• 1
  • 2
2025-07-16, 00:17
Medlem
TheSamePersons avatar
https://x.com/AgnesWold/status/19450...RxmiSobBg&s=19

Huvud tweeten säger att

"The time of nuanced conversation is over. Those who are behind the transgender movement must be held accountable. There is no justifiable excuse for harming children and vulnerable adults. ZERO"

Och Agnes Wold kommenterar med att

"Hela fältet kännetecknas av ingen eller urusel forskning. Trots att man i 20 år behandlat barn med oerhört ingripande behandlingar (stoppat pubertet, gett könskonträra hormoner) har man inte lyckats visa varken säkerhet eller effekt. Att barnläkare lånat sig till detta är oerhört".

Frågeställning: vilket straff förtjänar de som har orsakat transproblematiken? Fängelse i flera år?
Citera
2025-07-16, 00:27
Medlem
daming-dingdings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Frågeställning: vilket straff förtjänar de som har orsakat transproblematiken? Fängelse i flera år?

Finns inte fängelseplatser nog för att hysa hela extremvänstern i VPK-MP-FP-C-S.
Citera
2025-07-16, 00:35
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daming-dingding
Finns inte fängelseplatser nog för att hysa hela extremvänstern i VPK-MP-FP-C-S.

De kan väl turas om eller så får regeringen hyra ännu fler platser utomlands.
Citera
2025-07-16, 00:51
Medlem
AndersPersson99s avatar
Min åsikt är att dödsstraff vore på sin plats. Jag anser att dessa personer ska samlas ihop i läger för att sedan motta sina straff.

Att ge sig på barn är oförlåtligt.
Citera
2025-07-16, 01:13
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Många inom vänstern (och högern, som C, L M och liknande) har varit nyttiga idioter, i bildlig mening, alltså inte nödvändigtvis idioter utan de kan mycket väl både vara högutbildade, kloka och källkritiska, men ändå felinformerade, då det finns en så kraftig PR-maskin bakom transrörelsen, där en illusion av rätt moral i kombination med vetenskaplig säkerhet, som i frågan om transvård av barn, har byggts upp med många små, lågkvalitativa studier, och många mäktiga mediepersonligheter och -kanaler villiga att föra fram budskap med tvivelaktig sanningshalt.

Ta podden Science Vs som exempel. En av de största poddarna inom vetenskapsgenren (i USA), som tacklar olika myter och frågor och intervjuar experter vad som stämmer eller inte. Härom året tog podden upp frågan om pubertetsblockerare för barn verkligen är säkra, eller om det fanns risk för biverkningar. De hörde med några amerikanska forskare som mer eller mindre menade att det var säkert eftersom det inte finns några kontroverser i frågan. Vad de inte berättade var att frågan huruvida pubertetsblockerare är säkra eller osäkra är helt okänt. Det har liksom inte gjorts någon forskning på saken. Kända teoretiska risker som hjärnskador och benskörhet finns, men man vet inte hur stora eller små dessa risker är. En klok och källkritisk person kunde lyssna på det och helt enkelt bli lurad som alla andra.

Liknande gjorde PolitiFact, men de nämnde riskerna och att det faktiskt är helt osäkert hur stora dessa risker är. Men de tillade att det finns kända risker med att inte behandla barn med transdiagnos. Detta pga en populär myt om att barn tar livet av sig annars, en myt baserad på skräpstudier, så man argumenterade att nyttan överväger riskerna.

Citat:
If any changes do occur, people may grow out of them, but "the concern is, are we causing neurocognitive changes that can't be undone?" said Turpin. "And we don't have the answer to that."

But doing nothing may not be the answer, either, Turpin said. The stress, self-harm and suicidal ideation that can accompany gender dysphoria could be considered "toxic stress," which "can weaken the architecture of the developing brain, which can lead to lifelong problems in learning, behavior, and physical and mental health."

But research on the long-term neurocognitive outcomes of those given and denied access to puberty blockers does not yet exist.

https://www.politifact.com/article/2...and-the-myths/

Samtidigt har flera länders myndigheter beställt forskningsöversikter på behandlingsformen för att se om det är säkert, och om inte om riskerna var värda nyttan. Bland andra socialstyrelsen lät för ett par år sen Karolinska göra en studie, som kom fram till att eftersom den påstådda nyttan är typ hörsägen som bygger på skitstudier, och eftersom det saknas kunskap om hur stora eller små riskerna är, så kan man inte säga att nyttan överväger riskerna, eftersom de populära ovan nämnda skräpstudierna höll så låg kvalitet att det inte kunde säkerställas att det fanns någon nytta alls, och följden blev att socialstyrelsen slutade rekommendera behandlingsformen. Liknande studier gjordes i Finland och Storbritannien.

Men gjorde då Science Vs en pudel med rättelse för att upplysa alla de vilselett med denna felaktiga information? Nix pix. Och väldigt många fortsatte att vara felinformerade.
Senast redigerad av anomalign 2025-07-16 kl. 01:16.
Citera
2025-07-16, 01:22
Medlem
Merwinnas avatar
Jag gillar inte allt som Agnes Wold säger, bland annat tycker jag att hon hade fel under pandemin då hon hela tiden motarbetade effektiva smittskyddsåtgärder, och jag gillar ej heller hennes försök att upphäva moderskapets värde genom att bland annat påstå att amning inte är viktigt, och hetsa nyblivna föräldrar att dela på föräldraledigheten.

