2025-07-31, 00:29
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det verkar som om spöktroende tror att de som inte tror på spöken absolut inte vill att de ska finnas. Jag skulle tycka att det vore superhäftigt.

Men att jag vill att spöken ska finnas, är inte detsamma som att jag tror att de finns.

Det vill väl alla egentligen att det ska vara sant att det finns andar och ett efterliv.
Men det blir inte sant bara för det vore trevligt.

Folk vill ha en fortsättning och en mening med livet. Detsamma med religion, det är ingen som är så dum så de tror på det för att det finns bra bevis.
Man tror på det för att slippa exponeras för meningslöshet och döden.
Citera
2025-07-31, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det vill väl alla egentligen att det ska vara sant att det finns andar och ett efterliv.
Men det blir inte sant bara för det vore trevligt.

Folk vill ha en fortsättning och en mening med livet. Detsamma med religion, det är ingen som är så dum så de tror på det för att det finns bra bevis.
Man tror på det för att slippa exponeras för meningslöshet och döden.
Det jag vill få fram är att spöktroende inte verkar förstå att vi skeptiker också gärna kan tänka oss se att det finns spöken.

Det handlar inte om att man inte vill ha spöken.
Citera
2025-07-31, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ja jag vet inte vad jag ska svara människor som dig, annat med att - Om du varit med om det själv så vet du, och jag vet att jag inte kan få trångsynta människor som dig att ändra uppfattning, så ja jag försöker inte ens, svarar sådan som dig ändå, men vet att det inte har någon effekt.

För sådana hardcore snubbar som du lätt skulle spendera en natt själv i ett gammalt öde hus där 10 pers har dött samt att det finns ockulta symboler, inga problem...

kvittar nog om 10 pers dött där. Ändå noll aktivitet i sådant hus såvida man inte har knarkat innan. Sluta kolla på spökjakt på tv.
Citera
2025-07-31, 10:21
Medlem
Citat:
Vem vet, det kanske finns andra dimensioner och spöken. Men de beter sig ganska undligt om så är fallet.
I vilket fall som helst kommer vi både att få leva och dö utan några säkra svar.

Ja verkligen. Mitt "spöke" verkade ju känna till att jag var på toa. Han borde haft något mer intressant att kommunicera än att jag skulle snabba på kan man ju tycka. Kommer att tänka på alla spöken medium pratar med som inte har något viktigare att komma med än att man borde klippa sig. Så mycket information som möjligt om efterlivet vore ju lite mer rimligt.
Citera
2025-07-31, 10:33
Medlem
Jag är troende till spöken ca 50% sen uteslutar jag inte andra saker heller, är mest öppen till allt som förklarar det man ser, utomjordingar, inomjordingar(varelser som ännu inte upptäckta som levt längre än oss), stads experiment, Pararelle världar, framtida människor som kommer på besök, sen så klart vi spöken då.

Mina så kallade bevis.

1. Tusentals klipp av amatörer som filmat paranormalt. Tvivlar att så många är så duktiga på att fejka videos av helt random personer och speciellt när många av klippen är från fattiga människor. Många klipp är också från riktiga poliser, nyheterankare och reality såpor. Vilket gör det hela mer trovärdigare, varför skulle dom sitta och fejka detta.
Visst jag vet att en del fejkar också, är inte helt dum i huvudet men det är för många klipp helt enkelt för random.

2. 100tals oförklarliga händelser i mitt egna liv.

3. Har träffat flera som påstått har pratat med döda släktingar. Dom verkar trovärdiga men visst dom kan ju ljuga till mig.

4. Varför skulle biljarder troende människor tro på detta?

5. Att det finns spöken har påstått så länge det finns människor.

6. Jo just det min sömnparalys. Den var creapy as fuck och det hände 2ggr.

7. Återfördelse. Det finns en förening i USA som samlar ihop dessa barn som tidigare har upplevt tidigare liv.

Däremot tror jag inte på religion men det kan mycket väl finnas något efter livet.
Men det är så svårt och tror att något inom oss lever vidare efter döden därav andra halvan av dom 50%.
Citera
2025-07-31, 11:08
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja verkligen. Mitt "spöke" verkade ju känna till att jag var på toa. Han borde haft något mer intressant att kommunicera än att jag skulle snabba på kan man ju tycka. Kommer att tänka på alla spöken medium pratar med som inte har något viktigare att komma med än att man borde klippa sig. Så mycket information som möjligt om efterlivet vore ju lite mer rimligt.

