2025-07-19, 08:28
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Får sjukvården svara på frågor överhuvudtaget angående en privatperson om de inte alls vet vem som ringer? TS har ju varit patient på Säter enligt TS själv, så då finns ju redan personen som patient i deras system. Svaret borde väl ha blivit till "säpokillen" vi har sekretess så vi lämnar inte ut några uppgifter om våra vårdtagare.
Jag håller med dig i sak. Vart en person är aktuell kan avslöja vilka problem den har. Ponera att de hade svarat "Vederbörande är aktuell hos psykosmottagningen. Inringaren hänvisas dit". Helt plötsligt har man avslöjat väsentligt innehåll i journalen, utan att någon ens framställt begäran om att utfå den eller undanröja sekretess.

I Polen kallas detta för Janusz informacyjny eller i vissa fall Kapownik.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-07-19 kl. 08:30.
Citera
2025-07-19, 08:33
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag håller med dig i sak. Vart en person är aktuell kan avslöja vilka problem den har. Ponera att de hade svarat "Vederbörande är aktuell hos psykosmottagningen. Inringaren hänvisas dit". Helt plötsligt har man avslöjat väsentligt innehåll i journalen, utan att någon ens framställt begäran om att utfå den eller undanröja sekretess.
Jag antar såklart att SÄPO har rätt att inhämta information om man har beslut på det. Men sjukvården har väl knappast rätt att yttra ett endaste dugg om exempelvis mig om en okänd persson skulle ringa in och kalla sig för SÄPO? I TS fall har dom ju redan avslöjat att personen varit aktuell inom psykiatrin genom att hänvisa inringaren till annnan psykklinik, är det inte ett sekretessbrott såvida inte man har fått några speciella direktiv av SÄPO där det beslutats att info måste utlämnas?
Citera
2025-07-19, 08:42
Medlem
Kan det vara så att du var inlagd på psykiatrin för psykos och att du tenderar att vara paranoid kring att SÄPO övervakar dig? Många sjukhus använder idag en talk-to-text som har en förmåga att tolka fel när läkaren dikterar. Exempelvis skulle "Patienten pratar om SÄPO" kunna bli "Peter ringer från SÄPO".
Citera
2025-07-19, 08:42
Medlem
Citat:
Får sjukvården svara på frågor överhuvudtaget angående en privatperson om de inte alls vet vem som ringer?
Det får de självklart inte, men jag har själv ringt till psykavdelning och fått svar på frågan om Nisse är där.

Ibland har de svarat lite kryptiskt, som "vänta ska jag titta", och sedan fortsatt med "får tyvärr inte svara på det, men jag skulle ha kollat med Polisen.".
Citera
2025-07-19, 08:45
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag antar såklart att SÄPO har rätt att inhämta information om man har beslut på det. Men sjukvården har väl knappast rätt att yttra ett endaste dugg om exempelvis mig om en okänd persson skulle ringa in och kalla sig för SÄPO? I TS fall har dom ju redan avslöjat att personen varit aktuell inom psykiatrin genom att hänvisa inringaren till annnan psykklinik, är det inte ett sekretessbrott såvida inte man har fått några speciella direktiv av SÄPO där det beslutats att info måste utlämnas?
Jag håller med. Det torde bryta antingen mot tystnadsplikten (enskild) eller utgör ett sekretessbrott (verksamhet), eller både och. Enligt min uppfattning spelar det ingen roll huruvida vederbörande är aktuell eller ej. Bara att yppa en uppgift vare sig den är positiv eller negativ utgör men för den enskilde.

SÄPO har inga specialbefogenheter att kringgå detta. När det gäller hälsouppgifter så är det förmodligen det något av det mest skyddade vi har i Sverige.
Citera
2025-07-19, 08:50
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Jag håller med. Det torde bryta antingen mot tystnadsplikten (enskild) eller utgör ett sekretessbrott (verksamhet), eller både och. Enligt min uppfattning spelar det ingen roll huruvida vederbörande är aktuell eller ej. Bara att yppa en uppgift vare sig den är positiv eller negativ utgör men för den enskilde.

SÄPO har inga specialbefogenheter att kringgå detta. När det gäller hälsouppgifter så är det förmodligen det något av det mest skyddade vi har i Sverige.
TS har givetvis full rätt att kontakta Skönvik och få den fulla informationen om vad SÄPO-anteckningen dom gjort på 1177 exakt handlar om. Kan knappast vara något hemlighetsmakeri, för varför skulle de annars skriva det överhuvudtaget, då hade det väl varit bättre att istället bara hålla käft?
Citera
2025-07-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hej!