MEN - när hon har rätt har hon rätt, och det har hon såklart här. Det är bra att den medicinska världen äntligen vaknar. Jag tycker mest synd om de unga som det är för sent för - de som redan har gjort oåterkalleliga förändringar på sina kroppar.

Angående din fråga, så ska de i alla fall först och främst förlora sina legitimationer. Sedan kan de få tvångsarbete som biträden på äldreboenden, LSS-boenden och liknande. Det är nog det som biter bäst, har jag en känsla av - att tappa sin doktorsstatus.

När det gäller enskilda fall, så kan även fängelse för kroppsskada komma i fråga. Jag tänker här fall där man kan bevisa, att läkaren som fattade beslutet inte hade brytt sig om att titta i journalen för att och se om det fanns en historia av annan psykisk sjukdom.
Senast redigerad av Merwinna 2025-07-16 kl. 01:26.
Citera
2025-07-16, 02:23
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
https://x.com/AgnesWold/status/19450...RxmiSobBg&s=19

Huvud tweeten säger att

"The time of nuanced conversation is over. Those who are behind the transgender movement must be held accountable. There is no justifiable excuse for harming children and vulnerable adults. ZERO"

Och Agnes Wold kommenterar med att

"Hela fältet kännetecknas av ingen eller urusel forskning. Trots att man i 20 år behandlat barn med oerhört ingripande behandlingar (stoppat pubertet, gett könskonträra hormoner) har man inte lyckats visa varken säkerhet eller effekt. Att barnläkare lånat sig till detta är oerhört".

Hur tänkte du sålla ut dom som verkligen är ansvariga?
När det är gjort, tycker jag att en tvingad könsbytesoperation, som dom själva får betala, är en lämplig behandling...
Citera
2025-07-16, 05:49
Medlem
Landsbygdens avatar
Hon är bra Agnes Wold, för det mesta, tycker jag. Men hon efterfrågar inget straff, så som det står i rubriken. Hon säger att det inte finns någon rättfärdig ursäkt för att skada barn och sårbara vuxna. Det håller jag helt med henne om.

Translobbyn, eller vad vi ska kalla dom, skulle kanske invända med att man skadar barn och vuxna, genom att inte låta den vara sitt "kön" fullt ut. (eller hur terminologin nu är). Och lyfter fram sådant som att självmordstankar och självmordsstatistik bland transpersoner. Statistik som jag har för mig, inte stämmt.

Agnes nämner forskning, och ja, all sjukvård ska ju bedrivas på vetenskaplig basis. Är väl bara att ändra riktlinjer kraftigt, så att inte barn och sårbara vuxna tar skada.
Ja, man kan helt klart tycka väldigt synd om barn och unga som gjort eller fått gjorda oåterkalleliga ingrepp på sig själva.

Blir ett jävla liv om "transfobi" i vissa kretsar om man invänder...
Citera
2025-07-16, 06:16
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:

Du kan lägga till Tidö-nissarna i den gruppen efter att dom ny har gjort så att man kan byta kön via bank-id och gå in i flickornas duschrum.
Kristersson tycker garanterat att det är viktigare med HBTQ än problemen med invandring.
Ja åttaklövern är en äcklig samling som borde bombas sönder av Putin.
Citera
2025-07-16, 06:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Min åsikt är att dödsstraff vore på sin plats. Jag anser att dessa personer ska samlas ihop i läger för att sedan motta sina straff.

Att ge sig på barn är oförlåtligt.
Se där. Talibanerna har gjort sitt inträde i svensk diskurs. Glädjande med lite hederligt hyckleri.

Vad är din relation till barn eftersom du har sådana extrema åsikter? Eller har du egna barndoms trauman? Eller vill du bara värdegrundssignalera i skydd av anonymitet?
Citera
2025-07-16, 07:06
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Du kan lägga till Tidö-nissarna i den gruppen efter att dom ny har gjort så att man kan byta kön via bank-id och gå in i flickornas duschrum.
Kristersson tycker garanterat att det är viktigare med HBTQ än problemen med invandring.
Ja åttaklövern är en äcklig samling som borde bombas sönder av Putin.
Ja här begick M och Kristersson ett oerhört misstag, som visar hur mycket borgerlig konservatism det finns i partiet. D v s inte mycket alls. I stället för ett rakryggat nej som hade stärkt bilden av en landsfader fegade han ur och offrade ännu en gång verkligheten på pk-tokarnas altare. Belöningen kommer naturligtvis utebli, gruppen vänsterliberala storstadskvinnor - som ju är målgruppen för detta - köper inte Högern oavsett signalspråk. Vinnare blir SD som tar emot besvikna ex-moderater.
Citera
2025-07-16, 07:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ja här begick M och Kristersson ett oerhört misstag, som visar hur mycket borgerlig konservatism det finns i partiet. D v s inte mycket alls. I stället för ett rakryggat nej som hade stärkt bilden av en landsfader fegade han ur och offrade ännu en gång verkligheten på pk-tokarnas altare. Belöningen kommer naturligtvis utebli, gruppen vänsterliberala storstadskvinnor - som ju är målgruppen för detta - köper inte Högern oavsett signalspråk. Vinnare blir SD som tar emot besvikna ex-moderater.

Delar din analys. Det tokigaste var att denna lagändring i Sverige gjordes i samma veva som andra länder börjat uppmärksamma problemen och farorna, och i stället strama upp lagarna och reglerna. Vi gick åt fel håll där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in