• 1
  • 2
2025-07-14, 16:39
Medlem
Jag har i princip ingen inkomst och har de tre senaste tre månaderna tillbaka betalat min hyra med svarta pengar. Har betalat med cash via ett växlingskontor in på min hyresvärds konto. Nu behöver jag söka försörjningsstöd via kommunen. Hur ska jag förklara vad dessa pengar kommit från?
2025-07-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaBollen
Jag har i princip ingen inkomst och har de tre senaste tre månaderna tillbaka betalat min hyra med svarta pengar. Har betalat med cash via ett växlingskontor in på min hyresvärds konto. Nu behöver jag söka försörjningsstöd via kommunen. Hur ska jag förklara vad dessa pengar kommit från?
Beror på hur hög hyra du har oc hhur du kommit över pengarna. Har de satts in på ditt konto eller har du fått in dom via swish eller själv satt in kontanter?

Är det swish eller kontanter du själv satt in, så kan du ju säga att du har haft lite grejor som du sålt av. Någon laptop, komradio, tvpspel, speldator, grafikkort, någon dyr bildel eller annat? det är ju inte förbjudet att sälja grejor begagnat så länge totalsumman är under 50k.
2025-07-14, 16:47
Avstängd
BaronAfTrosas avatar
Soc vet väl iofs inte hur du betalade din hyra, bara att den är betald. Säg att det var ett lån av en vän, men att din "vän" nu inte kan låna dig mer. Du fixar givetvis en vän som går i god för dig.
2025-07-14, 16:48
Avstängd
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Beror på hur hög hyra du har oc hhur du kommit över pengarna. Har de satts in på ditt konto eller har du fått in dom via swish eller själv satt in kontanter?

Är det swish eller kontanter du själv satt in, så kan du ju säga att du har haft lite grejor som du sålt av. Någon laptop, komradio, tvpspel, speldator, grafikkort, någon dyr bildel eller annat? det är ju inte förbjudet att sälja grejor begagnat så länge totalsumman är under 50k.

Står om du läser att det var svarta pengar i kontanter.
2025-07-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Missade den biten, men då är det ju inga problem. Bara att säga att man sålt lite grejor på market place eller liknande.
2025-07-14, 17:19
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Som baronen säger: en kompis lånade dig pengar för att lösa vad du trodde var en tillfällig formsvacka men kan av naturliga skäl inte göra det konstant.
Men troligen kommer dom inte fråga ett skit, och du ska inte bidra med info självmant utan bara det dom faktiskt säger att dom vill ha.
2025-07-14, 17:20
Medlem
Visa att du är en riktig man och berätta för Soc att du betalat hyran med svarta pengar via ett växlingskontor.
Se vad dom säger och svara ärligt på eventuella frågor dom kan ha.
2025-07-14, 17:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa

Men tre månadshyror kan väl inte vara så mycket pengar. Det är väl bara säga att man hade lite över från en slutlön plus att man sålde en gammal hockey-utrustning, 150 vinylskivor och så var mamma och pappa snälla och sköt till 15 000 kr.

Man trodde man skulle fixa det på 3 månader, men så blev det inte och nu har man inga vinylskivor kvar att sälja och fotbollsskorna är det ingen som vill köpa.

Hur svårt ska det vara?
2025-07-14, 18:05
Medlem
Om du satt in kontanter till hyresvärdens konto via ett växlingskontor så har ju pengarna aldrig nuddat dina konton. Så hur fan ska du få frågor om saken ens? Ingen utomstående vet ju att det hänt.
2025-07-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Om du satt in kontanter till hyresvärdens konto via ett växlingskontor så har ju pengarna aldrig nuddat dina konton. Så hur fan ska du få frågor om saken ens? Ingen utomstående vet ju att det hänt.

Kanske var otydlig. Det jag menade var att soc vill ju se kontoutdrag och där kommer det ju inte synas på mina kontoutdrag att hyran är betald. Jag är ganska säker på att Soc kommer vilja veta hur min hyra betalats sista månaderna, de vill ju alltid ha kontoutdrag de sista tre månaderna tillbaka.
2025-07-14, 18:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
2025-07-14, 19:25
Avstängd
Citat:
Kanske var otydlig. Det jag menade var att soc vill ju se kontoutdrag och där kommer det ju inte synas på mina kontoutdrag att hyran är betald. Jag är ganska säker på att Soc kommer vilja veta hur min hyra betalats sista månaderna, de vill ju alltid ha kontoutdrag de sista tre månaderna tillbaka.

Då visar du kvittot, och förklarar att hyran betalats av en bekant. Finns inget som säger att det ska vara du som betalar hyran, speciellt inte när du nu söker hjälp med ekonomin
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in