2025-07-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag tror att du får rikta in dig på en lite sunkigare skola i förorten. Generellt så har de skolar du efterfrågar (de med lite ”klass”) rätt hög studietakt, med engagerade elever och höga snittbetyg. Att ha höga betyg är ofta status i dessa skolor och stressen kan vara påtaglig. Många siktar på att komma in på handels, juridik eller medicin.

Du menar töntskolor. Det är inget som funkar för den generation som kommer nu. De är inte intresserade av betyg och utbildning. De vill ha positiv stämning för att studera. De vill också att det ska vara användbart i verkliga livet.
Citera
2025-07-14, 10:24
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoul-thot
Du menar töntskolor. Det är inget som funkar för den generation som kommer nu. De är inte intresserade av betyg och utbildning. De vill ha positiv stämning för att studera. De vill också att det ska vara användbart i verkliga livet.

Inte om du ska bo i innerstan eller ett bättre område i närförort. Jag har själv barn och bor i ett av dessa områden, tro mig jag har koll. Givetvis vill de ha bra kompisar och roligt, men betygen är viktiga, väldigt få av dem som kan tänka sig ett hantverkarjobb i framtiden, även om det absolut inte är något fel på dem. Men om alla föräldrar i området har en högre utbildning så blir det nästan automatiskt så.

Din sätt att tänka och formulera dig får mig att tro att du är barnet i familjen och inte mamman.
Senast redigerad av Pershagen76 2025-07-14 kl. 10:27.
Citera
2025-07-14, 10:25
Var bor ni idag?
Citera
2025-07-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Inte om du ska bo i innerstan eller ett bättre område i närförort. Jag har själv barn och bor i ett av dessa områden, tro mig jag har koll. Givetvis vill de ha bra kompisar och roligt, men betygen är viktiga, väldigt få av dem som kan tänka sig ett hantverkarjobb i framtiden, även om det absolut inte är något fel på dem. Men om alla föräldrar i området har en högre utbildning så blir det nästan automatiskt så.

Din sätt att tänka och formulera dig får mig att tro att du är barnet i familjen och inte mamman.

Kanske är det så för gen Z. I mina barns skola är det ingen som bryr sig om betyg. Inte lärarna heller, de flesta.

Det var så när jag var ung också. Det här med betygshets och pretto skolor är nåt nytt. Jag trodde inte det var sant när jag fick höra att det finns folk som ställer sina barn i kö när de är bebisar för att gå på en viss skola. Är det så att en massa lantisar har flyttat in och kommit på det här?
Citera
2025-07-14, 10:35
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Kanske är det så för gen Z. I mina barns skola är det ingen som bryr sig om betyg. Inte lärarna heller, de flesta.

Det var så när jag var ung också. Det här med betygshets och pretto skolor är nåt nytt. Jag trodde inte det var sant när jag fick höra att det finns folk som ställer sina barn i kö när de är bebisar för att gå på en viss skola. Är det så att en massa lantisar har flyttat in och kommit på det här?

Om du kommer att bo i innerstan och gå på en bra skola där så kommer det att vara så.
Citera
2025-07-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Var bor ni idag?

Södra Europa. Barnen går i engelsktalande skolor.
Citera
2025-07-14, 10:50
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Från 9e klass eller gymnasiet.

Bor utomlands. Mina barn går i engelsktalande skola.

Tänkte flytta tillbaka nästa år. Mina barn pratar inte så bra svenska. Kommer bo i innerstan. Har 0 koll på hur antagning fungerar.

Vill ha en chill skola, inga nördar. Inga fula tjejer är väldigt viktigt. Helst undervisning på engelska.

Vad göra?
Är utlandssvensk och har många expatvänner. De som åkt hem har kollat upp just hur bra skolan är på expatbarn, som ofta ju ofta just inte är så bra på svenska. Inte hört om Stockholm men i Skåne finns LIS i Lund och det är en del av Engelska skolan, tror jag och där har vi nöjda bekanta. Tror diverse expatforum eller liknande ger mer än Flashback för det här ämnet.

Bäst på expatbarn är nog något av de gamla privata internaten och för Stockholm blir väl Sigtuna närmast. Tror inte det är särskilt chill dock.
Citera
2025-07-14, 10:50
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Barnet är kund och skolan utför en tjänst. Om kunden inte gillar servicen går han till nån annan. De flesta skolor har anpassat sig.

