• 2
  • 3
2025-07-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Är detta fel?

https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subar...Legacy%202009/

Finns ett kapitel om H4DOTC DIESEL som borde vara din motor va?
Det är rätt motor, men en tidigare version. Det var ett antal konstruktionsfel på denna tidigare version av motorn så det har gjorts en hel del ändringar.

Men ja, det är denna manual jag använder mig av för motorn i dagsläget, amerikanska manualen för resten av bilen.
Därav att det inte är några som helst problem med att vänta i ett år på rätt manual.

Har redan tankat hem hela jdmfsm.info

Tillägg: Jag uppskattar hjälpen men tro mig jag har redan hittat det material som finns nu.
Senast redigerad av BakedBakerman 2025-07-17 kl. 17:04.
Citera
2025-07-17, 18:08
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Jag inser nu att läste ditt inlägg slarvigt. Serviceschemat är alltså redan fixat via Subaru Norge.

Nu söker jag alltså efter servicemanualen. Men jag har som sagt inga problem med att vänta i ett år till det nya EU direktivet ”Right to repair” träder i kraft som tvingar alla producenter att tillhandahålla detta.

Menar du någon form av verkstadshandbok?

Serviceschemat talar ju om vad som ska bytas och utföras vid olika mätarställningar och år, typ motorolja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, transmissionsolja, ventil justeringar, bromsvätskebyte, kupéfilter, med mera.

Jag har då aldrig behövt någon form av manual under dom 30 år jag har gjort service på bilar... Ja det ska väl kanske vara en arbetsbeskrivning för att byta kamrem och dylikt i så fall, men sådana saker finns ju alltid också i Autodata tillsammans med åtdragningsmoment och dylikt.
Citera
2025-07-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Menar du någon form av verkstadshandbok?

Serviceschemat talar ju om vad som ska bytas och utföras vid olika mätarställningar och år, typ motorolja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, transmissionsolja, ventil justeringar, bromsvätskebyte, kupéfilter, med mera.

Jag har då aldrig behövt någon form av manual under dom 30 år jag har gjort service på bilar... Ja det ska väl kanske vara en arbetsbeskrivning för att byta kamrem och dylikt i så fall, men sådana saker finns ju alltid också i Autodata tillsammans med åtdragningsmoment och dylikt.
Ja, precis en verkstadshandbok.
Det är först och främst åtdragningsmomenten jag är ute efter men sedan finns det mycket annat nyttigt som hur man mäter hur slitet olika lager, hjulupphängningar, kamkedjan är osv, alla toleranser finns angivna så att man kan mäta exakt i vilket skick alla delar är i. All typ av felsökning finns utförligt beskriven.

En riktig servicemanual är väldigt användbar om man vill hålla sin bil i topptrim. Allt som behövs för att kunna ge bilen mer kärlek än vad du någonsin får av någon verkstad.
Där finns i detalj beskrivet hur man skruvar isär sin bil i beståndsdelar och sedan skruvar ihop den igen.

Tillägg: I USA där det inte finns någon bilbesiktning på samma sätt som i Sverige är det nästan otänkbart att sälja en bil utan att erbjuda en riktig servicemanual.
I Sverige har vi en annan kultur.
Senast redigerad av BakedBakerman 2025-07-17 kl. 19:13.
Citera
2025-07-17, 19:42
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Ja, precis en verkstadshandbok.
Det är först och främst åtdragningsmomenten jag är ute efter men sedan finns det mycket annat nyttigt som hur man mäter hur slitet olika lager, hjulupphängningar, kamkedjan är osv, alla toleranser finns angivna så att man kan mäta exakt i vilket skick alla delar är i. All typ av felsökning finns utförligt beskriven.

En riktig servicemanual är väldigt användbar om man vill hålla sin bil i topptrim. Allt som behövs för att kunna ge bilen mer kärlek än vad du någonsin får av någon verkstad.
Där finns i detalj beskrivet hur man skruvar isär sin bil i beståndsdelar och sedan skruvar ihop den igen.

Tillägg: I USA där det inte finns någon bilbesiktning på samma sätt som i Sverige är det nästan otänkbart att sälja en bil utan att erbjuda en riktig servicemanual.
I Sverige har vi en annan kultur.

Fast "Right to repair" kommer aldrig att innebära att du får fri tillgång till biltillverkarnas verkstadshandböcker och arbetsbeskrivningar.

Right to repair lär sannolikt inte betyda att det blir fritt, bara att det blir mer tillgängligt för att köpas.

Det finns ju tex redan idag att fristående bilverkstäder och privatpersoner hos vissa tillverkare kan skapa konto och logga in och köpa access till tex uppdateringar och manualer och information över en bestämd och önskad tid.

Men det är ju lite som med dom digitala serviceböckerna när dom gjorde sitt intåg. Vissa biltillverkare gjorde det exemplariskt enkelt och smidigt att logga in och stämpla service för fristående verkstäder, andra tillverkare krånglade till det nått så kopiöst så att fristående verkstäder inte skulle orka att lägga tid på skiten.

Nåja... Lycka till ändå. 👍

Edit: Men finns det inte att köpa verkstadshandbok från tex HAYNES för den aktuella bilen för en hyffsat billig peng???

.
Citera
2025-07-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Fast "Right to repair" kommer aldrig att innebära att du får fri tillgång till biltillverkarnas verkstadshandböcker och arbetsbeskrivningar.

Right to repair lär sannolikt inte betyda att det blir fritt, bara att det blir mer tillgängligt för att köpas.

Det finns ju tex redan idag att fristående bilverkstäder och privatpersoner hos vissa tillverkare kan skapa konto och logga in och köpa access till tex uppdateringar och manualer och information över en bestämd och önskad tid.

Men det är ju lite som med dom digitala serviceböckerna när dom gjorde sitt intåg. Vissa biltillverkare gjorde det exemplariskt enkelt och smidigt att logga in och stämpla service för fristående verkstäder, andra tillverkare krånglade till det nått så kopiöst så att fristående verkstäder inte skulle orka att lägga tid på skiten.

Nåja... Lycka till ändå. 👍

Edit: Men finns det inte att köpa verkstadshandbok från tex HAYNES för den aktuella bilen för en hyffsat billig peng???

.
Jo, visst är det så att servicemanualen inte kommer att vara gratis men ”Right to repair” är ändå tydlig med att det ska vara överkomliga priser.
Gissar att det blir ungefär som i USA där det kostar $35 för att få tillgång i 3 dagar. Det är gott om tid för att rippa.
Dessutom kommer manualen läcka ut på nätet ganska omedelbart för den som vill ha en piratkopia gratis. Anledningen till att manualen inte har läckt ut är just att Subaru Europa håller så hårt i den, enbart auktoriserade verkstäder får tillgång.

Majoriteten av bilproducenter erbjuder redan idag denna tjänst. Subaru gör det i alla fall i USA och Asien men inte i Europa.

Jag föredrar den amerikanska modellen där man förväntas ta ett eget ansvar för skicket på sin bil och det är en självklarhet att informationen om hur man gör det också finns tillgänglig, framför den svenska modellen där man ska lita på bilprovningen och tar litet eget ansvar.

Och jo visst finns det en Heynes också, missade det tidigare när jag råkade kolla via amerikanska Haynes och där finns såklart inte motorn med.
Haynes är dock enligt mig ett skämt jämfört med servicemanualer skriva av producenten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in