• 1
  • 2
2025-07-14, 19:30
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaBollen
Jag har i princip ingen inkomst och har de tre senaste tre månaderna tillbaka betalat min hyra med svarta pengar. Har betalat med cash via ett växlingskontor in på min hyresvärds konto. Nu behöver jag söka försörjningsstöd via kommunen. Hur ska jag förklara vad dessa pengar kommit från?

Behöver du hjälp utav socialtjänsten så har du gått på många " bomber " så att säga. Lycka till! dem är förekommer bland svarta pengar som resterande av vårat samhälle dessa dagar. LYCKA TILL
2025-07-14, 19:59
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då visar du kvittot, och förklarar att hyran betalats av en bekant. Finns inget som säger att det ska vara du som betalar hyran, speciellt inte när du nu söker hjälp med ekonomin

Risken kanske då finns att soc. vill att det styrks via vännen. Bättre då att säga att man sålt av teknikprylar och liknande, händer ju fortfarande att folk vill betala sånt kontant och inte via Swish.
2025-07-14, 20:31
Medlem
Du bör väl inte ha några redovisningskrav bakåt i tiden? Det enda som spelar roll är att du inte har pengar just nu på ditt konto, samt ingen månatlig inkomst? Eller har jag fel?
2025-07-14, 20:32
Medlem
Du kan ha 0 på kontot senaste 3 månaderna, får du frågor har någon vän betalat.
De struntar i din ekonomi senaste månaderna om det inte rört sig stora summor eller gett avtryck i din deklaration.
2025-07-14, 20:46
Medlem
Citat:
Kanske var otydlig. Det jag menade var att soc vill ju se kontoutdrag och där kommer det ju inte synas på mina kontoutdrag att hyran är betald. Jag är ganska säker på att Soc kommer vilja veta hur min hyra betalats sista månaderna, de vill ju alltid ha kontoutdrag de sista tre månaderna tillbaka.
Kan dom kolla vilka banker du har då? Undra om detta skulle funka (inte för att jag behöver det eller kommer testa det) men att ha en bank typ Nordea som man redovisar visar utdrag från och sedan en annan bank där man skickar pengar och gör inköp på.
Funkar det?
2025-07-14, 21:11
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Jag har i princip ingen inkomst och har de tre senaste tre månaderna tillbaka betalat min hyra med svarta pengar. Har betalat med cash via ett växlingskontor in på min hyresvärds konto. Nu behöver jag söka försörjningsstöd via kommunen. Hur ska jag förklara vad dessa pengar kommit från?
När det bara handlar om tre månader kan du lätt dra till med:

1. Du har fått/lånat pengar av föräldrar/syskon (som du givetvis förvarnar ifall de skulle ringa upp)
2. Du har lånat pengar av god vän (förvarna som ovan)
3. Du har sålt prylar på loppis och fått kontanter där som du betalat med
4. Du har sålt sex (helt lagligt)

Vad gäller 1 och 2 så säger du att de tog inbetalningskortet, och att du inte har en aning om hur de faktiskt gjort själva inbetalningen.
Senast redigerad av Flor-Ida 2025-07-14 kl. 21:14.
2025-07-14, 21:18
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Kanske var otydlig. Det jag menade var att soc vill ju se kontoutdrag och där kommer det ju inte synas på mina kontoutdrag att hyran är betald. Jag är ganska säker på att Soc kommer vilja veta hur min hyra betalats sista månaderna, de vill ju alltid ha kontoutdrag de sista tre månaderna tillbaka.

Som vissa redan nämnt, säg att en vän eller släkting varit snäll och ställt upp att betala men nu inte vill göra det längre.
2025-07-15, 10:21
Moderator
Trixtons avatar
Använd gärna (FB) Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd

Tråd låst.

Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto