2025-07-18, 06:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vadå skulle svenska poliser vara dåligt utbildade eller?

Kan inte så mkt om schweizergardet men jag gissar att de är ganska noggranna med vilka de tar in*, samt att de säkert inte låter de nyaste utföra de svåraste o viktigaste uppgifterna dag ett på jobbet. Antagligen fortsätter utbildningen successivt väl på plats. De övar också regelbundet.

Sen är alla värnpliktsutbildade i schweiziska armén och de är väl mer att jämföra med väktare/skyddsvakter än med poliser? Jämfört med securitasvakter kan de således bedömas vara ganska välutbildade.

*kan ju gissa att de försöker sålla bort de mest tröglärda som har svårt att ta till sig instruktioner och utbildning.

Svensk polis har säkert ganska bra utbildning, men du fattar ju själv att man inte kan låta avgångsklassen från PHS ensamt sköta säkerheten för exempelvis Ulf Kristersson.

Dessa ligister är mer som svenska högvakten, fast som du säger, de lär kompetensutvecklas efter hand. Hur mycket schweizisk värnplikt förbereder en för uppdraget är också oklart, de kan ju ha varit signalmekaniker eller vad som helst.
Citera
2025-07-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Svensk polis har säkert ganska bra utbildning, men du fattar ju själv att man inte kan låta avgångsklassen från PHS ensamt sköta säkerheten för exempelvis Ulf Kristersson.

Dessa ligister är mer som svenska högvakten, fast som du säger, de lär kompetensutvecklas efter hand. Hur mycket schweizisk värnplikt förbereder en för uppdraget är också oklart, de kan ju ha varit signalmekaniker eller vad som helst.

Gissar faktiskt att agera personskydd åt påven INTE är det första man får göra nej. De är nog garanterat de lite mer erfarna, (och inte omöjligt alls att de vidareutbildats i just den uppgiften). Men det är en stark gissning bara...

Skulle för övrigt inte förvåna om en nyutbildad svensk polis och en helt ny schweizergardist i praktiken är på ungefär samma nivå. En svensk polis förväntas ju klara av en vid en mängd olika saker. Utbildningen är förvisso då längre men innehåller samtidigt enormt mycket teori i vitt skilda ämnen.

Antagligen är schweizarnas grundutbildning mer konkret och mer praktiskt inriktad. Samt att det naturligtvis är en grundutbildning. Det stannar ju inte där utan de fortsätter ju att utbildas när de kommer till Vatikanen.
Citera
2025-07-18, 23:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Skulle för övrigt inte förvåna om en nyutbildad svensk polis och en helt ny schweizergardist i praktiken är på ungefär samma nivå. En svensk polis förväntas ju klara av en vid en mängd olika saker. Utbildningen är förvisso då längre men innehåller samtidigt enormt mycket teori i vitt skilda ämnen.

Antagligen är schweizarnas grundutbildning mer konkret och mer praktiskt inriktad. Samt att det naturligtvis är en grundutbildning. Det stannar ju inte där utan de fortsätter ju att utbildas när de kommer till Vatikanen.

Klok invändning. Jag håller med dig om ovanstående.
Citera
2025-07-18, 23:52
Medlem
Citat:
Klok invändning. Jag håller med dig om ovanstående.

Påvens livvakter utgörs av en mindre grupp, det är inget som de vanliga killarna håller på med. De får mer ansvarsfulla uppgifter allt eftersom, men första året ungefär står man mest vakt med en hillebard på platser få utomstående har tillträde till. Kontakten med utomstående (turister osv) är inte så stor då. De vaktar väl en dörr eller motsvarande.

Gissar att de då också fortbildas lite och har regelbundna övningar osv och viss teoriutbildning allt eftersom..

Sen tar de ju inte in vilka slashasar wt-filurer som helst. Gissar att lägsta-nivån är ganska hög.
Senast redigerad av Macke85 2025-07-18 kl. 23:58.
Citera
2025-07-19, 17:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Trådstarten påminner mig om de frågor jag ställde till min pappa när jag gick i lågstadiet:

"- Pappa, vem skulle vinna i ett sjöslag mellan vikingarna och sjörövarna om sjörövarna inte fick använda kanoner?"

