• 1
  • 2
2025-07-15, 14:23
Medlem
Hej alla vänner och ovänner!

Jag har haft sömnproblem i en massa år. Jag har stått på imovane sen 2017. 2018 byttes det till stilnoct och har stått på det tills november 2025. Oxascand 20 mg har jag ätit dagligen i 4 års tid. Har också haft problem med ksalol senaste åren.
Sen 2025 november så står jag inte på några sömntabletter men blev insatt på stesolid. 30 mg och har sen dess försökt få bort det. Så gör en långsam nedtrappning och står nu på 6 mg. Finns det någon fara eller risk med att klippa det helt eller måste man trappa ned det?
Tacksam för svar då jag är väldigt orolig och vill bli ren.
Citera
2025-07-15, 14:24
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2025-07-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinmutta
Hej alla vänner och ovänner!

Jag har haft sömnproblem i en massa år. Jag har stått på imovane sen 2017. 2018 byttes det till stilnoct och har stått på det tills november 2025. Oxascand 20 mg har jag ätit dagligen i 4 års tid. Har också haft problem med ksalol senaste åren.
Sen 2025 november så står jag inte på några sömntabletter men blev insatt på stesolid. 30 mg och har sen dess försökt få bort det. Så gör en långsam nedtrappning och står nu på 6 mg. Finns det någon fara eller risk med att klippa det helt eller måste man trappa ned det?
Tacksam för svar då jag är väldigt orolig och vill bli ren.

Du står på 6 mg Stesolid, trappa ut resten försiktigt annars kan du få problem!
Citera
2025-07-15, 14:40
Medlem
Whatelseshouldis avatar
6mg är en väldigt liten dos så om du känner dig okej på den nu kommer du inte ha några problem att sluta. Gör det långsamt bara och fortsätt med tvåorna på ett schema.
Senast redigerad av Whatelseshouldi 2025-07-15 kl. 14:42.
Citera
2025-07-15, 14:41
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du står på 6 mg Stesolid, trappa ut resten försiktigt annars kan du få problem!

6mg är en skitliten dos. Många slutar på femmor.
Citera
2025-07-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi

Ja, det är en liten dos men Ts har haft den rätt länge och då tycker jag man ska vara försiktig med utsättningen!
Citera
2025-07-15, 16:10
Medlem
Citat:

Det är inte dosen som är avgörande, utan hur länge man har använt drogerna.

Om du går in på Ashtons manual, och "slow withdrawal schedules" så kan du få hjälp med nedtrappningen.
Senast redigerad av Newton555 2025-07-15 kl. 16:14.
Citera
2025-07-15, 16:15
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det är inte dosen som är avgörande, utan hur länge man har använt drogerna.

Kolla på hur personen skrev svaret. Det lät som att h?n menade att det är en rejäl dos.
Jag vet hur det är jag har själv slutat några gånger med Stesolid. Om TS är nere på 6 nu från att ha haft 30 så är det inte långt kvar. Jag skrev att TS ska fadea ut på tvåorna. Men du kanske inte läser allt innan du skriver till folk?
Citera
2025-07-15, 19:41
Medlem
Citat:
Kolla på hur personen skrev svaret. Det lät som att h?n menade att det är en rejäl dos.
Jag vet hur det är jag har själv slutat några gånger med Stesolid. Om TS är nere på 6 nu från att ha haft 30 så är det inte långt kvar. Jag skrev att TS ska fadea ut på tvåorna. Men du kanske inte läser allt innan du skriver till folk?

Du blev visst kränkt när jag skrev att tiden är avgörande om man har använt Stesolid i många år. Du klagar på att jag inte har läst innan jag skrev. Men läste du ditt eget inlägg? "Fadea ut på tvåorna". Vad är det för svammel?

Jag har själv gjort flera nedtrappningar, och även en CT efter 20 år med Stesolid och Xanor. Jag följde Ashtons manual vid nedtrappningen, och därför så rekommenderade jag Ts denna sida.

Vi är alla olika, och ditt sätt att sänka dosen kanske inte känns bra för andra. Vissa vill gå riktigt lågt innan de slutar. Och att då rekommendera en högre dos kan göra mer skada än nytta. Då måste de återinsätta, och utsätts för "kindling" som gör det så mycket värre. Så din rekommendation kan vara helt urusel.
Senast redigerad av Newton555 2025-07-15 kl. 19:56.
Citera
2025-07-15, 20:53
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Du blev visst kränkt när jag skrev att tiden är avgörande om man har använt Stesolid i många år. Du klagar på att jag inte har läst innan jag skrev. Men läste du ditt eget inlägg? "Fadea ut på tvåorna". Vad är det för svammel?

Jag har själv gjort flera nedtrappningar, och även en CT efter 20 år med Stesolid och Xanor. Jag följde Ashtons manual vid nedtrappningen, och därför så rekommenderade jag Ts denna sida.

Vi är alla olika, och ditt sätt att sänka dosen kanske inte känns bra för andra. Vissa vill gå riktigt lågt innan de slutar. Och att då rekommendera en högre dos kan göra mer skada än nytta. Då måste de återinsätta, och utsätts för "kindling" som gör det så mycket värre. Så din rekommendation kan vara helt urusel.

Hahaha! Är du på riktigt?! Vilken dos menar du att jag har rekommenderat??? Du läser som en jävla kratta tydligen. Sorry att jag använde nåt ord som du inte pallar att reda ut. Fadea ut på tvåorna betyder att trappa ut på dom 2mg som TS borde ha eftersom dagsdosen är på 6mg. Sänka till 4 sen 2. Menar du att det finns nåt långsammare sätt?? Eller var det bara ett för svårt språk för dig?
Citera
2025-09-09, 00:45
Medlem
Hej Flashback!
Nu har jag varit utan stesolid i 3 veckor. Mår inte så bra. Har väldig muskelvärk och känner mig stel. Har kramper. Känns som att jag inte är med i matchen som att jag är frånvarande. Har ingen ork och sover väldigt dåligt.
Kommer det att bli bättre? Vill inte ha det såhär 🥹❤️
Citera
2025-09-09, 12:27
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinmutta
Hej Flashback!
Nu har jag varit utan stesolid i 3 veckor. Mår inte så bra. Har väldig muskelvärk och känner mig stel. Har kramper. Känns som att jag inte är med i matchen som att jag är frånvarande. Har ingen ork och sover väldigt dåligt.
Kommer det att bli bättre? Vill inte ha det såhär 🥹❤️

Starkt utav dig! Fortsätt såhär. Tro mig. Jag har också tagit mig ur ett rejält benso beroende och det tar tid att bli sig själv igen. Du kan dock påskynda processen genom att röra på dig (träna lätt om du kan, annars gå promenader). Det KOMMER bli bättre. Sömnen kommer vara jobbig ett tag. Skaffa något att sova på (Propavan, Alimemazin eller Quetiapin) tex. och gärna Cannabis. Hjälpte mig enormt när jag klev av.

Ditt centrala nervsystem håller på att reparera sig och därför känner du alla dessa symptom som stelhet osv. Kontinuitet är nyckeln här. Ta en dag i taget, en timme i taget när det känns jobbigast.

Hör av dig om du behöver fler tips eller bara vill ventilera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in