• 1
  • 2
2025-07-16, 21:45
Medlem
Läser om rika som vill leva länge, som pillar i sig tillskott, väger kolhydrater, fett och protein på gravvåg och tränar på strikt schema för att få uppnå longevity - ett långt liv med hälsa.

Det har varit flera artiklar i DN i veckan, en senast om en Vendela (
https://www.dn.se/insidan/vendela-33...200-ar-gammal/) som för mig låter som både en sund strävan efter att nå bra länge, en extrem offervilja att underkasta sig tuffa beteendeförändringar och lite quantity-me-data om sömnkvalitet, HRV och andra mätbara mått på mående) och nån slags rädsla för att åldras och slutligen att dö?

Vad tycker Flashback om det här?
Senast redigerad av Messiaskomplexet 2025-07-16 kl. 21:51.
2025-07-16, 21:48
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiaskomplexet
Läser om rika som vill leva länge, som pillar i sig tillskott, väger kolhydrater, fett och protein på gravvåg och tränar på strikt schema för att få uppnå longevity - ett långt liv med hälsa.

Jag tycker att det är en märklig hobby...
2025-07-16, 21:49
Finns tråd i ämnet.

(FB) Hälsorisker med att leva som Bryan Johnson gör?
2025-07-16, 22:00
Medlem
Citat:

Det har varit flera artiklar i DN i veckan, en senast om en Vendela (
https://www.dn.se/insidan/vendela-33...200-ar-gammal/) som för mig låter som både en sund strävan efter att nå bra länge, en extrem offervilja att underkasta sig tuffa beteendeförändringar och lite quantity-me-data om sömnkvalitet, HRV och andra mätbara mått på mående) och nån slags rädsla för att åldras och slutligen att dö?

Jag tycker man ska leva här och nu.
2025-07-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Finns tråd i ämnet.

(FB) Hälsorisker med att leva som Bryan Johnson gör?

Tack för länken!
Jag tycker den fokuserar mycket på Bryan som person och hans side hustle att sälja kosttillskott, men den tar ju upp honom. Om jag förstår det rätt är hans lite ansiktet utåt för longevity-rörelsen.

Sen kanske det mer rör medicin än hobby, men jag tycker det ändå verkar vara en hobby för människor i medelåldern eller med medelålderskris.
2025-07-17, 07:35
Medlem
Javisst, man kan påverka sin ålder några år hit och dit beroende hur man lever sitt liv, blir missbrukare alt. ett hälsofreak tex, men i princip är din livslängd utmätt i och med att du föds. Kroppen dör när den tycker att den skall göra det, du har mycket lite att säga till om det. De kommer inte att bli 200 år utan förmodligen blir de lika gamla som snittåldern för död, kanske något äldre.

Jag har själv redan dött, jag fick hjärtstopp men tack vare en föredömlig sjukvård så fick jag fortsätta att leva i och med att de kunde återstarta mitt hjärta. Annars hade jag varit död nu, kroppen kanske tyckte att det var dags för den att dö? Jag är 70+.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-07-17 kl. 07:41.
2025-07-17, 08:36
Medlem
Imorse publicerar DN en ny artikel i frågan:
https://www.dn.se/sverige/svenska-mi...ange-rorelsen/

Där är det bl.a. en läkare som lyfter fram att vi lever längre pga framsteg inom sjukvården - precis av sådana anledningar som du nämner brakfesten.

Jag undrar om longevity rörelsen är ett förslaget sätt att försöka tjäna pengar på den generation av techbros som passerar 40 och börjat få åldersnoja?
Longevity säger: du kan leva längre om du gör beteendeförändringar (som att köpa appar, hårdvara och kosttillskott, köper tjänster för att scanna kropp och blod etc), vilket passar den individualiserade syn på människan som har stort genomslag idag.
2025-07-17, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Javisst, man kan påverka sin ålder några år hit och dit beroende hur man lever sitt liv, blir missbrukare alt. ett hälsofreak tex, men i princip är din livslängd utmätt i och med att du föds. Kroppen dör när den tycker att den skall göra det, du har mycket lite att säga till om det. De kommer inte att bli 200 år utan förmodligen blir de lika gamla som snittåldern för död, kanske något äldre.

Jag har själv redan dött, jag fick hjärtstopp men tack vare en föredömlig sjukvård så fick jag fortsätta att leva i och med att de kunde återstarta mitt hjärta. Annars hade jag varit död nu, kroppen kanske tyckte att det var dags för den att dö? Jag är 70+.

Där är det bl.a. en läkare som lyfter fram att vi lever längre pga framsteg inom sjukvården - precis av sådana anledningar som du nämner brakfesten.