"- Pappa, vilka är bäst på fäktning - riddarna eller musketörerna?"
Citera
2025-07-20, 00:32
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Påvens livvakter utgörs av en mindre grupp, det är inget som de vanliga killarna håller på med. De får mer ansvarsfulla uppgifter allt eftersom, men första året ungefär står man mest vakt med en hillebard på platser få utomstående har tillträde till. Kontakten med utomstående (turister osv) är inte så stor då. De vaktar väl en dörr eller motsvarande.

Gissar att de då också fortbildas lite och har regelbundna övningar osv och viss teoriutbildning allt eftersom..

Sen tar de ju inte in vilka slashasar wt-filurer som helst. Gissar att lägsta-nivån är ganska hög.

Glöm inte bort att det är ligister vi talar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Trådstarten påminner mig om de frågor jag ställde till min pappa när jag gick i lågstadiet:

"- Pappa, vem skulle vinna i ett sjöslag mellan vikingarna och sjörövarna om sjörövarna inte fick använda kanoner?"

Hähä, huvudet på spiken.
Citera
2025-07-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Citat:
Hähä, huvudet på spiken.

Inte alls. Med tanke på att Mossad har utför operationen lång i fjärran och kidnappat Eichman och dödat oskyldiga marrockaner i Norge, samt attackerat mål i Iran nu på senaste är det inte omöjligt att de har planer mot Påve Leo. Påvedömet var emot bildandet av en judisk stat i Heliga Landet och erkände Israel så sent som 1993. Påve Franciskus uttalande för fred har väckt mycket illska bland extremister med politisk inflytande i Israel.

Att Påven måste skyddas och att flera scenarier måste granskas torde vara en självklarhet för alla med respekt för Heliga Stolens ämbete.
Citera
2025-07-21, 17:55
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Att Påven måste skyddas och att flera scenarier måste granskas torde vara en självklarhet för alla med respekt för Heliga Stolens ämbete.

Påven måste givetvis skyddas hela tiden, mot alla möjliga hot. Men Schweizergardet är mer som en högvakt, tror jag dårå. Alltså jag har gått högvakt, men kungafamiljen skyddades slutligen av Säpo.

Det faktum att påven numera är amerikan torde göra att relationen mellan Israel och Vatikanen är bättre än någonsin.

Ska man vara lite löjligt konspiratorisk kanske det ligger lite i att JD Vance faktiskt smittade Franciskus så att en amerikan fick bli påve i stället.
Citera
2025-07-21, 18:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Inte alls. Med tanke på att Mossad har utför operationen lång i fjärran och kidnappat Eichman och dödat oskyldiga marrockaner i Norge, samt attackerat mål i Iran nu på senaste är det inte omöjligt att de har planer mot Påve Leo. Påvedömet var emot bildandet av en judisk stat i Heliga Landet och erkände Israel så sent som 1993. Påve Franciskus uttalande för fred har väckt mycket illska bland extremister med politisk inflytande i Israel.

Hur många statschefer har Mossad angripit och hur ofta har det inträffat på grund av företrädarens politik?
Citera
2025-07-23, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur många statschefer har Mossad angripit och hur ofta har det inträffat på grund av företrädarens politik?
Mossad tros ha mördat Yasser Arafat och nyligen finns det flera inflytelserika poliker i Israel som vill få Irans statschefer döda.
Citera
2025-07-23, 22:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Mossad tros ha mördat Yasser Arafat och nyligen finns det flera inflytelserika poliker i Israel som vill få Irans statschefer döda.
Så de har kanske haft ihjäl en ledare för vad många inte verkar tycka är en stat.
Jag tolkar det som att de är dåliga på att klippa statschefer eller att det helt enkelt inte är deras grej.
Citera
2025-07-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Den schweiziska vakten är ju mer för show, Gendarmerie Corps är Vatikanen riktiga styrka, ja förutom Gud då.

Om vi ändrar på vinkeln, skulle Vatikanstatens gendarmeri (Gendarmerie Corps) kunna förhindra att påven kidnappas av Mossad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in