Medium är 100% bluff. Om man kollat på några avsnitt av det okända så ser man att det bara är samma flum hela tiden.
Spöken kan plötsligt börja snacka en massa om renoveringstips och sånt obetydligt. Men aldrig säga sitt namn.
Fråga ett medium om spöket har nåt annat att säga än att den vill att veta att du är älskad och att du ska tro på dig själv och liknande abstrakta påståenden.
Spöket kommer inte ha nåt mer att säga än så för spöken kan bara prata om saker där träffytan är stor.
Citera
2025-07-31, 12:06
Medlem
Citat:
Medium är 100% bluff. Om man kollat på några avsnitt av det okända så ser man att det bara är samma flum hela tiden.
Spöken kan plötsligt börja snacka en massa om renoveringstips och sånt obetydligt. Men aldrig säga sitt namn.
Fråga ett medium om spöket har nåt annat att säga än att den vill att veta att du är älskad och att du ska tro på dig själv och liknande abstrakta påståenden.
Spöket kommer inte ha nåt mer att säga än så för spöken kan bara prata om saker där träffytan är stor.

Självklart. Det är så otroligt fånigt.
Citera
2025-07-31, 12:12
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Självklart. Det är så otroligt fånigt.

Vill ni skratta lite kan ni ju se på filmen i länken där de testar några medium i Norge….
https://tv.nrk.no/se?v=KMTE61006410

Kommentera gärna…
Citera
2025-07-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vill ni skratta lite kan ni ju se på filmen i länken där de testar några medium i Norge….
https://tv.nrk.no/se?v=KMTE61006410

Kommentera gärna…

Haha ja det blev lite pinsamt och obekvämt där. Har sett allt förr, men bra folkupplysning. Frågan är om alla medium själva vet och erkänner för sig själva att dom bluffar. Och vore även intressant att höra hur snacket går medium emellan.
Citera
2025-07-31, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag är troende till spöken ca 50% sen uteslutar jag inte andra saker heller, är mest öppen till allt som förklarar det man ser, utomjordingar, inomjordingar(varelser som ännu inte upptäckta som levt längre än oss), stads experiment, Pararelle världar, framtida människor som kommer på besök, sen så klart vi spöken då.

Mina så kallade bevis.

1. Tusentals klipp av amatörer som filmat paranormalt. Tvivlar att så många är så duktiga på att fejka videos av helt random personer och speciellt när många av klippen är från fattiga människor. Många klipp är också från riktiga poliser, nyheterankare och reality såpor. Vilket gör det hela mer trovärdigare, varför skulle dom sitta och fejka detta.
Visst jag vet att en del fejkar också, är inte helt dum i huvudet men det är för många klipp helt enkelt för random.

2. 100tals oförklarliga händelser i mitt egna liv.

3. Har träffat flera som påstått har pratat med döda släktingar. Dom verkar trovärdiga men visst dom kan ju ljuga till mig.

4. Varför skulle biljarder troende människor tro på detta?

5. Att det finns spöken har påstått så länge det finns människor.

6. Jo just det min sömnparalys. Den var creapy as fuck och det hände 2ggr.

7. Återfördelse. Det finns en förening i USA som samlar ihop dessa barn som tidigare har upplevt tidigare liv.

Däremot tror jag inte på religion men det kan mycket väl finnas något efter livet.
Men det är så svårt och tror att något inom oss lever vidare efter döden därav andra halvan av dom 50%.

Minns du något om vad som sades i samtalen med dom döda släktingarna?
Citera
2025-07-31, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Varje år slaktas hundratals miljarder boskapsdjur. Miljontals människor dör av krig och svält. När man dör blir kroppen uppäten av maskar och förvandlas till en ruttnande köttklump.

Om man ser det realistiskt så finns det varken spöken eller något liv efter döden. Oavsett om det är människor eller djur – de flesta blir bara ruttet kött när de dör.

Trots det tror de flesta människor på spöken, de vågar inte gå in i mörka rum eller besöka övergivna hus för att de är rädda.