Jag undrar om longevity rörelsen är ett förslaget sätt att försöka tjäna pengar på den generation av techbros som passerar 40 och börjat få åldersnoja?
Longevity säger: du kan leva längre om du gör beteendeförändringar (som att köpa appar, hårdvara och kosttillskott, köper tjänster för att scanna kropp och blod etc), vilket passar den individualiserade syn på människan som har stort genomslag idag
2025-07-17, 09:01
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Longevity säger: du kan leva längre om du gör beteendeförändringar (som att köpa appar, hårdvara och kosttillskott, köper tjänster för att scanna kropp och blod etc), vilket passar den individualiserade syn på människan som har stort genomslag idag.

Bjuder på citat DN.

” Longevity-trenden drivs av tekniska innovationer från olika fält. Det handlar om hälso-applikationer för ringar, klockor och mobiler, ny teknik för kroppsscanningar, frysbehandlingar, tarmröntgen, blodscanning, rödljusterapi med mera.
Ytterligare ett område är att hitta nya sätt att ställa snabba diagnoser för att förebygga och behandla sjukdomar i god tid.

Därtill kommer extrema kost-, tränings- och livsstilsråd, som DN uppmärksammat nyligen.
Efterfrågan stimuleras av konferenser, pr, föreläsare, influerare, kända entreprenörer och investerare.
I juni lockade en ”Super human”-konferens 800 investerare, entreprenörer och inspiratörer till Grand Hotel i Stockholm. Huvudattraktion var Bryan Johnson, känd som extrem entreprenör och inspiratör i rörelsen ”Don´t die”.”

Verkar vara Mammon som drar mer intresse än hälsan.

Bottom line, undvik droger! Alkohol, tobak. Motionera regelbundet, promenera varje dag. Ät vettigt, mycket frukt o grönt. Undvik fett och kött i överflöd. Allt socker är gift, undvik.

Några 200 år blir man inte, men väl mer hälsosam de sista åren. Tyvärr blir ju slutet sämre då sjukdomarna hinner i kapp.

Tjejen Vendela i DN hade ju extremt bra Hba1, typ 32. Men hennes jobb var ju hålla sig med rätt sömn, träning, och vettig mat 24/7. Heltidsjobb för den egna kroppen. Men, intressant oavsett.
Senast redigerad av Mullret 2025-07-17 kl. 09:12.
2025-07-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bjuder på citat DN.

” Longevity-trenden drivs av tekniska innovationer från olika fält. Det handlar om hälso-applikationer för ringar, klockor och mobiler, ny teknik för kroppsscanningar, frysbehandlingar, tarmröntgen, blodscanning, rödljusterapi med mera.
Ytterligare ett område är att hitta nya sätt att ställa snabba diagnoser för att förebygga och behandla sjukdomar i god tid.

Därtill kommer extrema kost-, tränings- och livsstilsråd, som DN uppmärksammat nyligen.
Efterfrågan stimuleras av konferenser, pr, föreläsare, influerare, kända entreprenörer och investerare.
I juni lockade en ”Super human”-konferens 800 investerare, entreprenörer och inspiratörer till Grand Hotel i Stockholm. Huvudattraktion var Bryan Johnson, känd som extrem entreprenör och inspiratör i rörelsen ”Don´t die”.”

Verkar vara Mammon som drar mer intresse än hälsan.

Bottom line, undvik droger! Alkohol, tobak. Motionera regelbundet, promenera varje dag. Ät vettigt, mycket frukt o grönt. Undvik fett och kött i överflöd. Allt socker är gift, undvik.

Några 200 år blir man inte, men väl mer hälsosam de sista åren. Tyvärr blir ju slutet sämre då sjukdomarna hinner i kapp.

Tjejen Vendela i DN hade ju extremt bra Hba1, typ 32. Men hennes jobb var ju hålla sig med rätt sömn, träning, och vettig mat 24/7. Heltidsjobb för den egna kroppen. Men, intressant oavsett.

Jag är inte super-insatt i "quantify me", men jag tror man vill hitta mönster för att optimera hälsa/effektivitet genom att mäta saker, istället för att känna efter.
Kanske det finns ett överlapp mellan de som mäter hälsa med hälso-tech och de som köper tillskott och tjänster/inspireras av longevity-produkter/idéer?

Som med så många goda vanor är det en hårfin gräns mellan hälsosamma beteenen och besatt fixering.
Jag är också nyfiken på om de kommer hitta några hacks som jag kan inspireras av utan att köpa alla tillskott.
2025-07-17, 15:18
Medlem
Jag vinner fast jag far med osunt leverne, ser ut som 16, låter som 16, är 44. lite bibliskt..
2025-07-17, 23:13
Avstängd
Själklara saker är ju att inte vara soffpotatis, röka, dricka, knarka om man vill leva längre men även bland såna finns det dom som blir 80 år gamla.

Ang, Bryan Johnson så ser han inte ut att må bra,
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in