2025-07-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Men även om du har varit med om nåt oförklarligt. Vad får dig att tro att det måste vara spöken som är förklaringen?
Kan det inte ha varit en alien istället?

Ja tänk om det är aliens som jävlas med oss, alla oförklarligheter. Dom verkar ju va bra på att bryta mot fysikens lagar när man ser UFOna. haha
Citera
2025-07-30, 18:51
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det blir lite fel att hävda att ”det finns inget paranormalt”, även om även jag också känner så och ibland förenklat uttrycker mig så. Det är mer rätt att säga att vetenskapen ännu inte funnit någon som helst orsak eller anledning till att tro att något paranormalt existerar, eller att man kommer att hitta någon sådant i framtiden, och detta trots hundra år eller mer av vetenskaplig granskning och kontrollerat testande.

Så, det finns i princip alltid någon/några helt naturliga förklaringar även till de mest märkliga upplevelser och fenomen som många vittnar om att de upplevt och tror måste vara nåt paranormalt, bara det att de inte kan eller vill förstå vilka naturliga och mycket mer sannolika förklaringar som kan ligga bakom deras upplevelse.

Tycker det lämpar sig ganska bra att säga till de som tror på det paranormala att inga paranormala fenomen är äkta. Om man drar upp att vetenskapen inte kan förklara allt så anser de att det understryker deras tro.
"Vetenskapen kan inte förklara allt så därför existerar det paranormala".
Det är ett helt ologiskt påstående men det är inte sällan man stöter på troende som tänker så.
Dessa människor är såpass intuitiva när de tänker så det sitter långt inne att börja överväga naturliga förklaringar.
Citera
2025-07-30, 18:56
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja tänk om det är aliens som jävlas med oss, alla oförklarligheter. Dom verkar ju va bra på att bryta mot fysikens lagar när man ser UFOna. haha

Tänk förövrigt om ett spöke eller en alien kunde göra nåt vettigt för mänskligheten nån gång istället för att smälla i skåpsdörrar.
Citera
2025-07-30, 19:12
Medlem
För att dom vet att dom finns.
Det är ju det som är kusligt!
Citera
2025-07-30, 19:12
Medlem
Citat:
Tänk förövrigt om ett spöke eller en alien kunde göra nåt vettigt för mänskligheten nån gång istället för att smälla i skåpsdörrar.
Hahaha
Citera
2025-07-30, 19:25
Medlem
Citat:

Ja det kunde man önska, men av allt att döma så gillar dom nog att plåga och se oss plågas. Nej, men seriöst, antingen har både jag och Kalk-Allan misstagit oss på något för oss helt okänt sätt, fast vi verkar lika säkra på vår sak, eller så är det något rejält mysko med den här verkligheten. För våra grejer skall helt enkelt inte kunna vara möjliga punkt.
Citera
2025-07-30, 19:57
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tro betyder just tro, alltså att man tror men inte vet. Alltså, du vet inte om det finns nåt övernaturligt bara för att du har nån upplevelse som du tror berodde på nåt övernaturligt. Vilket betyder att du helt enkelt (och givetvis extremt mest sannolikt…) har fel i det du tror och att det du upplevde istället har helt naturliga förklaringar.

Det är dessutom vetenskapligt bevisat att det är mycket vanligt att folk misstar sig på det de tycker sig ha upplevt, även om det så för dem tedde sig som en mycket stark och realistisk upplevelse. Detta för att våra sinnen ofta är mycket lättlurade så vi kan helt enkelt inte alltid lita på det vi tycker oss se, höra, eller uppleva.
Jag har absolut inte fel och vågar vara öppen för att det övernaturliga existerar. Jag misstänker att du aldrig kommer att tro på det övernaturliga även du någon gång får chansen att uppleva det eftersom du har bestämt dig för att sånt inte existerar.
Citera
2025-07-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Jag har absolut inte fel och vågar vara öppen för att det övernaturliga existerar. Jag misstänker att du aldrig kommer att tro på det övernaturliga även du någon gång får chansen att uppleva det eftersom du har bestämt dig för att sånt inte existerar.
Det verkar som om spöktroende tror att de som inte tror på spöken absolut inte vill att de ska finnas. Jag skulle tycka att det vore superhäftigt.

Men att jag vill att spöken ska finnas, är inte detsamma som att jag tror att de finns.
Citera
2025-07-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Samma här. Det är bullshit tills motsatsen bevisats och det skall vara på ett övertygande sätt och konkreta mätbara test.

Ja man blir till slut så förbannat trött på hela tramset som den här verkligheten är. Nattlampan släckt för evigt "mörker" funkar fint för mig. Hellre det än något idiot-efterliv. Hela situationen är patetisk. "Leave me the fuck alone" som Hetfield sjunger.
Citera
2025-07-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong

Är du öppen för att det de som tror på det övernaturliga kan ha fel, och att det inte existerar…?

Jag har inga som helst problem med att erkänna nåt paranormalt, bara det kan påvisas på nåt seriösare, typ kontrollerade tester etc, sätt än endast fantasifulla anekdoter…

Så jag har egentligen inte bestämt nåt alls utan förhåller mig till vad vetenskapen kunnat påvisa. Och då något som helst påstått paranormalt aldrig någonsin kunnat påvisas existera, så väntar jag på att det ska påvisas innan jag sväljer anekdoter….
Citera
2025-07-31, 00:12
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hahaha

Det är en seriös fundering.
Citera
2025-07-31, 00:19
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det kunde man önska, men av allt att döma så gillar dom nog att plåga och se oss plågas. Nej, men seriöst, antingen har både jag och Kalk-Allan misstagit oss på något för oss helt okänt sätt, fast vi verkar lika säkra på vår sak, eller så är det något rejält mysko med den här verkligheten. För våra grejer skall helt enkelt inte kunna vara möjliga punkt.

Vem vet, det kanske finns andra dimensioner och spöken. Men de beter sig ganska undligt om så är fallet.
I vilket fall som helst kommer vi både att få leva och dö utan några säkra svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in