Jag hittade inte en mer passande plats (Säkerhetspolisen jobbar med terrorism), mod får gärna flytta tråden till den del de anser passa bättre.

Jo, någon Peter på Säkerhetspolisen har ringt psykiatrin i Säter och undrat om jag befinner mig där, står det i min journal på 1177. Jag och mina familjemedlemmar har inte ägnat oss åt kriminalitet, men jag är ändå jätteorolig. Jag har båda ringt och mejlat dem utan resultat.

Vad tror ni att det kan handla om?

Varför blev du inlagd på psykiatrin? Paranoia/hallucinationer? Kanske det är bara i din fantasi och inget verkligt. Ring psykiatrin och berätta för dem vad du upptäckt. Du kanske behöver bli inlagd igen.
Citera
2025-07-19, 09:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Varför blev du inlagd på psykiatrin? Paranoia/hallucinationer? Kanske det är bara i din fantasi och inget verkligt. Ring psykiatrin och berätta för dem vad du upptäckt. Du kanske behöver bli inlagd igen.
Skärp dig. Blir så trött på folk som tror att man är helt fråntappad bara för att man har kontakt med vården. TS har för övrigt postat en trovärdig bild från sin journal:
Citat:
Skärmbild. https://ibb.co/fb2vrrH

Vem vet. Det kanske är du, Tja10000, som behöver bli inlagd och utredas för sociopati.
Citera
2025-07-19, 10:02
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Skärp dig. Blir så trött på folk som tror att man är helt fråntappad bara för att man har kontakt med vården. TS har för övrigt postat en trovärdig bild från sin journal:

Vem vet. Det kanske är du, Tja10000, som behöver bli inlagd och utredas för sociopati.

Om man tycker att Putin är en hyvens kille och att Sverige borde ha en liknande man som statsminister så kanske SÄPO har en grundad anledning hålla uppsikt över personen. Inte för det som skrivs på fb, men kanske hen har figurerat i andra sammanhang.
Citera
2025-07-19, 10:03
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Skärmbild. https://ibb.co/fb2vrrH

Nu vet SÄPO vem du är på Flashback
Citera
2025-07-19, 10:08
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Om man tycker att Putin är en hyvens kille och att Sverige borde ha en liknande man som statsminister så kanske SÄPO har en grundad anledning hålla uppsikt över personen. Inte för det som skrivs på fb, men kanske hen har figurerat i andra sammanhang.
Det kan man tycka. Det är inget brott att tycka "Putin är en hyvens kille". SÄPO arbetar i första hand med riskanalyser. Inte brott. Brotten är sekundära då man arbetar förebyggande. Till skillnad från vanliga polisen som - i regel - arbetar först när ett brott har uppstått (ibland har de lite kampanjer om att köra säkert och att ha reflexer på sig i mörkret osv. Men du förstår min poäng).

Det finns säkert en befogat anledning till att SÄPO vill ha kontakt med TS. Men har lite svårt att förstå varför man uppsöker vården, samtidigt där vårdpersonalen både förnekar att TS är aktuell vid den vårdenheten, och sedan hänvisar till rätt vårdenhet. Det är inget fel som SÄPO gör. Utan det är vården som felar här. Tycker det vore intressant att pröva oavsett.

Oavsett så finns det inte en chans i helvete att vi ska kunna lista ut varför SÄPO försöker få tag i TS. Men tycker det ändå är intressant att man kontaktade vården istället för TS. Liksom: Varför?
Citera
2025-07-19, 10:10
Medlem
Citat:

Lugna ner dig kärring! Det var inte illa menat. Det är inte behjälpligt att gå med på en svårt att tro story från en tidigare psykpatient. Många som tror att de är förföljda av SÄPO, interpol, utomjordingar men egentligen de behöver behandling.

Men nu när jag ser bevis på det så kan diskussionen fortsätta om varför SÄPO kan söka upp folk. Kanske han/hon var kompis eller inlagd på samma psykiatri med någon skolterrorist, vi har många av dem i det här landet, och SÄPO ville få mer detaljer om vad den där terroristen sa och tänkte för att hitta en motiv till attentatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in