2025-07-14, 19:28
Medlem
https://en.subaruclub.cz/manuals.php?ddlb_category=11
Citera
2025-07-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
https://en.subaruclub.cz/manuals.php?ddlb_category=11
Tack. Kanske hittar jag något här. Går bara att ladda ned en manual om dagen och då det för många manualer saknas information om ursprung så kommer det att ta ett tag att gå igenom allt i jakt på dieselmotorn.

Ingen lycka första dagen men nytt försök imorgon…
Citera
2025-07-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Lovar att du kommer få expretis hjälp där snabbare än här.
Bett en vän fråga i diverse FB-grupper nu samt ställt frågan själv på diverse forum.

Nätet tycks vara soprent på servicemanualer till just min modell,
Legacy/Outback V BM/BR 2.0D som tillverkades 2010-2014.

Är inte jätte hoppfull, då det är många som har efterfrågat manualen på diverse forum genom åren utan framgång.

Har iaf hittat servicemanual till tidigare årsmodell men det är en hel del som ändrats.
Citera
2025-07-17, 00:30
Medlem
Uppdatering: Jag har nu spenderat dagar på att dammsuga nätet efter servicemanualen och frågat på varenda forum som finns bara för att inse jag kammar noll.

Men så kom jag äntligen på tanken att googla om det överhuvudtaget är lagligt att inte tillhandahålla den information som krävs för underhåll och reparationer och det visade sig att lagen hålla på att skärpas.

Enligt EU direktivet 2024/1799 ”Right to repair” sektion 18 så införs en tvingande lagstiftning att tillhandahålla servicemanual till privatpersoner och företag.

Direktivet antogs för ett år sedan och ska vara implementerat i hela EU senast om ett år (31 juli 2026).

F U Subaru Europa, nu tvingas ni göra det som Subaru i Asien och USA redan gör. Om ett år har jag äntligen min manual, det räcker gott för mig.

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...X%3A32024L1799
Citera
2025-07-17, 08:44
Medlem
ormbitens avatar
Bör ju vara enkelt att knalla in hos någon liten verkstad som har Autodata och be dom skriva ut serviceschema. Fick ganska ofta den förfrågan när jag drev verkstad på plats i lokal.
Något litet kan man väl betala för utskrifterna. Man ska väl kanske inte förvänta sig att någon vill lägga tid på det utan att få något för besväret.
Citera
2025-07-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Bör ju vara enkelt att knalla in hos någon liten verkstad som har Autodata och be dom skriva ut serviceschema. Fick ganska ofta den förfrågan när jag drev verkstad på plats i lokal.
Något litet kan man väl betala för utskrifterna. Man ska väl kanske inte förvänta sig att någon vill lägga tid på det utan att få något för besväret.
Problemet är att Subaru Europa inte delar med sig till Autodata eller liknande tjänster. Med det nya EU direktivet kommer de att tvingas tillhandahålla uppgifterna till både Autodata och privatpersoner.
Citera
2025-07-17, 12:48
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Problemet är att Subaru Europa inte delar med sig till Autodata eller liknande tjänster. Med det nya EU direktivet kommer de att tvingas tillhandahålla uppgifterna till både Autodata och privatpersoner.

Självklart så finns det i Autodata.
Jag har själv alla serviceschema i mitt Autodata till Outback och Legacy och även andra Subaru bilar.
Inte konstigare än att dra ut ett serviceschema till en Volvo V70.
Citera
2025-07-17, 12:52
Medlem
Citat:
Självklart så finns det i Autodata.
Jag har själv alla serviceschema i mitt Autodata till Outback och Legacy och även andra Subaru bilar.
Inte konstigare än att dra ut ett serviceschema till en Volvo V70.
Även dieselmotorn? Är inte det svaret jag har fått i diverse Subaru forum.

Men det vore ju jättebra om det vore så.
Citera
2025-07-17, 12:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Även dieselmotorn? Är inte det svaret jag har fått i diverse Subaru forum.

Men det vore ju jättebra om det vore så.

Ja även dieselmotorn. Finns för olika mätarställningar och år.
Citera
2025-07-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ja även dieselmotorn. Finns för olika mätarställningar och år.
Tack då får jag väl helt enkelt besöka en icke auktoriserad verkstad. 🙏
Citera
2025-07-17, 16:11
Medlem
Citat:
Jag inser nu att läste ditt inlägg slarvigt. Serviceschemat är alltså redan fixat via Subaru Norge.

Nu söker jag alltså efter servicemanualen. Men jag har som sagt inga problem med att vänta i ett år till det nya EU direktivet ”Right to repair” träder i kraft som tvingar alla producenter att tillhandahålla detta.
Citera
2025-07-17, 16:14
Medlem
Är detta fel?

https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subar...Legacy%202009/

Finns ett kapitel om H4DOTC DIESEL som borde vara din motor va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in