2025-07-09, 15:06
Medlem
Fy fan vilka jävla svin. Det tror fan att det är sabotage. Fattar inte HD, hur mycket människor som drabbas att inte komma fram i tid, lätt att par hundra bilar drabbas om inte tusentals under deras jävla protester. Folk kan inte komma i tid till jobbet, hämta upp sina barn, tid till sjukvård osv. Ambulans kan inte komma fram vilket kan leda till dödsfall.

Det här kommer få 2 vidriga utafall.

1. Klimataktivisterna kommer öka med denna dom att sabotera på motorvägar.

2. Dom flesta människor kommer inte göra något men det finns folk som kommer hantera detta med våld och det finns folk som kommer bokstavligen köra över dom. Detta leder till domar av vanliga människor som kommer dömas, för något dom annars aldrig hade behövt göra om inte det var för denna dom. Jag hade personligt kör över dom. Något jag självklart aldrig skulle göra annars men för dessa gör jag undantag.
Citera
2025-07-09, 15:12
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Mina kunskaper i juridik och hur det fungerar med brott och straff på en strukturell nivå är endast rudimentära.

Därför är jag nu fundersam på om denna dom genom att den beslutats av HD är prejudicerande.

Det hade förstås varit bäst att fråga någon som jag vet har dessa kunskaper istället för att förlita mig på att läsekretsen av ett pseudoanonymt Internet-forum inte vilseleder mig.
Citera
2025-07-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Du har säkert rätt att aktivisterna struntar i vad polisen säger. Men med ett rejält höjt straff hade de tänkt efter. De flesta aktivister som sitter i gatan är inte livsstilskriminella utan oftast vanligt folk som köpt det falska narrativet att jorden snart ska gå under om vi inte tar till drastiska åtgärder. Typ, blockerar bilar på motorvägar eller på annat sätt förstör folks vardag.

Dessa folk vill inte, vågar inte, sitta i fängelse ihop med vanliga gängkriminella.

Angående juridiken kan du läsa mitt svar till Gordon Blixt.

Du frågar AI vad ordet sabotage betyder. Då får du den allmänna benämningen och inte den juridiska förstår du väl? Här är vad som står i den svenska lagen, dvs det som HD baserar sin tolkning på. https://lagen.nu/1962:700#K13P4S1

Om nån tror att jorden ska gå under så drar den sig nog inte för att hamna i fängelse i sitt försök att stoppa det. Det säger sig självt.

Tar man och höjer straffet för att klibba sig fast på en väg till liknande straff som ges för bra mycket mer drastiska saker så lär vi få se mer drastiska protester.
Citera
2025-07-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Precis. Vi har ju sett flera som har blivit dömda och åtalade för HMF i samband med att de utövat sin demonstrationsrättighet. Då har det enligt domstolen inte spelat någon roll att man gör det i samband med en demonstration utan HMF-lagen har vägt över.

Och här har de använt sin demonstrationsrättighet och blivit dömda för det brott de begått i samband med det.

Slipsnassarna får demonstrera men begår de brott i samband med det så döms de för de brotten.
Citera
2025-07-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Vad är sabotage?
Om detta inte är det

Personer som missar sina möten, jobbet, sjukvård, viktiga affärer mm
Borde kunna fakturera dessa

Här har du vad lagen anser är sabotage. Hur det används rent juridiskt och hur du själv använder det privat lär skilja sig åt en aning.

https://lagen.nu/1962:700#K13P4S1
Citera
2025-07-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Med detta prejudicerande fall så är det väl nu fritt fram för NMR och/eller andra aktörer att protestera mot massinvandringen medelst vägblockad?

Nej, men de kommer inte dömas för just sabotage.
Citera
2025-07-09, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
HD resonoerar att det inte är sabotage att blockera tex. en motorväg vid en "demontration".
Synpunkter på detta? Juridiska konsekvenser?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hogsta-domstolen-meddelar-dom-mot-aktivisterna-som-blockerade-e4an-svt-reder-ut

Jag förstår att du ser alla former av demonstrationer som sabotage, så fungerar ju ändå lagen i ditt hemland. Men i Västeuropa så har vi till skillnad mot ditt hemland demonstrationsrätt
Citera
2025-07-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Här har du vad lagen anser är sabotage. Hur det används rent juridiskt och hur du själv använder det privat lär skilja sig åt en aning.

https://lagen.nu/1962:700#K13P4S1
Vad står det där som gör att de inte kan dömas för sabotage? Hade de lämnat attrapper som stängde ner vägen samma tid hade det varit sabotage. Så det är just demonstration, inte omfattningen som friar.
Citera
2025-07-09, 15:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag förstår att du ser alla former av demonstrationer som sabotage, så fungerar ju ändå lagen i ditt hemland. Men i Västeuropa så har vi till skillnad mot ditt hemland demonstrationsrätt

Dock kräver alla demonstrationer på offentlig plats ett tillstånd. För platser inom detaljplanelagt området krävs även en föranmälan.

Så din »demonstrationsrätt« innefattar inte att själv bestämma var och hur man får demonstrera.
Citera
2025-07-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Det är ett juridikforum, där hör uttryck som ”anmärkningsvärt” osv hemma om man tycker något är fel. Inte sådana innehållslösa kraftuttryck som du ägnar dig åt. Vad är fel mot bakgrund av gärningsbeskrivningen och lagstiftningen?

Haha, tror du att du är bättre än någon annan?
Är man advokat så har man diagnos.
Vad har du för diagnos?
Citera
2025-07-09, 15:41
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Först skriver du "att det inte på något sätt har med sabotage att göra". Sedan fortsätter du med "Högsta domstolen har endast prövat målet i den del som avser sabotage".

Handlar det om sabotage eller inte?

Domstolen kom fram till att det inte rörde sig om sabotage.

De som förvärvat högre läsförståelse än en 7-åring och har högre IQ än en sten skulle klara av att förstå att domstolen med meningen "Högsta domstolen har endast prövat målet i den del som avser sabotage.", menar att man har provat om handlingen som sådan når upp till vad som krävs för att det ska kunna kallas för sabotage eller inte.
Citera
2025-07-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
HD resonoerar att det inte är sabotage att blockera tex. en motorväg vid en "demontration".
Synpunkter på detta? Juridiska konsekvenser?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hogsta-domstolen-meddelar-dom-mot-aktivisterna-som-blockerade-e4an-svt-reder-ut

Klokt! Åk tåg istället💯
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in