2025-07-14, 19:28
Medlem
https://en.subaruclub.cz/manuals.php?ddlb_category=11
Citera
2025-07-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
https://en.subaruclub.cz/manuals.php?ddlb_category=11
Tack. Kanske hittar jag ngot hr. Gr bara att ladda ned en manual om dagen och d det fr mnga manualer saknas information om ursprung s kommer det att ta ett tag att g igenom allt i jakt p dieselmotorn.

Ingen lycka frsta dagen men nytt frsk imorgon
Citera
2025-07-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Lovar att du kommer f expretis hjlp dr snabbare n hr.
Bett en vn frga i diverse FB-grupper nu samt stllt frgan sjlv p diverse forum.

Ntet tycks vara soprent p servicemanualer till just min modell,
Legacy/Outback V BM/BR 2.0D som tillverkades 2010-2014.

r inte jtte hoppfull, d det r mnga som har efterfrgat manualen p diverse forum genom ren utan framgng.

Har iaf hittat servicemanual till tidigare rsmodell men det r en hel del som ndrats.
Citera
2025-07-17, 00:30
Medlem
Uppdatering: Jag har nu spenderat dagar p att dammsuga ntet efter servicemanualen och frgat p varenda forum som finns bara fr att inse jag kammar noll.

Men s kom jag ntligen p tanken att googla om det verhuvudtaget r lagligt att inte tillhandahlla den information som krvs fr underhll och reparationer och det visade sig att lagen hlla p att skrpas.

Enligt EU direktivet 2024/1799 Right to repair sektion 18 s infrs en tvingande lagstiftning att tillhandahlla servicemanual till privatpersoner och fretag.

Direktivet antogs fr ett r sedan och ska vara implementerat i hela EU senast om ett r (31 juli 2026).

F U Subaru Europa, nu tvingas ni gra det som Subaru i Asien och USA redan gr. Om ett r har jag ntligen min manual, det rcker gott fr mig.

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...X%3A32024L1799
Citera
2025-07-17, 08:44
Medlem
ormbitens avatar
Br ju vara enkelt att knalla in hos ngon liten verkstad som har Autodata och be dom skriva ut serviceschema. Fick ganska ofta den frfrgan nr jag drev verkstad p plats i lokal.
Ngot litet kan man vl betala fr utskrifterna. Man ska vl kanske inte frvnta sig att ngon vill lgga tid p det utan att f ngot fr besvret.
Citera
2025-07-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Br ju vara enkelt att knalla in hos ngon liten verkstad som har Autodata och be dom skriva ut serviceschema. Fick ganska ofta den frfrgan nr jag drev verkstad p plats i lokal.
Ngot litet kan man vl betala fr utskrifterna. Man ska vl kanske inte frvnta sig att ngon vill lgga tid p det utan att f ngot fr besvret.
Problemet r att Subaru Europa inte delar med sig till Autodata eller liknande tjnster. Med det nya EU direktivet kommer de att tvingas tillhandahlla uppgifterna till bde Autodata och privatpersoner.
Citera
2025-07-17, 12:48
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Problemet r att Subaru Europa inte delar med sig till Autodata eller liknande tjnster. Med det nya EU direktivet kommer de att tvingas tillhandahlla uppgifterna till bde Autodata och privatpersoner.

Sjlvklart s finns det i Autodata.
Jag har sjlv alla serviceschema i mitt Autodata till Outback och Legacy och ven andra Subaru bilar.
Inte konstigare n att dra ut ett serviceschema till en Volvo V70.
Citera
2025-07-17, 12:52
Medlem
Citat:
Sjlvklart s finns det i Autodata.
Jag har sjlv alla serviceschema i mitt Autodata till Outback och Legacy och ven andra Subaru bilar.
Inte konstigare n att dra ut ett serviceschema till en Volvo V70.
ven dieselmotorn? r inte det svaret jag har ftt i diverse Subaru forum.

Men det vore ju jttebra om det vore s.
Citera
2025-07-17, 12:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
ven dieselmotorn? r inte det svaret jag har ftt i diverse Subaru forum.

Men det vore ju jttebra om det vore s.

Ja ven dieselmotorn. Finns fr olika mtarstllningar och r.
Citera
2025-07-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ja ven dieselmotorn. Finns fr olika mtarstllningar och r.
Tack d fr jag vl helt enkelt beska en icke auktoriserad verkstad. 🙏
Citera
2025-07-17, 16:11
Medlem
Citat:
Jag inser nu att lste ditt inlgg slarvigt. Serviceschemat r allts redan fixat via Subaru Norge.

Nu sker jag allts efter servicemanualen. Men jag har som sagt inga problem med att vnta i ett r till det nya EU direktivet Right to repair trder i kraft som tvingar alla producenter att tillhandahlla detta.
Citera
2025-07-17, 16:14
Medlem
r detta fel?

https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subar...Legacy%202009/

Finns ett kapitel om H4DOTC DIESEL som borde vara din motor va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in