2025-07-20, 10:02
Medlem
SoberZealots avatar
Det börjar mer och mer likna ren rasism. Alltså hatet emot Israel, är sprunget ur att de är vitare än omgivande folk. Och vita är enligt den nya rasismen mindre värda än bruna.

Skulle vilja säga att vi har jätteproblem med rasism i Sverige. Och jag förstår att vi börjar klumpa ihop oss.
Citera
2025-07-20, 10:14
Medlem
Om en ukrainsk konstnär gör samma sak med samma text med ryssar som hängs upp så kanske polletten trillar ner.

Nazisterna mördade miljoner ryssar för att skapa ”lebensraum”.
Det var kopplat till nazisternas rasideologi där ryssar precis som judar ansågs mindre värda än germaner.

Nu har Putin kört copy-paste på det fast han tillämpar det på ukrainare.
Citera
2025-07-20, 10:44
Medlem
Karlastars avatar
Skräll att en Sosse-Nasse var på plats för att sprida antisemitism. Att VPK vill utrota judar vet vi ju alla redan, men nu ska sossarna visa att dom minsann hatar judar minst lika mycket!

Det är viktigt att positionera sig för kärnväljarna. Radikaliseringen hos många svenska islamister lär ju inte ha undgått någon, och den som är mest antisemit vinner

Socialdemokraterna i Sverige har ju flörtat förut med judeutrotare så varför inte göra det igen?
Citera
2025-07-20, 10:47
Medlem
Experten: ”Det är antisemitism”

https://www.vk.se/2025-07-19/experte...semitism-252fb

Lena Berggren är excellent lärare på Umeå universitet och har forskat om antisemitism i över 25 år.

– En springande punkt i allt som har att göra med de vedervärdiga krigsförbrytelser som Israel ägnar sig åt i Gaza och på Västbanken är vem som bär skulden: Staten Israel eller judar? Det är när man börjar glida i det här som antisemitism kommer in.

Håller ni med experten?
Citera
2025-07-20, 11:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plotka
Problemet är väl att Förintelsen drabbade alla judar oberoende av vilka de var, folkmordet i Gaza utförs av Israel endast. Jag tycker självklart att mycket av borglighetens ramaskrin är skenheligt trams, men det är orimligt att avkräva alla judar ett ställningstagande kring folkmordet i gaza eller ens kring Israel. Där svajar många palestinavänner rejält kan jag tycka.

Jag skulle tro att det utreds som hets mot folkgrupp, men kommer läggas ner då det inte kommer gå att knyta till någon individ.
Hade det varit dockor iklädda Palestinasjalar och med halvmåne så hade man gått ut med nationell efterlysning av förövarna.
Citera
2025-07-20, 11:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hade det varit dockor iklädda Palestinasjalar och med halvmåne så hade man gått ut med nationell efterlysning av förövarna.
Och gjort det omvända: låtit palestinier hänga avrättade i snaror, medan judarna suttit på marken. Vilket ramaskri det skulle blivit.

Om inte detta fälls för HMF, så blir det ett ytterligare bevis på min tes, att vi nu bor i Tredje Riket och att nazisterna styr Europa.
Citera
2025-07-20, 12:30
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Det var ju det också:

”Under manifestationen hängdes två dockor upp med snaror runt halsen, iklädda randiga skjortor och gula davidsstjärnor, symboler som nazisterna tvingade judar att bära under Förintelsen. Framför dessa dockor sitter en kvinna iklädd Palestinasjal med ett barn i famnen.”

Källa: https://www.vk.se/2025-07-19/experte...semitism-252fb
Citera
2025-07-20, 12:33
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Det var ju det också:

”Under manifestationen hängdes två dockor upp med snaror runt halsen, iklädda randiga skjortor och gula davidsstjärnor, symboler som nazisterna tvingade judar att bära under Förintelsen. Framför dessa dockor sitter en kvinna iklädd Palestinasjal med ett barn i famnen.”

Källa: https://www.vk.se/2025-07-19/experte...semitism-252fb
Fast kvinnan är vid liv. Judarna är avrättade. Det är skillnaden.
Citera
2025-07-20, 12:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plotka
Du verkar orationellt rädd. Finns ingen som bryr sig om din individuella åsikt, målet med aktivismen är sannolikt att skamsa regeringen till att agera mer resolut mot Israel. Hur du får det att kännas hotfullt mot dig är bortom mig, jag har nog helt enkelt inte tillräckligt med neuros.
Jag upplever "konstinstallationen" som extremt hotfull och obehaglig - utan att ens vara jude. Om det gör mig orationellt rädd så är jag helt okej med det. Om jag varit oberörd skulle jag däremot börjat oroa mig och skärskåda mig själv. För då skulle jag ha kunnat börja ana att jag är judehatare.
Citera
2025-07-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Man är lite sned i Huvudet eller i bästa fall inkompetent om man likställer Ukraina och Palestina på ena sidan och ryssland och Israel på den andra...

Men visst, om vi gör som man hoppas på från vänstersidan / araberna här och bortser från det faktumet att palestinierna först är Fanstisla Islamister som stödjer en terror grupp som de själva valt fram vars mål är att införa sharia efter att utrotat alla judar och därtill är heeeelt oskyldiga till sin situation så visst, då har du ju nästan rätt i att det vore synd om Palestinierna..

Man blir äcklad av sådana som inte har mer vett.. Vi borde snarast terrorklassa all typ av solidaritet av Gaza och araberna där. Och sedan hantera dessa vurmare för vad de är.

Tänk på baaarnen då? För 20 år sedan hörde vi samma sak om palestinierna. Nu, uppvuxna gick de över gränsen och slaktade judar hejdlöst.

Allt dödande är fel oavsett vilken religion man tillhör. Dock så anser jag det fel angående att hänga upp dockor. Men som sagt samma sak hade troligen händ om det vore det motsatta. Det handlar således inte om antisemitism utan snarare ett folkslag som krigar emot ett annat. I Nazityskland var det dock ett helt annat läge då tyskarna dödade sina egna eftersom de var judar. Det är i mina ögon en helt annan sak. Om detta är vänstervriden syn på det så skulle jag vara glad om du kallade mig vänstervriden, detta trots att jag står bakom marknadsekonomi och blomstrande företagande 😛
Citera
2025-07-20, 12:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast kvinnan är vid liv. Judarna är avrättade. Det är skillnaden.

Av solklar anledning kunde man inte hänga två riktiga judar i snarorna.
Citera
2025-07-20, 13:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Och gjort det omvända: låtit palestinier hänga avrättade i snaror, medan judarna suttit på marken. Vilket ramaskri det skulle blivit.

Om inte detta fälls för HMF, så blir det ett ytterligare bevis på min tes, att vi nu bor i Tredje Riket och att nazisterna styr Europa.

Regeringsformen

Citat:
1 § Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad
1. yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor,

Att jämföra Förintelsen med Israels härjningar i Gaza med ett konstnärligt uttryck i syfte att väcka debatt är inte självklart olagligt och säger ingenting om vem som styr Europa eller ens Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in