2025-07-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag känner inte till din berättelse men antar att det är nåt mer svårförklarligt att att exempelvis en stol har ramlat ner framför ögonen.

Det är så invecklat bara för att byggnaden är svår att förklara. Men i korthet var jag inne på en toa och pissade på ett hotell när jag hör någon utanför säga åt mig att snabba mig. Jag var precis klar, spolade bara och öppnade några sekunder efter och väntade mig såklart att snubben står precis utanför dörren. Men ingen där. Och det fanns verkligen ingenstans för honom att ha kunnat gömt sig eller hunnit försvinna på dom sekunderna. Det fanns inga dörrar i närheten och inga människor alls öht. Detta var på övervåningen.

När jag går ner till hotell-lobyn för trappan så möter jag en som är på väg upp, jag frågar honom liksom för säkerhets skull om han varit uppe vid toan innan. Även om jag fattar att det omöjligt kan vara så. "Nej jag skall gå upp dit nu säger han, vadå?" Då berättar jag för honom det märkliga som inträffade precis. Varpå han ser uppriktigt chockad ut och säger att exakt samma sak hände hans kompis precis! "Ja visst, säkert säger jag, skitsnack." Det här börjar bli weird. haha Så jag säger till honom att då går vi och snackar med din kompis utan att jag berättar vad som hände mig först.

Så vi går fram till hans polare och han ber honom berätta för mig vad som hände honom tidigare. Vilket var detsamma som hände mig. Han tyckte det va så konstigt så han hade alltså nämnt detta för hans vän. Jag blev så jävla förvånad när jag råkade ut för det så jag till och med kollade i taket på toaletten efter någon slags högtalare eller något. Tänkte om det var något jävla prank. Men detta var alltså på ett helt vanligt hotell på övervåningen och inte en käft i närheten alls.
Citera
2025-07-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det är så invecklat bara för att byggnaden är svår att förklara. Men i korthet var jag inne på en toa och pissade på ett hotell när jag hör någon utanför säga åt mig att snabba mig. Jag var precis klar, spolade bara och öppnade några sekunder efter och väntade mig såklart att snubben står precis utanför dörren. Men ingen där. Och det fanns verkligen ingenstans för honom att ha kunnat gömt sig eller hunnit försvinna på dom sekunderna. Det fanns inga dörrar i närheten och inga människor alls öht. Detta var på övervåningen.

När jag går ner till hotell-lobyn för trappan så möter jag en som är på väg upp, jag frågar honom liksom för säkerhets skull om han varit uppe vid toan innan. Även om jag fattar att det omöjligt kan vara så. "Nej jag skall gå upp dit nu säger han, vadå?" Då berättar jag för honom det märkliga som inträffade precis. Varpå han ser uppriktigt chockad ut och säger att exakt samma sak hände hans kompis precis! "Ja visst, säkert säger jag, skitsnack." Det här börjar bli weird. haha Så jag säger till honom att då går vi och snackar med din kompis utan att jag berättar vad som hände mig först.

Så vi går fram till hans polare och han ber honom berätta för mig vad som hände honom tidigare. Vilket var detsamma som hände mig. Han tyckte det va så konstigt så han hade alltså nämnt detta för hans vän. Jag blev så jävla förvånad när jag råkade ut för det så jag till och med kollade i taket på toaletten efter någon slags högtalare eller något. Tänkte om det var något jävla prank. Men detta var alltså på ett helt vanligt hotell på övervåningen och inte en käft i närheten alls.
Det som verkligen är creepy, är dina diskussioner med folk du träffar på krogen.

Krogar har för övrigt ofta innertak och man kan höra vad någon säger i ett annat rum. Inte det minsta konstigt.
Citera
2025-07-26, 11:43
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Det blir inte helt enkelt att förklara i ju med att flera personer vittnade om samma sak.
Hade det bara varit du som upplevde det hade en tillfälligt hörselhallucination en trolig förklaring.

