• 1
  • 2
2025-07-13, 06:37
Medlem
Kontext för frågeställningen:

Angående en tråd (länk här (FB)) där jag nämde att Vatikan News hade skrivit om Judiska kolonisatörer som attackerar kristna byborna i Taibeh fick jag följande svar:

Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Det är naturligtvis en antisemitisk artikel av Vatikan News, Mossad kan nog komma att kidnappa Påven och föra honom till Israel för att åtalas

Därav undrar jag hur en sammandrabbning i Rom mellan Mossadagenter som försöker kidnappa Påve Leo XIV och Schweizergardet skulle eventuellt kunna se ut. Mossad har lång historik av mycket "djärva" operationer och Schweizergardet är en mycket professionell elitstyrka som tjänar Biskopen av Rom där bland annat medlemmarna har svurit Påven trohet även om det skulle kosta dem döden.

Jag vill veta hur expertpanelen här tror att en sådan sammandrabbning skulle se ut? Hur skulle chanserna ut att för att Påven skulle kidnappas och föras mot sin vilja inför till Staten Israel?
Citera
2025-07-13, 07:55
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Angående en tråd (länk här (FB)) där jag nämde att Vatikan News hade skrivit om Judiska kolonisatörer som attackerar kristna byborna i Taibeh fick jag följande svar:

Därav undrar jag hur en sammandrabbning i Rom mellan Mossadagenter som försöker kidnappa Påve Leo XIV och Schweizergardet skulle eventuellt kunna se ut. Mossad har lång historik av mycket "djärva" operationer och Schweizergardet är en mycket professionell elitstyrka som tjänar Biskopen av Rom där bland annat medlemmarna har svurit Påven trohet även om det skulle kosta dem döden.

Jag vill veta hur expertpanelen här tror att en sådan sammandrabbning skulle se ut? Hur skulle chanserna ut att för att Påven skulle kidnappas och föras mot sin vilja inför till Staten Israel?

Har schweizergardet någonsin opererat praktiskt?
Citera
2025-07-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Har schweizergardet någonsin opererat praktiskt?
De är alla f d militärutbildade i Schweiz och väljs ut för tjänst före de fyllt 30 år, så spänstiga.
Detta med katolska tron tar de på allvar och att ev dö för påven men tyvärr finns det rykten att en del präster och biskopar gillar sådana män i både den färgglada gamla paraduniformen och vanliga militärkläder att sexuellt trakassera.
https://www.luzernerzeitung.ch/inter...ung-ld.1811500

Deras inriktning i skydd av nye amerikapåven torde vara främst ensamma galningar och mindre terrorceller så att hantera Mossads underrättelseverksamhet är nog bortom deras förmåga.
Senast redigerad av OnlyHans.Redux 2025-07-13 kl. 08:43. Anledning: Stavvfell
Citera
2025-07-13, 08:12
Medlem
Citat:

Kraven är militär grundutbildning och sen utbildning i exercis och italienska (från Wikipedia så visst förbehåll krävs nog). Det låter inte som rotationstjänst för SF direkt.
Citera
2025-07-13, 08:38
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag hörde om Schweizergardet på en podd för ett tag sedan, jag blev förvånad över hur lite utbildning de verkar ha, det var bara några få veckor, utöver att de har genomgått värnpliktsutbildning i Schweiz, en ung svensk polis i aspiranttjänst är alltså flera gånger bättre utbildad

Jag gissar att det finns andra säkerhetsstyrkor runt Vatikanen, alternativt att Schweizergardister vidareutbildas efter hand så att det finns några riktigt vassa i sin tjänst.

Påvens enskilt bästa skydd mot Mossad torde vara att han är amerikan.
Citera
2025-07-13, 09:16
Medlem
Den schweiziska vakten är ju mer för show, Gendarmerie Corps är Vatikanen riktiga styrka, ja förutom Gud då.
Citera
2025-07-13, 11:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Jäkla tramstråd. Påminner om att vi i min barndom trodde att vi skulle åka på storstryk om en random japan hippsomhapp dök upp eftersom han kunde judo.

Deras ”djärva” operationer var understödda av andra länders säkerhetsorganisationer etc, och i de fall man sket i den lokala säkerhetsorganisationen så var allt ”samröre” med f d nazister stigmatiserat, påtryckningar förekom då säkert också från omvärlden om att titta åt ett annat håll.