Jag förstår inte det här. Det finns inte ett enda bevisat fall där ett spöke har skadat någon. Däremot finns det massor av fall där människor skadar varandra eller där vilda djur som björnar och lejon attackerar människor.

Det betyder ju att människor eller rovdjur i vår närhet är mycket farligare än några påhittade spöken.

Så varför är det så många som är rädda för spöken och tror på något som inte ens existerar?
Helvete vad du blandar och ger.
Människor som är rädda för spöken tror inte på spöken utan de är rädda för något okänt du och de själva benämner som spöken.
Finns spöken/andar?
Ditt svar verkar vara, NEJ.
Men du kan inte bevisa detta och med det så är det inget du vet utan bara tror.
En gång i tiden trodde inte jag på spöken och så kom en person in i mitt liv. Hon har inte omvänt mig till att tro på dem men hon har sagt saker hon inte kan veta ang avlidna personer jag haft i mitt liv.
Detta är en person som inte tror på spöken men hon påstår att hon kan se och prata med andar och hon har en förmåga att göra mig svarslös.
Enl din definition så tror hon på spöken men enl henne själv så finns andar och hon är inte rädd för spöken även om hon vid ett tillfälle fick jävligt brått från en plats.

Så.
Människor som är rädda för spöken tror inte på spöken utan de är rädda för sina fantasier medan människor som anser sig kunna se och höra andar inte är rädda.

Vad gäller min tro så kan inte jag förklara hur hon vet vissa saker och med det så har jag slutat tro att det inte finns ”spöken”.

Varför tror vissa på spöken?
Min tolkning är att vår överlevnadsinstinkt är så stark att vi alla är rädda för att dö och för vissa blir tron på ett liv efter detta en form i att lindra sin ångest. Ska vi fortsätta diskussionen i Psykologiforumet där den frågan hör hemma?
Citera
2025-07-31, 13:13
Medlem
Det åligger inte personen som förnekar spökens existens att "bevisa" motsatsen, det är den som gör extraordinära och spektakulära påståenden (vilket "spöken" är) som har hela bevisbördan. Det är lite som att slänga ur sig en hittepå-anklagelse i stil med "hur länge har du slagit din fru? Trots att det aldrig har funnits minsta tillstymmelse till att så faktiskt sker i verkligheten och i deras relation.

Jag kan påstå att det lever rosa elefanter med vingar på en okänd planet i en annan galax, inte är det då andra som skall bevisa att detta inte är sant trots att man granskat denna galax noga och aldrig sett några sådana elefanter genom olika former av testning och observationer vid upprepade tillfällen i 100 år (vilket motsvarar tiden man granskat paranormala fenomen och funnit NOLL belägg). Det vore helt befängt.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Helvete vad du blandar och ger.
Människor som är rädda för spöken tror inte på spöken utan de är rädda för något okänt du och de själva benämner som spöken.
Finns spöken/andar?
Ditt svar verkar vara, NEJ.
Men du kan inte bevisa detta och med det så är det inget du vet utan bara tror.
En gång i tiden trodde inte jag på spöken och så kom en person in i mitt liv. Hon har inte omvänt mig till att tro på dem men hon har sagt saker hon inte kan veta ang avlidna personer jag haft i mitt liv.
Detta är en person som inte tror på spöken men hon påstår att hon kan se och prata med andar och hon har en förmåga att göra mig svarslös.
Enl din definition så tror hon på spöken men enl henne själv så finns andar och hon är inte rädd för spöken även om hon vid ett tillfälle fick jävligt brått från en plats.

Så.
Människor som är rädda för spöken tror inte på spöken utan de är rädda för sina fantasier medan människor som anser sig kunna se och höra andar inte är rädda.

Vad gäller min tro så kan inte jag förklara hur hon vet vissa saker och med det så har jag slutat tro att det inte finns ”spöken”.

Varför tror vissa på spöken?
Min tolkning är att vår överlevnadsinstinkt är så stark att vi alla är rädda för att dö och för vissa blir tron på ett liv efter detta en form i att lindra sin ångest. Ska vi fortsätta diskussionen i Psykologiforumet där den frågan hör hemma?
Senast redigerad av charlie80 2025-07-31 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in