Att säga att det var en död människa som måste varit anledningen till upplevelsen är ganska långsökt det också men det blir också långsökt att förklara med hjälp av vetenskap.
För då får man väl tro på att det var en till synes osynlig inbyggd högtalare någonstans eller kanske en ultraskicklig spion som var i farten haha.
Citera
2025-07-26, 12:49
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hm….
Din beskrivelse av klippet är ju skapligt överdrivet…. Det verkar inte vara någon som ”börjar asgarva” mer än att kvinnan verkar börja fnissa bakom handen, sannolikt för att det kan tolkas lite sexuellt att ”Mary loves Dick”….
Å andra sidan är det hela ju bara ett tramsklipp, som är ihopklippt med en massa repeteringar av 1-2 gånger han säger ”Mary loves Dick” för att det ska se lustigt ut. Så han verkar inte alls ha stått och mässat, utan nån annan fåne har helt enkelt tagit den sekvensen ur originalprogrammet och själv klippt ihop skiten så det blir dessa fåniga hackiga upprepanden. Men det kanske inte du ens förstått…?

Men, det programmet liksom det svenska Det Okända, är inget annat än bluff rakt igenom.

Jag har svårt med människor som är för långt inne i det här med nyandlighet.
Om man granskar koncept inom andlighet psykologiskt så kan man lätt lukta sig till att det bottnar i en slags grandios längtan.
Längtan att ha särskilda gåvor, att vara viktig och vara en del av något som är mer storslaget än vad jordelivet är.
Man behöver inte vara vetenskapsfundamentalist men anammar man new age tron så hamnar man lätt i en situation där man sitter och fantiserar om att ha superkrafter istället för att inse sina begränsningar och vad man behöver hjälp med.
Många påstådda medium är säket rejält psykiskt instabila utanför spökvärlden.
Citera
2025-07-26, 13:02
Bannlyst
Citat:

Om det bara hade varit du som hade hört det så hade det kunnat vara en vanlig hörselhallucination. Jag får ibland väldigt kortvariga syn- och hörselhallucinationer när jag är väldigt stressad/upprörd över något, trots att alla som känner mig säger att jag är oerhört vass och klartänkt intellektuellt.
Citera
2025-07-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det blir inte helt enkelt att förklara i ju med att flera personer vittnade om samma sak.
Hade det bara varit du som upplevde det hade en tillfälligt hörselhallucination en trolig förklaring.

Att säga att det var en död människa som måste varit anledningen till upplevelsen är ganska långsökt det också men det blir också långsökt att förklara med hjälp av vetenskap.
För då får man väl tro på att det var en till synes osynlig inbyggd högtalare någonstans eller kanske en ultraskicklig spion som var i farten haha.

Ja haha. Det är just därför jag säger att jag inte har en jävla aning om vad som hände.
Citera
2025-07-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Om det bara hade varit du som hade hört det så hade det kunnat vara en vanlig hörselhallucination. Jag får ibland väldigt kortvariga syn- och hörselhallucinationer när jag är väldigt stressad/upprörd över något, trots att alla som känner mig säger att jag är oerhört vass och klartänkt intellektuellt.

Ja precis, dom få gångerna jag sett och hört saker som plötsligt upphörde kan ändå förklaras som hjärnspöken. Men här vet jag verkligen inte helt uppriktigt alls vad det kan ha rört sig om. Och jag är hundra på att där inte fanns dörrar i närheten, kollade igenom löjligt minutiöst. Detta är helt ärligt berättat. Folk får tro vad dom vill.
Citera
2025-07-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Har du missat att underhållningsprogram inte har något bevisvärde?
TS syftar rimligtvis på att det inte finns några verifierbara vetenskapliga belägg för att spöken existerar (eller ”medium” för den delen).

Men visst, det presenteras ju en hel del anledningar till folks vidskepelse i program som Det okända. Problemet är bara att det till 100% är irrationella anledningar.

