• 1
  • 2
2025-07-11, 15:55
Medlem
Testoguy666s avatar
Hej,

Jag har stora problem med min granne över mig, killen är runt 20 år. Han går hemma hela dagarna och stör mig, då han har en baslåda på golvet som han använder dygnet runt. Natt som dag, Jag har pratat med både honom samt styrelsen. Dem verkar ej lyssna på varken styrelsen eller mig.

Vad hade ni gjort i min sits ? är det polisen eller kommunen man bör kontakta ?

Mvh.
Citera
2025-07-11, 16:00
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy666
Hej,

Jag har stora problem med min granne över mig, killen är runt 20 år. Han går hemma hela dagarna och stör mig, då han har en baslåda på golvet som han använder dygnet runt. Natt som dag, Jag har pratat med både honom samt styrelsen. Dem verkar ej lyssna på varken styrelsen eller mig.

Vad hade ni gjort i min sits ? är det polisen eller kommunen man bör kontakta ?

Mvh.

Finns nog inget du kan göra om han inte stör efter kl 22 tyvärr
Citera
2025-07-11, 16:03
Medlem
OnkelUnkass avatar
Är du säker på att det inte är han som hackar din TV som hämnd?
Citera
2025-07-11, 16:07
(FB) Den stora samlingstråden om besvärliga grannar
Citera
2025-07-11, 16:18
Medlem
Det är styrelsen i första hand om det är en brf. Agerar de inte så påminn.

I andra hand kan man kontakta hyresnämnden även om det är en brf de kan pröva ärendet om bostadsrätten kan förverkas.

Kommunens miljö och hälsa kan också vara behjälpliga. Det viktiga är att dokumentera störningen så det finns tydliga bevis av omfattningen.
Citera
2025-07-11, 16:40
Medlem
Molekyl3ns avatar
Slå av strömmen till hans lgh från undercentralen
Citera
2025-07-11, 18:03
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Slå av strömmen till hans lgh från undercentralen

Vill inte begå något brott, jag sköter mig och arbetar. Men samtidigt så vill jag inte att han stör mig..
Har betalat 2 miljoner kontant för lägenheten... Är det bökigt när det gäller bostadsrätter?

Måste man anlita någon " utanför " systemet som får rätt i sak ? eller hur gör jag.. ?
Citera
2025-07-11, 18:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Det kan ju tyckas rätt barnsligt men om du har pratat med honom och han inte bryr sig så hade jag satt hårt mot hårt.
Han är inte den enda som kan leka hjärndöd apa.
Gå loss totalt när musiken har tystnat och han troligtvis sover.
Gå loss med en borrmaskin upp mot taket med en brädbit imellan och håll på i timmar.
Upp med din egen bas mot taket, ja det är du som får använda fantasin.
Låt han inte sova en minut.
Det finns absolut ingenting som låter så högt som att banka i rören, metall mot metall men detta rekomenderar jag inte då hela huset kommer höra som om dom stod bredvid dig.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-07-11 kl. 18:10.
Citera
2025-07-11, 18:32
Medlem
Sorry om jag gör någon ledsen nu, men en baslåda hör inte hemma i en lägenhet. Någonsin. Vill man använda en baslåda får man flytta till hus. Finns inget värre psykologiskt att höra ett jävla muller, oavsett tid på dygnet. På min gamla arbetsplats hade kollegor i rummet bredvid högtalare med baslåda. Jag hörde bara mullret ifrån baslådan. När man förklarar det brukar de fatta.

Jag tycker du ska prata med personen igen. Va inte rädd att visa att du är förbannad/irriterad.
Citera
2025-07-11, 19:05
Medlem
vitalsignss avatar
Finns det en störningsjour? Varje seriös hyresvärd har en störningsjour som smyger dit om du ringer och de lyssnar och avgör om det är störigt eller inte. Sen antecknar det det och ger det till hyresvärden. Är det en störning så vidtar värden åtgärder, om det inte är det får du betala störningsjourens besök.
Annars får du tjata hål i huvet på hyresvärden att komma hen till dig när oljudet pågår.
Citera
2025-07-11, 19:22
Medlem
neomunaas avatar
Håller helt med att sub/baslåda inte hör hemma i ett lägenhetshus om det inte är studentlägenheter. Men mina HS7 låter nog en hel del med bara för de är stora, jag har dock ljudisolerat delar av mitt hem, dels för att förbättra aukustiken, men också för att vara schysst mot grannarna. Vill din granne verkligen inte bli av med baslådan kan du iaf be honom att ställa den på en tjock matta eller tygbit, tjockt tyg isolerar mer än man tror, även i basfrekvenser.
Senast redigerad av neomunaa 2025-07-11 kl. 19:27.
Citera
2025-07-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Finns det en störningsjour? Varje seriös hyresvärd har en störningsjour som smyger dit om du ringer och de lyssnar och avgör om det är störigt eller inte. Sen antecknar det det och ger det till hyresvärden. Är det en störning så vidtar värden åtgärder, om det inte är det får du betala störningsjourens besök.
Annars får du tjata hål i huvet på hyresvärden att komma hen till dig när oljudet pågår.

Min BRF hade inte störningjour men vi i Styrelsen var hårda och hotade med ryckt medlemskap = tvångsförsäljning brukar bli tyst då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in