Skulle Moss-art försöka sig på nåt sånt skulle de bli utkastade - om än diskret - med huvudet före ur Italien. Man skulle säkert också vänligt men bestämt ta israels ambassadör i örat och säga ”Aja baja, sånt här låter ni bli.”

När Sverige skeppade iväg oskyldiga egyptier till CIA så slängde Italien istället ut några CIA-agenter som hade försökt sig på nåt liknande på italiensk mark.
Citera
2025-07-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
De är alla f d militärutbildade i Schweiz och väljs ut för tjänst före de fyllt 30 år, så spänstiga.
Detta med katolska tron tar de på allvar och att ev dö för påven men tyvärr finns det rykten att en del präster och biskopar gillar sådana män i både den färgglada gamla paraduniformen och vanliga militärkläder att sexuellt trakassera.
https://www.luzernerzeitung.ch/inter...ung-ld.1811500

Deras inriktning i skydd av nye amerikapåven torde vara främst ensamma galningar och mindre terrorceller så att hantera Mossads underrättelseverksamhet är nog bortom deras förmåga.

Jag tackar för din inlägg, men finner det tråkigt att höra att Schweizergardet in ska vara till hjälp för att skydda Påven från fientliga operationer från främmande makt så som det hypotetiseras i tråden. Vart skulle delar av Schweizergardet kunna utbilda sig för att ha förmågan att stoppa en operation att kidnappa Påven? Vilken kompentens och vilka verktyg skulle de behöva?
Citera
2025-07-17, 22:14
Moderator
Neksnors avatar
TS "sammandrabbning" ser jag som osannolik. Mossad bör vara en organisation som noga väljer tillfälle om de får för sig att fimpa någon. Försöker de fimpa någon, påven, Trump, Putin, Musk, Netanyahu... kan man alltså räkna med att de tror sig lyckas. Skulle de tro att Schweizergardet, eller exempelvis Secret service, kommer att bli ett svårhanterat problem antar jag att de ställer in.
Citera
2025-07-18, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag hörde om Schweizergardet på en podd för ett tag sedan, jag blev förvånad över hur lite utbildning de verkar ha, det var bara några få veckor, utöver att de har genomgått värnpliktsutbildning i Schweiz, en ung svensk polis i aspiranttjänst är alltså flera gånger bättre utbildad

Jag gissar att det finns andra säkerhetsstyrkor runt Vatikanen, alternativt att Schweizergardister vidareutbildas efter hand så att det finns några riktigt vassa i sin tjänst.

Påvens enskilt bästa skydd mot Mossad torde vara att han är amerikan.

Vadå skulle svenska poliser vara dåligt utbildade eller?

Kan inte så mkt om schweizergardet men jag gissar att de är ganska noggranna med vilka de tar in*, samt att de säkert inte låter de nyaste utföra de svåraste o viktigaste uppgifterna dag ett på jobbet. Antagligen fortsätter utbildningen successivt väl på plats. De övar också regelbundet.

Sen är alla värnpliktsutbildade i schweiziska armén och de är väl mer att jämföra med väktare/skyddsvakter än med poliser? Jämfört med securitasvakter kan de således bedömas vara ganska välutbildade.

*kan ju gissa att de försöker sålla bort de mest tröglärda som har svårt att ta till sig instruktioner och utbildning.
Senast redigerad av Macke85 2025-07-18 kl. 01:24.
Citera
2025-07-18, 01:47
Medlem
Mossad är knappast skickligare än något annat lands säkerhetstjänst. Skillnaden är att Mossad inte behöver bry sig om diverse diplomatiska risker eftersom pappa USA alltid kommer till Israels försvar och ställer allt till rätta, deus ex imperia, typ. Andra länders säkerhetstjänster gör konsekvensanalyser vilket Mossad inte behöver göra då man kan totalt skita i konsekvenserna.

Listan med misslyckade Mossadoperationer är enorm. Ex. på 1990-talet försökte man förgifta Khaled Meshaal i Amman men agenterna tillfångatogs och Israel tvingades överlämna ett motgift för att få dem släppta ur jordanskt fängelse. På 1970-talet skulle man hämnas Münchenmassakern men tog fel person och dödade istället en marockansk hovmästare i Norge. På senare tid har man försökt installera backdörrar i dissidenters mobiltelefoner som nästan direkt upptäckts.
Citera
2025-07-18, 03:33
Medlem
Mossad är överlägsna alla andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem