulantia och med det så kommer en oundvikbar avtändning. Allt är som förväntat för dig. Önskar du mindre avtändning och ångest så prova Elvanse, även den har avtändning men inte lika ångestframkallande.
Citera
2025-07-21, 19:58
Medlem
esevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Sitter du och justerar helt på egen hand?
Det ska du inte göra och absolut inte vid insättning.

Mediciner funkar inte för alla och jag förstår ärligt talat inte riktigt hur du skulle kunna känna av så kort tid?

Jag får inte effekt på adhd-mediciner eftersom jag aldrig ätit styrkor där effekt uppnåtts men däremot mått skit när de börjat bråka med systemet och det efter lunch på långtidsverkande. Concerta är väl endast långtidsverkande? Du behöver inte då fylla på flera gånger om dagen vad jag vet iallafall.

Det är hur din kropp bryter ner på enzymnivå och det är inte samma lika för alla. Du ska med andra ord INTE mixtra själv en massa. Att du redan har kort effekt tyder på något i hur du bryter ner medicinen samtidigt som du också upplever 36 mg som för mycket.

Jag tror att en del av oss inte kan äta de flesta mediciner faktiskt. Iallafall ser det ut så för min del. Med det sagt kan det vara som så att du inbillar dig en större effekt än vad du har, av att dopaminet höjs. Jag skulle inte kunna sätt mig och äta omkring 40 mg eller som du, 72 mg en och samma dag (alltså jag äter inte medicin och menar vid insättning). Sedan kanske din kropp är överbelastad.

Det verkar som om vården inte förstår att missbrukare kräver högre doser vid insättning än oss utan missbruk som behöver lä gre tid för kroppen att anpassa sig. Alltså att vårdpersonal inte fattar att en effektdos inte kan uppnås på direkten när man lever hälsosamt utan att äta en mängd andra mediciner och inte missbrukar alkohol eller narkotika. Jag dricker typ aldrig alkohol ens och röker inte heller. Min kropp fixar inte att plötsligt börja bryta ner mediciner som om jag aldrig gjort annat än belastat lever och njurar. Så jag nekas därför medicin med effekt eftersom min tillvänjning är mycket lång. Sinnesjukt faktiskt.

Det låter som om du borde dra ner på andra saker innan du korrigerar adhd medicinerna.

Både ja och nej, har fått ett dosschema som grund, och ”fria händer” ang tilläggsdos. Så delvis i samråd med läkare o delvis på egenhand.

Jag förstår det, men som jag förstått det redan innan så är ju detta en av/på-medicin och inte tex som antidepressiva som tar flera veckor innan man märker varken bu eller bä.

Jag kanske också var otydlig med mitt ordval ”effekt”. Det jag mer menar då är ”verkningssam”, och i mitt fall räcker ju låg dos (18mg) för att jag ska uppleva den som verkningssam, dvs den gör det den ska o hjälper utan att jag känner mig påverkad av medicin.

Ja, det är ju exakt det som är problemet, att den ”ska” vara långtidsverkande, uttalad effekt 10-12 timmar, men vad jag förstått är nånstans mellan 6-10h verkligheten. Så det är ju exakt det som är mitt bekymmer, att medicinen inte fungerat som den ska o jag därmed behövt fördela dosen annorlunda..

54mg/dag fördelat på 3 doser går ju väldigt bra, men skulle jag däremot ta 54mg direkt på morgonen (inte testat o skulle även säga stopp om läkaren så rådde mig att prova det) så skulle det definitivt inte få mig att må bra.

Det sista du skrev har jag lite svårt att tolka, förstår inte om du syftar på att jag är missbrukar eller om du menar att du/jag inte är missbrukare. Hur som helst så är jag inte missbrukare och hade ingen tolerans från varken illegala droger eller legala mediciner före medicinstart. (Provat många mediciner i mitt liv, antidepressiva/sömnmediciner/ångestdämpande, men då pratar vi om perioden 10-20 år sen. Det enda jag har kvar idag sen dess är quetiapine mot sömn och den har jag genom alla år bara haft vid behov och verkligen tagit vid behov - aldrig ätit den ens en vecka i rad, så väldigt sporadiskt. Ibland en gång i veckan, ibland en månad mellan och ibland tom halvår mellan).

Har du förslag på ”andra saker jag borde dra ner på” som kan hjälpa med/utan medicin? Koffein är något jag drog ner på från dag 1 på medicin. Och för att jag tillägga så har jag sen medicinstart varit noga med måltider/mycket väska (tänker att det har gjort så jag bla sluppit huvudvärk/illmående/muntorrhet som jag hade fått till mig att de flesta får)

Dessutom, en månad innan läkemedelstestart började jag med kosttillskott.

Morgon:
B vitamin

Lunch:
Zink

Middag:
B vitamin
Omega 3
D vitamin
Probiotika

Kväll:
L-teanin
NAC
Magnesium

Så jag försöker verkligen prova det mesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in