• 1
  • 2
2025-02-02, 10:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Bryan Johnson gör ju allt som går för att optimera hälsan, alltifrån hudbehandlingar och kosttillskott till sömnoptimering och periodisk fasta.

Men, finns det inte (ironiskt nog i så fall) hälsorisker kopplat till hans livsstil?

Tänker att hur man än gör så "slits" ju kroppen på ett eller annat sätt utifrån ens livsstil, kost, etc., så även hans extremt restriktiva livsstil borde ju leda till nån form av risker?

Detsamma gäller kanske alla longevity-livsstilar vad gäller dieter, träningsprogram, etc.? Finns väl ingen magisk metod för att nå longevity utan alternativkostnader?
Citera
2025-02-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Bryan Johnson gör ju allt som går för att optimera hälsan, alltifrån hudbehandlingar och kosttillskott till sömnoptimering och periodisk fasta.

Men, finns det inte (ironiskt nog i så fall) hälsorisker kopplat till hans livsstil?

Tänker att hur man än gör så "slits" ju kroppen på ett eller annat sätt utifrån ens livsstil, kost, etc., så även hans extremt restriktiva livsstil borde ju leda till nån form av risker?

Detsamma gäller kanske alla longevity-livsstilar vad gäller dieter, träningsprogram, etc.? Finns väl ingen magisk metod för att nå longevity utan alternativkostnader?

Han bygger sin livsfilosofi på den senaste forskningen från vår tid. Ingen vet exakt vilka biverkningar han kommer att drabbas av på grund av allt han utsätter sin kropp för. Min första tanke när han började med detta var att han på något sätt måste mäta stressnivån han utsätter sina celler för. Är inte det den verkliga mätpunkten? För oavsett vad, så är en skada alltid en skada och skadar man sig så utsätts hela kroppen för stress.

I hans fall, när han blir sjuk, borde han bli lika sjuk som vilken äldre person som helst, vilket kan leda till att hans kropp hamnar i extrem obalans och att han plötsligt kan dö för att stressen i hans system får allt att kollapsa. Nu spekulerar jag bara, men min teori är att han kan hålla sig frisk men bygger ett korthus och inget stabilt. En liten förkylning kan ge honom hjärtstopp. Nyser han för kraftigt kan revbenen gå sönder. Jag ska passa på att se hans dokumentär på Netflix.
Citera
2025-02-02, 10:59
Medlem
MarcoStars avatar
Han gör ju en del experimentella ingrepp, som de här blodtransfusionerna och annat, och det måste vara förknippat med ganska stora risker eftersom det är obeprövade metoder och han är som en försökskanin. Det är ju tacksamt för forskningen och resten av mänskligheten, men nåt kan ju gå åt helvete och det visar sig inte förrän efteråt.

Sen kan väl en axel hoppa ur led eller ett knä paja för honom precis som för alla andra, men sånt kan opereras och bytas ut.

Generellt så gillar jag hans sätt att resonera när det gäller livet och att optimera allt som går. Han är lite av en förebild!
Citera
2025-02-02, 11:04
Jag tror inte att det är nyttigt i längden då en sådan livsstil kräver mycket planering och att man inte kan vara med på sociala tillställningar som andra.

Om man ser på vilka som blir riktigt gamla är det folk i t. ex Japan och Italien som bott på landsbygden hela sitt liv i harmoni med djur och natur. De jagar inte status eller berömmelse.

Att en riskkapitalist som jagat stora pengar och artificiell lycka hela sitt liv får en medelålderskris av denna magnitud är kanske inte så konstigt men det är ju återigen inte naturlig harmoni. Han skulle må bäst av att flytta ut på landet, kanske röka en cigarr eller två i sin lustgård medan han ser på solnedgången. Inte jaga bekräftelse över ett experiment.
Citera
2025-02-02, 11:12
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Jag tror inte att det är nyttigt i längden då en sådan livsstil kräver mycket planering och att man inte kan vara med på sociala tillställningar som andra.

Om man ser på vilka som blir riktigt gamla är det folk i t. ex Japan och Italien som bott på landsbygden hela sitt liv i harmoni med djur och natur. De jagar inte status eller berömmelse.

Att en riskkapitalist som jagat stora pengar och artificiell lycka hela sitt liv får en medelålderskris av denna magnitud är kanske inte så konstigt men det är ju återigen inte naturlig harmoni. Han skulle må bäst av att flytta ut på landet, kanske röka en cigarr eller två i sin lustgård medan han ser på solnedgången. Inte jaga bekräftelse över ett experiment.

Håller inte med. Det är en villfarelse att allt som är "naturligt" skulle vara bäst. Att nåt är naturligt betyder att det är oförbättrat och därmed kan vara sämre. Han verkar vara väldigt social och med på mycket - bara det är innan 20:30.

Livslängden i de blå zonerna, som du är inne på, är något ifrågasatt eftersom folkbokföringen har varit bristfällig i de länderna.

Sen kan jag visserligen se det orimliga i att lägga så mycket tid på att försöka få mer tid att leva, istället för att leva den tid man redan har. Men som Bryan säger i Netflix-dokumentären: På frågan om du vill dö i morgon så svarar de flesta nej - och svaret kommer vara nej även när man blir gammal. Det finns alltid nåt att göra i morgon.
Citera
2025-02-02, 14:05
Medlem
StonedMonkeys avatar
How many supplements does Bryan Johnson take?

Citat:
Bryan Johnson’s supplements list includes more than 100 compounds taken as powders, tablets, and capsules

https://mynucleus.com/blog/bryan-johnson-supplements

Det kan inte vara nyttigt?
Citera
2025-02-02, 14:59
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
How many supplements does Bryan Johnson take?

https://mynucleus.com/blog/bryan-johnson-supplements

Det kan inte vara nyttigt?

