• 4
  • 5
Igår, 22:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag är långt ifrån en arbetsskygg sosse. Tycker definitivt det kan ställas mer krav än idag. Men ser det som orimligt att man har fastanställning och att arbetsgivaren bara kan sparka folk genom att uppge helt orimliga målsättningar.
Det är rimligt i teorin men orimligt i praktiken.
För som du säger kan det missbrukas.
Och vem är det som ska granska om målen var rimliga eller inte när nån fått sparken för det här?

Det blir bara mer administration och kontrollsystem.

Det är som privatisering inom vård/skola/omsorg. Jättebra idé, alla fattar att privata företag med vinstintresse är mycket mer innovativa, alla förstår fördelarna.
Men sen istället för att bli innovativt och effektivare med smittoeffekter på offentlig verksamhet börjar multinationella riskkapitalbolag väga blöjor och ge högsta betyg till eleverna för att maxa konkurrenskraften. Och så måste man ha större - kontrollsystem.

Jag tycker idéen fantastisk, folk som jobbar för dåligt ska få sparken och nån annan få chansen. I praktiken kommer det till 90% användas mot fackligt engagerade, personer som är 60+ och har för hög lön (tycker arbetsgivaren) och andra besvärliga anställda som man helst slipper.
Citera
Igår, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
I praktiken kommer det till 90% användas mot fackligt engagerade, personer som är 60+ och har för hög lön (tycker arbetsgivaren) och andra besvärliga anställda som man helst slipper.
Låter jättebra. Kanske mina libertarianska grundidéer här, men detta är en överenskommelse mellan två parter där arbete byts mot pengar. Det rimliga är att om ena parten känner att utbytet inte lönar sig varför ska man inte få säga upp det for any reason? Arbetsgivaren ska alltså tvingas ha en anställd den inte vill ha. Tvingas betala för en tjänst man inte vill ha. Vilken logik. Som ett telefonabonnemang firman tecknat, som bara kan sägas upp av ena parten, telefonbolaget.
Senast redigerad av Excenter32 Igår kl. 23:15.
Citera
Igår, 23:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Låter jättebra. Kanske mina libertarianska grundidéer här, men detta är en överenskommelse mellan två parter där arbete byts mot pengar. Det rimliga är att om ena parten känner att utbytet inte lönar sig varför ska man inte få säga upp det for any reason? Arbetsgivaren ska alltså tvingas ha en anställd den inte vill ha. Tvingas betala för en tjänst man inte vill ha. Vilken logik. Som ett telefonabonnemang firman tecknat, som bara kan sägas upp av ena parten, telefonbolaget.
Nästan ingen människa tycker så som du gör. Det finns goda skäl till det. Vi har otroligt mycket lagar och regleringar om hur man får avtala saker.

Det mycket korta svaret på din fråga är "för att skydda svaga och inte fullkomligt centralisera makt".
Se också Rawls veil of ignorance.
Citera
Igår, 23:32
Medlem
Citat:
Nästan ingen människa tycker så som du gör. Det finns goda skäl till det. Vi har otroligt mycket lagar och regleringar om hur man får avtala saker.

Det mycket korta svaret på din fråga är "för att skydda svaga och inte fullkomligt centralisera makt".
Vad majoriteten tycker spelar ingen roll, då de vill ha sina liv försörjda av andra. Tydligen också på arbetsplatsen. Och de får som de vill då de är i majoritet. Visst är demokrati bra. För den late. Den vite mannens börda bara fortsätter.
Citera
Igår, 23:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Vad majoriteten tycker spelar ingen roll, då de vill ha sina liv försörjda av andra. Tydligen också på arbetsplatsen. Och de får som de vill då de är i majoritet. Visst är demokrati bra. För den late. Den vite mannens börda bara fortsätter.
Jag sa inte "majoriteten". Jag sa nästan ingen.
Citera
Idag, 00:00
Medlem
Vem vill jobba kvar hos en arbetsgivare som inte vill ha en?

Alltför stor anställningstrygghet skapar grogrund för alternativa "uppsägningsmetoder".
Citera
Idag, 00:04
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Citat:

Fast nu behöver vi ingen importerad lagstiftning från Finland. Bristande leverans är redan en saklig grund för uppsägning av personliga skäl. Se mina AD-referat i posten nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Behövs inte, det går redan i dag säga upp anställda som inte presterar. Det är inte helt lätt och AG måste ha bra på fötterna, tydliga försök att rätta och stötta AT, trovärdig dokumentation, etc. Men det går.
Citera
Idag, 00:14
Moderator
tobess avatar
Enligt mig så är nästan alla av dessa förslag helt tandlösa och spelar till syvende och sist ingen som helst roll, med brasklappen att det kanske är mer aktuellt på mindre företag än större dito. Men sist och slutligen handlar det sedan bara om att mindre ställen inte har lika mycket erfarenhet av hur man navigerar dessa områden som större företag har med hr-avdelningar, legalteam o.s.v.
Citera
Idag, 01:38
Medlem
Något som borde införas i Sverige omgående.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in