2025-07-11, 20:25
Medlem
Om grannen "vill" ta hänsyn men inte sluta, så kanske han kunde testa att ställa bashögtalaren på dämpfötter?

Hur mycket det hjälper beror troligen på vilket sätt ljudet tar sig till din lägenhet. Om via vibrationer från själva lådan, ventiler, eller om är så hög musik att lufttrycket från högtalaren får väggar och golv att vibrera.
Citera
2025-07-11, 20:30
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Om grannen "vill" ta hänsyn men inte sluta, så kanske han kunde testa att ställa bashögtalaren på dämpfötter?

Hur mycket det hjälper beror troligen på vilket sätt ljudet tar sig till din lägenhet. Om via vibrationer från själva lådan, ventiler, eller om är så hög musik att lufttrycket från högtalaren får väggar och golv att vibrera.

Jo sagt till vederbörande många gånger utan framgång, samtidigt som jag pratat med styrelsen. Men inget hjälper, Personen säger att det inte är " han " utan måste vara någon annan. Har dock ett garage under med ? kan en baslåda dåna upp ? genererar inte den nedåt ?

Är inte precis bästa vän med mina grannar pga detta.. Jobbigt att inte få sova för allt muller. Måste ju gå att lösa på något " lagligt " sätt.
Citera
2025-07-11, 20:57
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Jo sagt till vederbörande många gånger utan framgång, samtidigt som jag pratat med styrelsen. Men inget hjälper, Personen säger att det inte är " han " utan måste vara någon annan. Har dock ett garage under med ? kan en baslåda dåna upp ? genererar inte den nedåt ?

Är inte precis bästa vän med mina grannar pga detta.. Jobbigt att inte få sova för allt muller. Måste ju gå att lösa på något " lagligt " sätt.
Ja bas hörs inte bara nedåt utan även uppåt. Har du gått ner i källaren och tittat om det är någon där när du hör basen? Har du ställt dig utanför grannens dörr för att höra om det kommer därifrån? Då finns det inga tvivel.

Styrelsen har skyldighet att ingripa och åtgärda störningar och har du sagt till grannen själv utan resultat är det inget de kan strunta i för att det är "obekvämt". Styrelsens första steg är att medla mellan er och hjälper inte det är nästa steg att utfärda varningar.

Kontakta styrelsen igen är mitt tips.
Citera
2025-07-11, 21:00
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja bas hörs inte bara nedåt utan även uppåt. Har du gått ner i källaren och tittat om det är någon där när du hör basen? Har du ställt dig utanför grannens dörr för att höra om det kommer därifrån? Då finns det inga tvivel.

Styrelsen har skyldighet att ingripa och åtgärda störningar och har du sagt till grannen själv utan resultat är det inget de kan strunta i för att det är "obekvämt". Styrelsens första steg är att medla mellan er och hjälper inte det är nästa steg att utfärda varningar.

Okej, Jäkligt dålig styrelse som inte agerar. Ordförande påstår att han sagt till vilket han förmodligen inte gjort ? Vad gör jag när styrelsen ej medverkar ? vem kan man vända sig till..
Citera
2025-07-11, 21:03
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:

Får gå ned och kika om det är någon luffare där nere. Annars är det ju garanterat ovanifrån ?
Citera
2025-07-11, 21:08
Medlem
Citat:
Får gå ned och kika om det är någon luffare där nere. Annars är det ju garanterat ovanifrån ?
Ljud kan fortplanta sig långa vägar genom höghusens väggar,... särskilt bas ljud har en stor förmåga att höras genom olika hinder. Ibland kan man även bli lurad att tro att det kommer från byggnaden men det befinner sig utanför och utomhus, eller från ett annat närliggande bostadshus tom.
Citera
2025-07-11, 21:11
Festande och störande grannar är ett helvete. Något av det värsta man kan råka ut för som skötsam individ.

Det brukar alltid gå att få bukt med tillslut, särskilt när man bor i brf och inte hyreskasern, men vägen dit kan vara lång och jobbig. Grundregeln är att man aldrig får störa sina grannar oavsett tid på dygnet, glöm aldrig bort det. Det är han som gör fel och inte du.