Det kan det nog.

Själv ligger jag på 10 tillskott (8 + två pulver) så har lite att jobba på där. Men äter även en del funktionella livsmedel.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-02-02 kl. 15:08.
Citera
2025-02-02, 15:11
Medlem
Han vet ju inte exakt vad som fungerar eftersom han tar så många tillskott och behandlingar samtidigt. Om han hade ställt upp som försöksperson i forskning hade jag köpt hans "Don't die" teori men eftersom han nekar att ställa upp så tycks han göra detta endast för att mata sitt stora ego. Därför är han och hans marknadsföring BS. Enligt mig. Kanske off topic men. Sättet han lever på kan inte jämföras med "naturligt", det är konstgjort, det är sjukt dyrt, det är ingen livsstil som andra kan börja ta efter om man inte råkar vara en multimiljonär med för mycket pengar och fritid. Att han dessutom är vegan är enligt mig riskfyllt. Ser ut som ett vandrande skelett.
Citera
2025-02-02, 15:17
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det kan det nog.

Själv ligger jag på 10 tillskott (8 + två pulver) så har lite att jobba på där. Men äter även en del funktionella livsmedel.

Får jag fråga vilka funktionella livsmedel du äter?
Citera
2025-02-02, 15:53
Medlem
Vasectomaters avatar
Jag ser han mer som en uttråkad rich guy som vill ha uppmärksamhet och tjäna mer pengar.

Det är väl inget fel med hans livsstil, bättre än att vara en alkis och äta friterat dag ut och dag in. Det märkliga är ju att han ser så gammal och sliten ut och att hans hållning påminner om en stel robot. Man tycker ju att han borde se så pass yngre och hälsosammare ut.

Han har sagt både att han aldrig ruckar på sin sömn och lägger sig tidigt vid ett visst klockslag men också att han ibland går ut med vänner och familj och det blir lite sisådär. Så vem vet vad som är sant. Han kanske inte är så himla strikt och låst med sina rutiner när kameran inte rullar.

Han vill ju sälja sina produkter: tillskott, olivolja och dylikt så han måste ju uppehålla en viss image.

Om han nu trivs med sin livsstil och har råd så är ju allt bra. De flesta normala människor skulle inte vilja leva så. Däremot kan man ju ta vissa delar av hans blueprint och följa.
Citera
2025-02-02, 16:07
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Får jag fråga vilka funktionella livsmedel du äter?

Jag äter Betavivo (havreflingorna) som sänker kolestorol och blodsocker, GAAM:s whey efter träning, äppelcidervinäger som reglerar blodsockret till måltider, Pro Activ (margarinet) med växtsteroler som sänker kolestorolet samt dricker en halvliter pressad stjälkselleri varje morgon.

Sen försöker jag tänka hälsosamt generellt när jag handlar och väljer proteinbrödet (Nordic wellness), Wasa Sport+, Arlas ost med 32 g protein, minimjölk, grekisk 0% yoghurt, Keso supermini, Verum hälsofil, 5% nötfärsen, kyckling- och kalkonbröstfilé, Saltå kvarns svarta ris o.s.v.

Kosttillskotten jag tar är D-vitamin, B-vitamin, omega 3, nyponpulver, NAD+ (börjat nyligen), Hårkontroll man, T8 testobalance, collagenpeptider (pulver), Zink och magnesium (innan sovdags.)

Har gått ner närmare 30 kg sen i juli och behöver inte längre äta blodtrycksmedicin.
Citera
2025-02-02, 16:21
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag ser han mer som en uttråkad rich guy som vill ha uppmärksamhet och tjäna mer pengar.

Det är väl inget fel med hans livsstil, bättre än att vara en alkis och äta friterat dag ut och dag in. Det märkliga är ju att han ser så gammal och sliten ut och att hans hållning påminner om en stel robot. Man tycker ju att han borde se så pass yngre och hälsosammare ut.

Han har sagt både att han aldrig ruckar på sin sömn och lägger sig tidigt vid ett visst klockslag men också att han ibland går ut med vänner och familj och det blir lite sisådär. Så vem vet vad som är sant. Han kanske inte är så himla strikt och låst med sina rutiner när kameran inte rullar.

Han vill ju sälja sina produkter: tillskott, olivolja och dylikt så han måste ju uppehålla en viss image.

Om han nu trivs med sin livsstil och har råd så är ju allt bra. De flesta normala människor skulle inte vilja leva så. Däremot kan man ju ta vissa delar av hans blueprint och följa.

Jo, vi som inte är dollarmiljardärer har ju inte riktigt samma förutsättningar.

Men jag håller med honom om vikten av sömn. Det är då hjärncellerna reparerar sig och slarvar man med sömnen så löper man större risk att få demenssjukdomar när man blir gammal. Han verkar väldigt stolt över att uppnå sitt sömnmål på 8,5 timme och hans låga sömnpuls, men mitt är inte så mycket sämre enligt Apple Watch, fast jag förlägger sömnen mellan 22-07 och vaknar också utan larm. Bara det förlänger nog livet med några år!

Angående hans utseende så verkar han ha väldigt tunn och känslig hy. Kanske för att han utsätter den för så mycket prövningar. Han verkar också ha dålig hårväxt och hade varit helt skallig om han inte gjort sina åtgärder. Men sånt är ju väldigt individuellt och jag har inga tendenser till tunnhårighet och äter bara tillskott för håret nu för att jag ligger på kaloriunderskott och och tänker att jag behöver den extra näringen.

Men jag gillar hans engagemang och driv och kan relatera en del till hans maniska drag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in