Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-14, 20:48
Medlem
Mohaves avatar
Jag tänkte försöka baka prinsesstårta själv. Någon som har ett bra recept eller tips?
Senast redigerad av Mohave 2025-07-14 kl. 21:03.
Citera
2025-07-14, 20:51
Medlem
OnkelUnkass avatar
Steg 1: stava det rätt. Prinsesstårta heter det på svenska din outbildade kanakas.
Steg 2: använd google för att hitta ett recept. Varsågod: https://www.koket.se/prinsesstarta-med-hallonsylt
Citera
2025-07-14, 20:55
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Måste älska såna här trådar där svaret ligger 5 sekunder bort på google.

Tips? Vadå för tips till en tårtjävel?
Citera
2025-07-14, 21:02
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Steg 1: stava det rätt. Prinsesstårta heter det på svenska din outbildade kanakas.[/url]
Rättat.

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Måste älska såna här trådar där svaret ligger 5 sekunder bort på google.

Tips? Vadå för tips till en tårtjävel?

Jo, jag kan förstås googla och hitta ett recept. Men tänkte kolla med er om någon av er kanske har ett specialrecept eller tips?

Det är en tårta som är till för fest och glädje, så sluta vara så sura!
Citera
2025-07-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Rättat.

Jo, jag kan förstås googla och hitta ett recept. Men tänkte kolla med er om någon av er kanske har ett specialrecept eller tips?

Det är en tårta som är till för fest och glädje, så sluta vara så sura!

Specialrecept? Det finns väl bara ETT original, därav namnet.

För övrigt är det bättre att köpa en färdig, det blir dyrare att skaffa alla ingredienserna separat
Citera
2025-07-14, 21:13
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Kolla på den gamla serien Tårtan dom visar hur man gör .
Citera
2025-07-14, 21:31
Medlem
Merwinnas avatar
Vill bara säga, att det är svårt att få till marsipanlocket själv, så att det blir både jämnt färgat och jämnt i tjockleken och sitter fint utan några synliga skarvar. Om du har tänkt mala mandlar och tillverka mandelmassan själv, färga den och kavla ut den. Du låter inte så erfaren, så det kanske är bäst att du köper ett färdigt marsipanlock. Eller en hel, färdig tårta, om det är till en viktigare tillställning!
Citera
2025-07-14, 21:47
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag tänkte försöka baka prinsesstårta själv. Någon som har ett bra recept eller tips?
Här kommer lite tips...

1. Fukta tårtbotten med lite saft eller vatten, annars låt tårtan stå över natten så blir den mycket godare.
2. Ha inte för mycket sylt eller vaniljkräm i mellanlagren, då blir den instabil och blir inte så vacker när du skär upp den.
3. Vispa gärna grädden ganska hårt, forma sedan en stadig kupol - när grädden är lite hårdare är det enklare att få till ett snyggt marsipanlock.
4. Förmodar att du köper ett färdigt marsipanlock, mjöla gärna händerna lite lätt när du hanterar marsipanen - mindre risk att den går sönder.
5. De köpta marsipanlocken är oftast större än tårtan du gör, istället för att vecka kanterna och se till så allt kommer med... Gör istället en helt slät tårta och skär sedan bort överskottsmarsipanen.
7. Glöm inte florsocker on top

Ha det!
Citera
2025-07-14, 21:55
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Här kommer lite tips...
...

Ha det!

Tack för suveräna tips!

Jag läser att prinsesstårtan har blivit populär i USA. Dock att amerikanerna gör det på ett konstigt sätt.

https://www.godare.se/artiklar/a/KMWla6/prinsesstarta-usa-princesscake-los-angeles
Citera
2025-07-14, 22:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Kolla på den gamla serien Tårtan dom visar hur man gör .

De gör väl inte prinsesstårta eller minns jag fel?
Citera
2025-07-14, 22:44
Medlem
Sladdarens avatar
Men att göra en prinsesstårta ? Överlag tror jag det inte blir godare än att köpa en fryst sådan för 50-60 spänn och tiden är det definitivt inte värt å lägga ner tid på. Laga nåt annat som är nödvändigt
Senast redigerad av Sladdaren 2025-07-14 kl. 22:58.
Citera
2025-07-15, 18:02
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Kan inte vara så svårt. Det är ju typ bara bottnar, grädde, sylt och vaniljkräm och så ett marsipanlock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in