• 1
  • 2
2025-09-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Starkt utav dig! Fortsätt såhär. Tro mig. Jag har också tagit mig ur ett rejält benso beroende och det tar tid att bli sig själv igen. Du kan dock påskynda processen genom att röra på dig (träna lätt om du kan, annars gå promenader). Det KOMMER bli bättre. Sömnen kommer vara jobbig ett tag. Skaffa något att sova på (Propavan, Alimemazin eller Quetiapin) tex. och gärna Cannabis. Hjälpte mig enormt när jag klev av.

Ditt centrala nervsystem håller på att reparera sig och därför känner du alla dessa symptom som stelhet osv. Kontinuitet är nyckeln här. Ta en dag i taget, en timme i taget när det känns jobbigast.

Hör av dig om du behöver fler tips eller bara vill ventilera.
Hej! Tack för ett fint svar. 💕

Sömnen har varit ett problem sen lång tid tillbaka. Har stått på de du nämner och det hjälper inte. Kommer starta en sömnutredning om ett tag. Tränar 2 gånger i veckan och känner noll motivation. Men kör för att det bara är att göra det.

Det här är mina frågor: jag känner mig extremt ensam i det här och får ingen hjälp eller förståelse från vården. Nu är jag nollad sen 3,5 veckor och undrar när jag blir mig själv? Hur det blir med jobb och när energin återvänder?
Jag fick antidepressiva insatt av vården samtidigt som jag började med nedtrappningen. Jag vill inte ha det längre och har beslutat mig för att ta bort det. Vad tycker du om det?

Har du några generella tips? Tycker det är jobbigt att bara gå hemma och inte ha något att göra också.
Förstår om detta är svårt att svara på men känner mig så ensam i det här.
Allt väl
Citera
2025-09-11, 19:46
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinmutta
Hej! Tack för ett fint svar. 💕

Sömnen har varit ett problem sen lång tid tillbaka. Har stått på de du nämner och det hjälper inte. Kommer starta en sömnutredning om ett tag. Tränar 2 gånger i veckan och känner noll motivation. Men kör för att det bara är att göra det.

Det här är mina frågor: jag känner mig extremt ensam i det här och får ingen hjälp eller förståelse från vården. Nu är jag nollad sen 3,5 veckor och undrar när jag blir mig själv? Hur det blir med jobb och när energin återvänder?
Jag fick antidepressiva insatt av vården samtidigt som jag började med nedtrappningen. Jag vill inte ha det längre och har beslutat mig för att ta bort det. Vad tycker du om det?

Har du några generella tips? Tycker det är jobbigt att bara gå hemma och inte ha något att göra också.
Förstår om detta är svårt att svara på men känner mig så ensam i det här.
Allt väl

Du är ALLT ANNAT ÄN ENSAM i detta här min vän. Jag vet precis hur du känner just nu och kom ALLTID ihåg att det är en övergående fas. 3.5 Veckor helt ren är så förbannat grymt! Jag hoppas du förstår själv hur stort det är?

Dock kommer jag STARKT avråda dig från att gå på antidepp. Jag prövade också det när jag klev av benso i två veckor pga. en idiot läkare till paragrafryttare som trodde det skulle hjälpa. Det som skedde var att jag en håglös impotent varelse som enbart existerade med betydligt värre ångest än jag hade innan.

Det är skrämmande hur lite både läkare och patienter egentligen vet om SSRI (Serotoninåterupptagningshämmare) och hur dem skriver ut det som en "allmän lösning" till alla istället för något som helst terepeutiskt engagemang överhuvudtaget.

Jag slutade efter två veckor som tur var. Idag är träningen min räddning och mitt "antidepp".

Folk tror på fullaste allvar att SSRI samt SNRI (ännu värre gift) ska göra en "lycklig". För det första så skapas inte ens mer Serotonin utan det äckliga preparat dem slänger på alla återanvänderrt det lilla serotonin man har.

Just nu förstår jag att det tar emot att träna min vän, ändå starkt att du tvingar dig själv till det. Så småningom kommer du förhoppningsvis tycka det är höjdpunkten på dagen. Det var så det blev för mig.

Gör allt i din takt, men kontinuitet är nyckeln. Att göra någonting varje dag, och ska du ha medikament eller substitut öht. rekommenderar jag 5-HTP, L-Tyrosin och Cannabis. Det är det jag inmundigar dagligen.

Skriv gärna om du känner dig ensam eller behöver tips eller ang. vad som helst.

Fortsätt med det du gör!
Citera
2025-09-18, 02:12
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Skönt att höra att 6 mg är en låg dos! Jag har stått på benzodiazepiner i tio år nu dagligen! 40 mg Stesolid i några år i början och sedan 6-7 år tillbaka 8 mg Diazepam/dag.

Hur långt tid och hur jobbigt kommer det bli stt nolla?
Citera
2025-10-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Du är ALLT ANNAT ÄN ENSAM i detta här min vän. Jag vet precis hur du känner just nu och kom ALLTID ihåg att det är en övergående fas. 3.5 Veckor helt ren är så förbannat grymt! Jag hoppas du förstår själv hur stort det är?

Dock kommer jag STARKT avråda dig från att gå på antidepp. Jag prövade också det när jag klev av benso i två veckor pga. en idiot läkare till paragrafryttare som trodde det skulle hjälpa. Det som skedde var att jag en håglös impotent varelse som enbart existerade med betydligt värre ångest än jag hade innan.

Det är skrämmande hur lite både läkare och patienter egentligen vet om SSRI (Serotoninåterupptagningshämmare) och hur dem skriver ut det som en "allmän lösning" till alla istället för något som helst terepeutiskt engagemang överhuvudtaget.

Jag slutade efter två veckor som tur var. Idag är träningen min räddning och mitt "antidepp".

Folk tror på fullaste allvar att SSRI samt SNRI (ännu värre gift) ska göra en "lycklig". För det första så skapas inte ens mer Serotonin utan det äckliga preparat dem slänger på alla återanvänderrt det lilla serotonin man har.

Just nu förstår jag att det tar emot att träna min vän, ändå starkt att du tvingar dig själv till det. Så småningom kommer du förhoppningsvis tycka det är höjdpunkten på dagen. Det var så det blev för mig.

Gör allt i din takt, men kontinuitet är nyckeln. Att göra någonting varje dag, och ska du ha medikament eller substitut öht. rekommenderar jag 5-HTP, L-Tyrosin och Cannabis. Det är det jag inmundigar dagligen.

Skriv gärna om du känner dig ensam eller behöver tips eller ang. vad som helst.

Fortsätt med det du gör!

Tack återigen för jättefin respons och stöttning! Har svårt att se själv att det jag gjort/gör är något märkvärdigt så uppskattar att du skriver det! Väldigt fint och tar in allt du säger.

Har nu även trappat ut min antidepressiva gått ca 1 vecka utan nu och känner mig fortfarande otroligt låg, tom och trött. Dagarna och nätterna känns oändligt långa och känner mig som ett streck i princip, svår känsla att beskriva men den är inte jättehärlig.. försöker hålla en kontinuerlig takt med träningen men än sålänge är det mest att jag tvingar mig till att göra det i hopp om att känna annorlunda samt att kunna sova bättre. Hoppas jag märker av några framsteg inom det snart vore uppskattat minst sagt men kämpar på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in