2025-07-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hej!

Jag hittade inte en mer passande plats (Säkerhetspolisen jobbar med terrorism), mod får gärna flytta tråden till den del de anser passa bättre.

Jo, någon Peter på Säkerhetspolisen har ringt psykiatrin i Säter och undrat om jag befinner mig där, står det i min journal på 1177. Jag och mina familjemedlemmar har inte ägnat oss åt kriminalitet, men jag är ändå jätteorolig. Jag har båda ringt och mejlat dem utan resultat.

Vad tror ni att det kan handla om?
Var det en röst inne i ditt huvud som sa att "Peter på Säkerhetspolisen har ringt psykiatrin i Säter och undrat" ?

Har du varit intagen på psykiatrin i Säter? För vad?
Citera
2025-07-19, 10:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Lugna ner dig kärring! Det var inte illa menat. Det är inte behjälpligt att gå med på en svårt att tro story från en tidigare psykpatient. Många som tror att de är förföljda av SÄPO, interpol, utomjordingar men egentligen de behöver behandling.

Men nu när jag ser bevis på det så kan diskussionen fortsätta om varför SÄPO kan söka upp folk. Kanske han/hon var kompis eller inlagd på samma psykiatri med någon skolterrorist, vi har många av dem i det här landet, och SÄPO ville få mer detaljer om vad den där terroristen sa och tänkte för att hitta en motiv till attentatet.
Absolut. Men tycker ändå det kan vara värt att läsa tråden innan man dräper iväg ett inlägg. Tips: Klicka på TS användarnamn och sedan på "Hitta alla inlägg av XXX i detta ämne" så får man en ganska god överblick på trådens status innan man skriver något fullkomligt ogenomtänkt. Och nej, det är inte kärringhaveri att påpeka gaslightning. Det är befogad kritik.

Men du har rätt. Vi håller oss till sak. Det jag funderar över kring det du skriver är: Ska vården bistå SÄPO i underrättelseinhämtning? Jag ifrågasätter om det finns lagstöd för det. Som sagt. SÄPO felar inte genom att fråga vården om uppgifter som de sedan röjer. Det är vården som felar. Men på sätt och vis så deltar SÄPO ändå i uppgiftsinhämtning man är medveten om är skyddad av sekretess, samtidigt som man får ut uppgifter utan att ha framställt en begäran. Rent juridiskt är detta - vad man brukar kalla - en "bajsmacka".
Citera
2025-07-19, 12:07
Medlem
Jag rekommenderar att du kontakta mottagningen och ber dem förklara anteckningen.
Citera
2025-07-19, 16:06
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Med säkerhet fejkad bild. Jag kan inte tänka mig att man skulle skriva in SÄPO i en journal.

Med säkerhet är du dum i huvudet, vad skulle jag tjäna på att fejka något sådant? Gå in på 1177 så ska du se att det är exakt så en anteckning ser ut, jag har inte ens kunskapen som krävs för att fejka detta.
Citera
2025-07-19, 16:07
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har också varit utsatt för SÄPO, fast det var länge sedan nu. Jag var en vanlig småbarnsmamma och hemmafru då, som aldrig gjort något kriminellt, så det kändes konstigt. Detta visade sig bero på att jag varit medlem i Sd långt innan de/vi blev ett etablerat parti för vanligt folk s.a.s.. SÄPO:s kompetens är otroligt låg, samtidigt som de är fulla av sig själva eftersom de har den makt som de har. Dock gav de mig faktiskt grönt ljus i en säkerhetsprövning för inte så länge sedan, kanske har tidiga Sd-medlemmar strukits från deras bevakningsregister nu.

...om jag var du, skulle jag dock gå vidare med det där. Dels kan någon behöva en reprimand eller rentav avsked, det är ju jätteviktiga jobb för Sveriges säkerhet som dessa polismän innehar. Och dels så kommer du att grubbla över det här och må dåligt, om du inte får klarhet.

Hur ska jag gå vidare med det menar du?
Citera
2025-07-19, 16:10
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du snackar helt enkelt skit och är förvånad att Flashback inte har raderat det här?

Vaddå snackar skit?
Citera
2025-07-19, 16:16
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Hon är inte ett troll.

Jag tror dig. Men det jag mest undrar över varför dom har skrivit detta i din journal på 1177, då borde dom ju kunna ge ett klart svar på det. Dom kunde ju lika gärna ha låtit bli att skriva det annars... eller?

