• 1
  • 2
2025-07-13, 20:31
Medlem
Från 9e klass eller gymnasiet.

Bor utomlands. Mina barn går i engelsktalande skola.

Tänkte flytta tillbaka nästa år. Mina barn pratar inte så bra svenska. Kommer bo i innerstan. Har 0 koll på hur antagning fungerar.

Vill ha en chill skola, inga nördar. Inga fula tjejer är väldigt viktigt. Helst undervisning på engelska.

Vad göra?
Citera
2025-07-13, 20:41
Medlem
Du kan inte göra något förrän du folkbokfört dig
Citera
2025-07-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du kan inte göra något förrän du folkbokfört dig

Okej. Jag kan alltså inte söka från utlandet?

Om jag folkbokför barnen vilka skolor ska jag söka till? Jag orkar inte åka tillbaka bara för att titta på skolor.

Har läst en del recensioner men inte blivit klokare av det.
Senast redigerad av Ghoul-thot 2025-07-13 kl. 20:48.
Citera
2025-07-13, 22:00
Medlem
Ska det vara chill och ingen akademisk press och undervisning på engelska, då är det Amerikanska gymnasiet (enligt mina f.d. elever som går där nu)
Citera
2025-07-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Ska det vara chill och ingen akademisk press och undervisning på engelska, då är det Amerikanska gymnasiet (enligt mina f.d. elever som går där nu)

Det här är perfekt. Jag gick själv på amerikanskt gymnasium och trivdes. Stort tack!
Citera
2025-07-13, 22:17
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoul-thot
Från 9e klass eller gymnasiet.

Bor utomlands. Mina barn går i engelsktalande skola.

Tänkte flytta tillbaka nästa år. Mina barn pratar inte så bra svenska. Kommer bo i innerstan. Har 0 koll på hur antagning fungerar.

Vill ha en chill skola, inga nördar. Inga fula tjejer är väldigt viktigt. Helst undervisning på engelska.

Vad göra?
Engelska skolan har undervisning på två språk.
https://engelska.se/sv/vara-skolor/
Innerstan
https://grundskola.stockholm/hitta-g...ka-skolan-norr
https://grundskola.stockholm/hitta-g...l-of-stockholm

Gymnasium
Internationella Engelska Gymnasiet
https://www.engelskagymnasiet.se
The International School of the Stockholm Region (ISSR),
https://internationalschoolofthestoc...gion.stockholm
Kungsholmens gymnasium
https://kungsholmensgymnasium.stockholm
Senast redigerad av 526 2025-07-13 kl. 22:27.
Citera
2025-07-13, 23:06
Medlem
Ge dem svenska språket. Vid 15-17 års ålder finns det fortfarande möjligheter att lära sig perfekt svenska. Bor du i innerstaden, så är väl alla skolor bra, mer eller mindre
Citera
2025-07-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Ge dem svenska språket. Vid 15-17 års ålder finns det fortfarande möjligheter att lära sig perfekt svenska. Bor du i innerstaden, så är väl alla skolor bra, mer eller mindre

Jag frågade runt bland folk jag känner och de rekommenderade cringe som Campus Manila och Carlssons.

Klart de ska lära sig svenska det är därför jag flyttar tillbaka.
Senast redigerad av Ghoul-thot 2025-07-13 kl. 23:24.
Citera
2025-07-14, 08:55
Medlem
Kottkompotts avatar
Alltså vad är det här för tråd man ser så tidigt på morgonen...

Låt säga att det finns en pöjk. Det viktiga i den åldern är väl primärt att de runtom honom bidrar till studiero och kompetens så han får en balanserad gymnasiegång.
Jobbigt om folk runtom är fula, men jag har helt ärligt svårt att tro att du hittar en hel skola i landet där >95% av eleverna ticker i alla tre boxarna av snygg, smart och snäll.

Man måste inte hitta någon redan i gymnasiet att stadga sig med om det är familjeträdet som är i fara.
Citera
2025-07-14, 09:38
Medlem
Citat:
De kan inte ha lärare som är viktigpettrar. Gen Alpha gillar lärare som är positiva, har låt gå mentalitet, inte tar saker på så stort allvar. Det ska vara positive vibes annars vill de inte gå dit.

