• 1
  • 2
2025-07-09, 17:23
Medlem
StoreSvartes avatar
En polare har nyligen brytit sig in i en affär och stulit trisslotter. 300 lotter har han fått tag på och ska skrapa allihopa.

Hur mycket kommer han vinna rent statistiskt?
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-07-09 kl. 17:25.
Citera
2025-07-09, 17:25
Medlem
Silltunnas avatar
Ingenting, eftersom de förmodligen inte är registrerade som sålda och därmed värdelösa.
Citera
2025-07-09, 17:27
Medlem
leachs avatar
Noll, eftersom dom är flaggade som stulna.
Citera
2025-07-09, 17:28
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ingenting, eftersom de förmodligen inte är registrerade som sålda och därmed värdelösa.

Fungerar det verkligen så? Det hade jag ingen aning om.

Hur som helst. Låt oss anta att lotterna är registrerade. Hur mycket skulle han vinna rent statistiskt?
Citera
2025-07-09, 17:29
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte

Hur som helst. Låt oss anta att lotterna är registrerade. Hur mycket skulle han vinna rent statistiskt?

2000 kr…kan du hälsa ”din kompis”.
Citera
2025-07-09, 17:31
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte

Varje lott du köper läses in i spelautomaten med QR-koden så den registreras, har den inte blivit registrerad så är lotten stulen och din låtsaskompis kommer stå där med neddragna byxor och bli utskrattad av de andra kunderna.
Citera
2025-07-09, 17:46
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Varje lott du köper läses in i spelautomaten med QR-koden så den registreras, har den inte blivit registrerad så är lotten stulen och din låtsaskompis kommer stå där med neddragna byxor och bli utskrattad av de andra kunderna.

Okej. Det är ju inte bra nyheter. Men frågan gäller fortfarande. Hur mycket skulle han ha kunnat vinna rent statistiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför frågar du då? Du verkar rätt bakom. En enkel googling säger dig att lotterna är värdelösa men du
"liter inte på oss". Pucko.

Istället för att vara odräglig kan du väl ha lite empati för min polare som nu sitter på 300+ värdelösa trisslotter.

Det här skulle bli en resa till Thailand med luder, meth, bad och strand. Men nu får han vara hemma hela sommaren och panta burkar och plocka upp gamla ciggfimpar eftersom soss nyligen har klippt hans försörjningsstöd.

Men för empati krävs IQ och det är något du inte har mycket av. Garanterat.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-07-09 kl. 18:00.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av gason 2025-07-09, 18:16
Moderator
Nu när vi har konstaterat att TS polare är dum i huvudet och har stulit en massa värdelöst skräp kan vi framöver låtsas att lotterna är köpta och svara på vad en förväntad vinst kan bli.

/Moderator
2025-07-09, 18:41
Medlem
Lotterna kostar 9000 kr. 50% går tillbaka i vinst. I snitt bör man alltså få tillbaka ca 4500. Däremot är 300 lotter i sammanhanget inte så mycket så det lär kunna avvika en del från detta snitt eftersom det finns några enorma vinster och många småvinster.

Han kan förvänta sig mindre än 4500 kr.

Obs! TS polare är dum i huvudet.
Citera
2025-07-09, 19:24
Medlem
Firewaias avatar
AI säger: man kan inte lagligt vinna på stulna Trisslotter – även om lotten skulle ge vinst.

Här är varför:
Stulna Trisslotter spärras
Lotter som rapporteras stulna spärras av Svenska Spel. Om någon försöker lösa in en spärrad lott, kommer det att flaggas och polisanmälas.
Svenska Spel kräver legitimation vid vinst
För vinster över 1 000 kr krävs legitimation och ibland kontoöverföring. Vid stora vinster (t.ex. TV-Triss) görs dessutom en grundlig kontroll – inklusive var och när lotten köptes.
Att lösa in stulen lott = brott
Om du försöker lösa in en stulen lott begår du brottet häleri eller bedrägeri, även om du inte var den som stal den från början.
Kort sagt:
Även om en stulen Trisslott skulle ge vinst, kan du inte få pengarna lagligt – och att försöka innebär stor risk för rättsliga påföljder.

Och du har verkligen mage att be om empati för en parasit till horunge som stjäl? Seriöst?
Citera
2025-07-09, 19:24
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Lotterna kostar 9000 kr. 50% går tillbaka i vinst. I snitt bör man alltså få tillbaka ca 4500. Däremot är 300 lotter i sammanhanget inte så mycket så det lär kunna avvika en del från detta snitt eftersom det finns några enorma vinster och många småvinster.

Han kan förvänta sig mindre än 4500 kr.

Obs! TS polare är dum i huvudet.

Det är ju faktiskt en ganska okej utbetalning. Det skulle ju helt klart ha funkat på typ 80-talet innan allt var digitaliserat

Och dum vet jag inte. Igår köpte jag tre paket cigg från honom för en hundring. Kanske lotterna är värdelösa, men det är inte allt han fick tag på.

Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Och du har verkligen mage att be om empati för en parasit till horunge som stjäl? Seriöst?

Är du medveten om att det finns riktiga tjuvar och kriminella som aldrig åker dit? Rika judar som snor miljarder. Bara kolla på hur matpriserna rusat. Det finns riktiga jävla fifflare som badar i pengar.

Så ja. När en liten småkriminell förlorar sina trisslotter som Jönssonligan så blir jag fan lite tårögd. Det är en förlust för oss vanliga människor. Men jag förväntar mig inte att du förstår.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-07-09 kl. 19:42.
Citera
2025-07-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Det här stämmer inte.

Har själv sett när man köper flera Trisslotter att de scannar en och sedan bara ändrar till så många man köpt med några knapptryck.

Däremot kan de förmodligen spärra en viss batch då det försvann så många.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...av-skraplotter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in