Ingen aning faktiskt.
Citera
2025-07-19, 17:29
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ingen aning faktiskt.

Jag har i alla fall full förståelse över att du undrar. Testa att ringa till den akuella kliniken, det borde ju gå så att dom ringer upp dig, dom är skyl,diga att förklara varför man skrivit på ett visst sätt eller en viss sak i journalen. Att du gillar Putin kan väl knappast vara anledningen, det verkar ju helt absurt.
Citera
2025-07-19, 18:26
Medlem
Giviis avatar
Det finns flera tänkbara förklaringar som inte behöver vara allvarliga eller riktade mot dig personligen. Det kan till exempel röra sig om:

En förväxling av namn eller identitet.

En rutinmässig kontroll eller kontakt som gäller något helt annat än du tror.

Att du eller någon i din närhet omnämnts i något ärende utan att vara misstänkt.

Att du försökt få kontakt med dem utan att få svar är förstås frustrerande. Det bästa du kan göra nu är att fortsätta söka kontakt, gärna skriftligt så du har dokumentation. Du kan också vända dig till IVO (Inspektionen för vård och omsorg) om du anser att det gjorts en integritetskränkning i journalföringen.

Om du känner dig väldigt orolig kan det också vara en idé att prata med en jurist eller patientombud för att få hjälp med hur du kan gå vidare.
Citera
2025-07-19, 18:56
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag antar såklart att SÄPO har rätt att inhämta information om man har beslut på det. Men sjukvården har väl knappast rätt att yttra ett endaste dugg om exempelvis mig om en okänd persson skulle ringa in och kalla sig för SÄPO? I TS fall har dom ju redan avslöjat att personen varit aktuell inom psykiatrin genom att hänvisa inringaren till annnan psykklinik, är det inte ett sekretessbrott såvida inte man har fått några speciella direktiv av SÄPO där det beslutats att info måste utlämnas?

Naturligtvis måste sjukvården göra en bedömning om de litar på att det verkligen är någon från polismyndigheten som ringer. Annars är det enkelt att motringa.

Vad gäller information så är sjukvården alltid skyldig att svara på om en person befinner sig på en sjukvårdsinrättning om polisen ringer och frågar det specifikt.

Annan information får bara lämnas ut om det finns misstanke om brott som kan ge minst ett års fängelse. Sjukvården kan i dessa fall lämna info på eget bevåg men måste inte göra det spontant. Om polisen specifikt frågar måste de lämna info dock.

Hänvisningen till öppenvårdspsyk skulle kanske kunna var ett gränsfall men å andra sidan är väl den möjliga skadan liten.
Citera
2025-07-19, 19:00
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Naturligtvis måste sjukvården göra en bedömning om de litar på att det verkligen är någon från polismyndigheten som ringer. Annars är det enkelt att motringa.

Vad gäller information så är sjukvården alltid skyldig att svara på om en person befinner sig på en sjukvårdsinrättning om polisen ringer och frågar det specifikt.

Annan information får bara lämnas ut om det finns misstanke om brott som kan ge minst ett års fängelse. Sjukvården kan i dessa fall lämna info på eget bevåg men måste inte göra det spontant. Om polisen specifikt frågar måste de lämna info dock.

Hänvisningen till öppenvårdspsyk skulle kanske kunna var ett gränsfall men å andra sidan är väl den möjliga skadan liten.

Därför gör jag antagandet att Säter helt sonika visste att det faktiskt var SÄPO som ringde, annars borde man väl ha skrivit "påstått sig vara från säpo"
Citera
2025-07-19, 19:22
Medlem
Citat:
Hej!

Jag hittade inte en mer passande plats (Säkerhetspolisen jobbar med terrorism), mod får gärna flytta tråden till den del de anser passa bättre.

Jo, någon Peter på Säkerhetspolisen har ringt psykiatrin i Säter och undrat om jag befinner mig där, står det i min journal på 1177. Jag och mina familjemedlemmar har inte ägnat oss åt kriminalitet, men jag är ändå jätteorolig. Jag har båda ringt och mejlat dem utan resultat.

Vad tror ni att det kan handla om?

Du som verkar så snäll och beskedlig av dig!
Nämen, ta det bara lugnt och stressa inte upp dig.
Vill de ha tag i dig och det är viktigt, så kommer de höra av sig igen.
Om du har rent mjöl i påsen, så behöver du inte oroa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in