Ja möjligtvis om de går på en betalskola utomlands, det fungerar inte så i Sverige. Ska du komma hem så får du helt enkelt sälla dig till att antingen sätta den i en sunkskola någonstans eller helt enkelt svälja att vill de ha en ”statusskola” så är det hårdplugg som gäller.
Citera
2025-07-14, 10:57
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Barnet är kund och skolan utför en tjänst. Om kunden inte gillar servicen går han till nån annan. De flesta skolor har anpassat sig till den modellen.
Det stämmer i viss mån, på gymnasiet kan man göra precis så om man har tillräckligt bra högstadiebetyg.
Men jag tror du har missförstått begreppet om att kunden alltid har rätt, då den kompletta frasen lyder "kunden har alltid rätt till sin åsikt".

Det innebär inte att kunden har rätt till vilken service som helst enligt vilka villkor som helst.
Gymnasieeleven har frihet att välja vilken skola denne ansöker till. När eleven sedan kommer in så handlar det om att rätta sig efter mallar, precis som i resten av samhället.
Du är fri att sätta upp dina egna mallar när du har ditt egna lilla rike att förfoga över, må det vara en familj eller ett företag. Men en gymnasieelev har inte den pondusen, utöver kanske en begränsad vänskapsgrupp.

Citat:
De flesta arbetsplatser erbjuder flextid eller jobb hemifrån.
Helt fel, försök igen.
Tror du att lejonparten av sveriges arbetare kan välja att dyka upp på jobbet en helt annan tid än den angivna, för att servera hamburgare, torka gamlingar i stjärten, se till att industrin rullar på eller köra tåget?
Citera
2025-07-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Är utlandssvensk och har många expatvänner. De som åkt hem har kollat upp just hur bra skolan är på expatbarn, som ofta ju ofta just inte är så bra på svenska. Inte hört om Stockholm men i Skåne finns LIS i Lund och det är en del av Engelska skolan, tror jag och där har vi nöjda bekanta. Tror diverse expatforum eller liknande ger mer än Flashback för det här ämnet.

Det hade jag inte tänkt på. Tack för tipset!

Citat:
Bäst på expatbarn är nog något av de gamla privata internaten och för Stockholm blir väl Sigtuna närmast. Tror inte det är särskilt chill dock.

En av mina vänner gick på Sigtuna och han hade många klagomål. Slutade efter 1 termin tror jag. Det var inlåsning på kvällarna och annat ocoolt. Ligger ute i ingenstans också. Har varit där några gånger.
Citera
2025-07-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Det innebär inte att kunden har rätt till vilken service som helst enligt vilka villkor som helst.
Gymnasieeleven har frihet att välja vilken skola denne ansöker till. När eleven sedan kommer in så handlar det om att rätta sig efter mallar, precis som i resten av samhället.
Du är fri att sätta upp dina egna mallar när du har ditt egna lilla rike att förfoga över, må det vara en familj eller ett företag. Men en gymnasieelev har inte den pondusen, utöver kanske en begränsad vänskapsgrupp.

På mina barns skola finns det gen Z lärare som är bra på att hantera barnen. Ett par Boomers också som förvånade mig. Det handlar om fingertoppskänsla.

På deras förra skola hade de en lärare som körde med sån där auktoritär stil och då ville barnen byta skola.

Citat:
Helt fel, försök igen.
Tror du att lejonparten av sveriges arbetare kan välja att dyka upp på jobbet en helt annan tid än den angivna, för att servera hamburgare, torka gamlingar i stjärten, se till att industrin rullar på eller köra tåget?

kontorsjobb i privat sektor är det många som jobbar hemifrån deltid. En del jobbar också på distans från andra länder.

Flextid är standard idag bland mina bekanta.

På min mans jobb har de infört Playstation.
Citera
2025-07-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Om du pratar svenska med dem hemma och de är normalbegåvade så kommer språket inte vara det som stoppar dem från att få ett jobb här.

Det beror väl på vad man jobbar med. Jag vill att min äldste ska bli jurist som jag, då är det svensk utbildning som gäller, helst där jag själv läste. Om nån av de yngre läser en teknisk utbildning kan det vara annorlunda har inte koll på hur det funkar där.

Har alltid haft på känn att företagen föredrar en svensk utbildning. Men det kanske har ändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in