Gen Alpha är väldigt medvetna om sina alternativ som konsumenter och det gäller allt. Om de inte gillar nåt då kommer de inte konsumera det.

För det första är elever inte konsumenter, utan de är just elever. Det handlar inte om att gilla eller inte gilla något - kursplanerna fastställs av Riksdagen och Skolverket skriver betygskriterierna. Vad eleverna och lärarna ska göra i skolan och på lektionerna står i läroplanen och kursplanerna. Gillar man inte något och inte "konsumerar" så får man ta ansvar för sina studieresultat. Lärarna måste ändå bedöma utifrån fastställda betygskriterier.

Lärare med en låt-gå-mentalitet är ingen lärare, den ledarskapsstilen fungerar överhuvudtaget inte i livet. Sådana Laissez-passer-chefer är destruktiva, medarbetare slutar utföra sina uppgifter, gråa kardinaler börjar styra, stämningen i gruppen försämras och till slut blir inget gjort. Positive vibes är ett bonus som man kan få i skolan. Uppför eleverna sig och arbetar med de ska så kommer det att vara positiva vibes från lärarna.

Till sist är gymnasieskola ingen obligatorisk skolform - vill man hänga med kompisar så behöver man inte gå i gymnasiet för det. Vill man inte lära sig så kan ingen tvinga en till det. Kunskaper är till 90% elevernas eget arbete - lärandet sker inte i lärarens huvud utan i elevens.
Citera
2025-07-14, 09:50
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
De som är ungdomar idag är gen Z. De är losers. Socialt tafatta, har inga vänner, oärliga, tjejerna är tjocka.

Mina barn är gen Alpha. Även den nördigaste pojken kan prata och har vänner. Det är ingen som sitter ensam och trycker på rummet. De är inte PK heller. Bland flickorna är det viktigt att se bra ut. Gen alpha går i skolan för att träffa sina kompisar inte för att studera. Håller man på med cringe blir man utskrattad och mobbad. Gen Alpha vibes är Barbie Girl och Sigma Boy.

De kan inte ha lärare som är viktigpettrar. Gen Alpha gillar lärare som är positiva, har låt gå mentalitet, inte tar saker på så stort allvar. Det ska vara positive vibes annars vill de inte gå dit.

Gen Alpha är väldigt medvetna om sina alternativ som konsumenter och det gäller allt. Om de inte gillar nåt då kommer de inte konsumera det.

Jag tror att du får rikta in dig på en lite sunkigare skola i förorten. Generellt så har de skolar du efterfrågar (de med lite ”klass”) rätt hög studietakt, med engagerade elever och höga snittbetyg. Att ha höga betyg är ofta status i dessa skolor och stressen kan vara påtaglig. Många siktar på att komma in på handels, juridik eller medicin.
Citera
2025-07-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
För det första är elever inte konsumenter, utan de är just elever. Det handlar inte om att gilla eller inte gilla något - kursplanerna fastställs av Riksdagen och Skolverket skriver betygskriterierna. Vad eleverna och lärarna ska göra i skolan och på lektionerna står i läroplanen och kursplanerna. Gillar man inte något och inte "konsumerar" så får man ta ansvar för sina studieresultat. Lärarna måste ändå bedöma utifrån fastställda betygskriterier.

Lärare med en låt-gå-mentalitet är ingen lärare, den ledarskapsstilen fungerar överhuvudtaget inte i livet. Sådana Laissez-passer-chefer är destruktiva, medarbetare slutar utföra sina uppgifter, gråa kardinaler börjar styra, stämningen i gruppen försämras och till slut blir inget gjort. Positive vibes är ett bonus som man kan få i skolan. Uppför eleverna sig och arbetar med de ska så kommer det att vara positiva vibes från lärarna.

Till sist är gymnasieskola ingen obligatorisk skolform - vill man hänga med kompisar så behöver man inte gå i gymnasiet för det. Vill man inte lära sig så kan ingen tvinga en till det. Kunskaper är till 90% elevernas eget arbete - lärandet sker inte i lärarens huvud utan i elevens.

Det är nya tider nu. Man kan inte ha en sträng lärare då byter barnen skola. De flesta lärare har fattat situationen och hanterar det bra. Ett fåtal gör det inte.

Att umgås med kompisar är huvudattraktionen i mina barns skola. De vill gå med folk de trivs med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in