Tron är global. Det finns inga som helst bevis för att spöken är ett verkligt fenomen.

Det må vara ett underhållningsprogram men har ändå ett visst bevisvärde genom kontinuiteten och att fenomenet återupprepas gång på gång i liknande form. Är väl mer ett problem att vår vetenskap inte vill utforska ämnet med medlena som finns dvs duktiga medium.

Citat:
Ursprungligen postat av EnkeliSotilas
Jätte bra program! Har sett alla avsnitt! Intressant livets insats arbete som medium. Riskabelt rädda nödiga själar som hamnat fel ska räddas med hjältedåd föra spöken till ljuset och hoppas det högsta bästa det ordnar sig efter städningen är slutförd så det inte fortsätter ge poltergeist tid på platsen.

Ja kan bara hålla med, verkligen imponerande hur man lyckas att lösa folks spökproblem gång på gång när allt annat fallerar.
Citera
2025-07-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
En snabb googling visar att det tydligen är ganska vanligt med övernaturlig aktivitet på vanliga äldreboenden. Testa att fråga någon du känner som jobbar natt på ett sådant ställe, de brukar kunna berätta. Begrepp som exempelvis poltergeist kan väl inte heller vara taget helt ur luften. Det bygger antagligen på händelser av denna karaktär som människor upplevt. Medium, visst kanske det finns skojare även i den branschen men en del dem verkar då vara väldigt trovärdiga. Och som du nämner, det är ett globalt fenomen.

Ja vissa ställen har ju verkligen en speciell spökenergi över sig och överlag har vi ju i Sverige varit relativt förskonade från sådana då vi har byggt så mycket nytt sedan 50 och 60 talen men även här har det ju börjats fylla på med spöken där folk inte kunnat gå vidare. Somliga medium i t ex det okända är ju också otroligt pricksäkra och hade varit intressant att testa dessa lite mera.
Citera
2025-07-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja vissa ställen har ju verkligen en speciell spökenergi över sig och överlag har vi ju i Sverige varit relativt förskonade från sådana då vi har byggt så mycket nytt sedan 50 och 60 talen men även här har det ju börjats fylla på med spöken där folk inte kunnat gå vidare. Somliga medium i t ex det okända är ju också otroligt pricksäkra och hade varit intressant att testa dessa lite mera.
Har du något exempel på ett "pricksäkert" medium? Länka!

Här har du ett exempel på fuskande medium.
Han har varit medium på heltid i elva år och jobbar i egna företaget Spiritual life development i Edsbergs gamla prästgård nära Fjugesta. Men Anders Åkesson har fuskat i fysiska seanser genom att smeta in handen med självlysande lera.
https://www.na.se/artikel/mediet-som-fuskade-i-seansen

Och sånt köper spöktroende med hull och hår.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-26 kl. 21:21.
Citera
2025-07-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du något exempel på ett "pricksäkert" medium? Länka!

Här har du ett exempel på fuskande medium.
Han har varit medium på heltid i elva år och jobbar i egna företaget Spiritual life development i Edsbergs gamla prästgård nära Fjugesta. Men Anders Åkesson har fuskat i fysiska seanser genom att smeta in handen med självlysande lera.
https://www.na.se/artikel/mediet-som-fuskade-i-seansen

Och sånt köper spöktroende med hull och hår.

Finns många träffsäkra medium på det okända. Ja det finns medium som fuskar och inte är speciellt träffsäkra också...

Med just spöken märker man nog rätt fort om dessa försvinner eller inte.
Citera
2025-07-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Finns många träffsäkra medium på det okända. Ja det finns medium som fuskar och inte är speciellt träffsäkra också...

Med just spöken märker man nog rätt fort om dessa försvinner eller inte.
Kan du länka till någon som tydligt pratar med andar?

Jag blir faktiskt skrämd av hur naiva och okunniga vissa människor är. Förstår du verkligen inte att de driver med dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in