Citat:

Ursprungligen postat av 
ormbiten

Fast "Right to repair" kommer aldrig att innebära att du får fri tillgång till biltillverkarnas verkstadshandböcker och arbetsbeskrivningar.
Right to repair lär sannolikt inte betyda att det blir fritt, bara att det blir mer tillgängligt för att köpas. 
Det finns ju tex redan idag att fristående bilverkstäder och privatpersoner hos vissa tillverkare kan skapa konto och logga in och köpa access till tex uppdateringar och manualer och information över en bestämd och önskad tid.
Men det är ju lite som med dom digitala serviceböckerna när dom gjorde sitt intåg. Vissa biltillverkare gjorde det exemplariskt enkelt och smidigt att logga in och stämpla service för fristående verkstäder, andra tillverkare krånglade till det nått så kopiöst så att fristående verkstäder inte skulle orka att lägga tid på skiten. 
Nåja... Lycka till ändå. 👍
Edit: Men finns det inte att köpa verkstadshandbok från tex HAYNES för den aktuella bilen för en hyffsat billig peng??? 
.

Jo, visst är det så att servicemanualen inte kommer att vara gratis men ”Right to repair” är ändå tydlig med att det ska vara överkomliga priser.
Gissar att det blir ungefär som i USA där det kostar $35 för att få tillgång i 3 dagar. Det är gott om tid för att rippa.
Dessutom kommer manualen läcka ut på nätet ganska omedelbart för den som vill ha en piratkopia gratis. Anledningen till att manualen inte har läckt ut är just att Subaru Europa håller så hårt i den, enbart auktoriserade verkstäder får tillgång.
Majoriteten av bilproducenter erbjuder redan idag denna tjänst. Subaru gör det i alla fall i USA och Asien men inte i Europa.
Jag föredrar den amerikanska modellen där man förväntas ta ett eget ansvar för skicket på sin bil och det är en självklarhet att informationen om hur man gör det också finns tillgänglig, framför den svenska modellen där man ska lita på bilprovningen och tar litet eget ansvar.
Och jo visst finns det en Heynes också, missade det tidigare när jag råkade kolla via amerikanska Haynes och där finns såklart inte motorn med.
Haynes är dock enligt mig ett skämt jämfört med servicemanualer skriva av producenten.