Men den mer snäva regeln är typ- tystnad ska råda mellan 22-07. Något sånt, det skiftar lite beroende på förening eller hyresvärd. Du bor ju i brf och då brukar det vara lättare att få bukt med marodörer. Det första du ska göra är så klart att försöka prata med individen själv. Kanske är han bara lite bakom flötet och fattar inte själv att han stör? Steg 2 om det inte hjälper är att du pratar med föreningen. Gärna ordf direkt. Han/hon brukar vara snabb att agera. Vet du om ni har någon störningsjour i er förening? Det är vanligt att föreningar har avtal med Securitas eller liknande för det, i så fall kan du ringa dit när marodören är igång på kvälls och nattetid. Bra dock är om du förankrar detta med ordf först så de är förvarnade om att det kan börja trilla in fakturor till föreningen. Dessa ska givetvis gå till fridstöraren och inte föreningen, men det är såna hör saker som kan vara bra att diskutera med ordf innan du börjar ringa.

Slutligen, anteckna allt marodören gör. Ha block och penna liggande framma där du skriver datum och klockslag och ev suspekta aktiviteter hen håller på med. Det kommer föreningen vilja ha om/när de går vidare med ev varningar/vräkning.

Jag har själv varit i ditt scenario flera gånger. Jag vet vilket helvete det kan vara om man har oturen att bo i fel förening eller på fel plats. Men du har rätten på din sida, glöm aldrig det. Det är inte ok att störa sina grannar oavsett vad vissa tycker att man ska få tåla eller behöva stå ut med. Det är otroligt tärande och nedbrytande att bo ihop med festprissar.

Slutligen om allt annat failar - flytta! Jag bodde hos en värd en gång som hellre tog alla utryckningsfakturor från Securitas än att ta tag i problemen trots att det fanns grundligt dokumenterat under flera år. År ut och år in. Det finns tyvärr såna värdar också.
Citera
2025-07-11, 21:29
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Okej, Jäkligt dålig styrelse som inte agerar. Ordförande påstår att han sagt till vilket han förmodligen inte gjort ? Vad gör jag när styrelsen ej medverkar ? vem kan man vända sig till..
Det första du ska göra är knacka på hos grannen och säga att ordföranden har ju sagt till honom men att han ändå fortsätter att störa.

Om grannen svarar att ordföranden inte har sagt till, då kontaktar du ordföranden och berättar att det inte stämmer och att de måste säga till. För att trycka extra på lämnar du tider som du antecknat till ordf. som dokumentation då blir det lättare att gå vidare. Denna dokumentation kan (ska) styrelsen visa grannen som bevis för störningarna.

Om du dock detta inte får hjälp ska du hänvisa till stadgarna i er bostadsrättsförening.
Citera
2025-07-11, 21:37
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ljud kan fortplanta sig långa vägar genom höghusens väggar,... särskilt bas ljud har en stor förmåga att höras genom olika hinder. Ibland kan man även bli lurad att tro att det kommer från byggnaden men det befinner sig utanför och utomhus, eller från ett annat närliggande bostadshus tom.
Du får gå runt i huset dag och kvällstid när du hör basen och gå runt och lyssna var det kan komma ifrån. Källaren, utifrån eller grannhuset.

Gå även upp till grannen och ställ dig utanför hans dörr när han har basen igång då hör du om det kommer därifrån.
Citera
2025-07-11, 21:44
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Gör det och hör du inget där nere är det grannen.

Han har ju baslådan på sitt golv så det är helt klart att det är uppifrån det kommer.

Har du ingen vän eller någon annan som kan komma till dig och höra hur det låter för att vara ditt "vittne" om ordföranden inte tror på dig.

Spela in på mobilen kan du också göra.
Citera
2025-07-11, 21:50
Medlem
Citat:
Du får gå runt i huset dag och kvällstid när du hör basen och gå runt och lyssna var det kan komma ifrån. Källaren, utifrån eller grannhuset.

Gå även upp till grannen och ställ dig utanför hans dörr när han har basen igång då hör du om det kommer därifrån.
Okej men mitt svar var för TS och inte att jag själv primärt blir störd av oljud även om det nu händer. Jag är ingen förespråkare av kvastskaft metoden där man dunkar några gånger i golv eller tak? Det är å andra sidan lite tvivelaktigt och bör nog undvikas eller användas sparsamt?
Citera
2025-07-11, 22:01
Medlem
Biggedys avatar
Finns en samlingstråd..

(FB) Den stora samlingstråden om besvärliga grannar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem