2025-07-09, 14:30
Medlem
SportquattroS1s avatar
Med detta prejudicerande fall så är det väl nu fritt fram för NMR och/eller andra aktörer att protestera mot massinvandringen medelst vägblockad?
Citera
2025-07-09, 14:33
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det var något nytt för mig i så fall. Visste inte att forumet har krav på att lägga in långa citeringsharanger i trådstart. Tycker det gör trådstarten mer svåröverblickbar. Tvärtom levde jag i den tron att man inte får citera hur mycket som helst pga. upphovsrättsliga skäl. Men jag lovar bättra mig!

Tack. Läs reglerna vettja.

ont. Klart det inte är sabotage. Ypperlig fredlig aktion. Mer sådant tack.
Citera
2025-07-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Någon som har information om vilka domare det är i HD som gjort denna bedömning?

Någon av de sedvanliga aktivistiska domare vi har.
Citera
2025-07-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Sunt förnuft är subjektivt. Det måste du ha förstått innan du skrev den meningen?

Juridik är också subjektivt, beroende på vems sunda förnuft som skrivit lagen.
Citera
2025-07-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
De borde sätta sig och blockera flygplanen på en flygplats. Då ska du få se att lagen hanterar det annorlunda.

En flygplats är privat mark. Skillnad i sak således men möjligen inte politiskt, som du påskiner.
Citera
2025-07-09, 14:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
HD är väl klimatextremister även dom. Jag hoppas innerligt att dessa dårar blir överkörda

Garanterat en Hilda och Ruben!

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så först säger de att "sabotage" måste vara typ hot mot rikets säkerhet, och sen är där en andra mening om att det även kan vara när man stör trafiken, men sen tycker de inte att sistnämnda är tillämpligt. Hur går det ihop?

Det går naturligtvis inte ihop. Vi har godtyckliga lagar och de praktiseras genom att förtrycka de som opponerar sig mot makten. Står man på rätt sida är det fritt fram till i princip vad som helst. Vi ska komma ihåg det den dagen spelbordet vänder 180 grader. Då vill jag inte höra något "vi ska vara bättre".

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Helvete vilket bakslag detta är!
Tvi för svenska rättsväsendet.

När 99.99% av befolkningen har samma åsikt om detta så är det ju bedrövligt att man inte lyssnar på det och tolkar lagen där efter.

Ytterligare ett bevis på att samhället inte funkar som det ska. Politiker MÅSTE gå in och stifta en lagar som skyddar befolkningen inte pissar oss på ryggen.

Majoriteten är fortfarande hjärntvättade. Tittade på nyheterna igår och det var hjärntvätt om klimatlögnerna i inslag efter inslag. Helt sjukt att folk går på det. Men visst, sakta vaknar folk upp...
Citera
2025-07-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tycker du att HD ska utgå från vad din lilla AI säger eller vad lagen och propositionerna säger?

Du kanske har en bättre definition av "sabotage" än vad min"lilla AI" säger?
Citera
2025-07-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Du kanske har en bättre definition av "sabotage" än vad min"lilla AI" säger?
Det påminner en hel del om när de lärde arkitekt läxar upp den korkade allmänheten om hur modernismen, brutalismen och alla nya hus som 99% av allmänheten ser som mycket fula egentligen är vackra, och de är korkade som inte förstår det.

Här har vi de lärde jurist som skrattar åt allmänheten som inte förstår hur domar som går emot all form av allmän rättsuppfattning är korrekta, då juristerna själva har sett över vad juristerna själva bestämt, och kommit fram till att de är rätt och redigt.
Citera
2025-07-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Har du alltid varit svårt förståndshandikappad eller är det något nytt?

Att du har lägre IQ än en neger ändrar inte att handlingen målet handlar om inte på något sätt har någonting med sabotage att göra.

Utdrag ur Högsta domstolens avgörande i mål: 3626-24

"Högsta domstolen har endast prövat målet i den del som avser sabotage.

I domen gör Högsta domstolen bedömningen att vad som utgör störningar och hinder för den allmänna samfärdseln (som kan avse betydelsefull trafik på vägar) måste bedömas i kontexten av att straffansvaret för sabotage avser angrepp på och hot mot vitala samhällsintressen. En tidsmässigt begränsad vägblockad i samband med en demonstration av det slag som är aktuell i målet bedöms inte kvalitativt jämförbar med angrepp på och hot mot sådana vitala samhällsintressen som anges i straffbestämmelsen. Något straffansvar för sabotage föreligger därför inte. Demonstranterna frikänns i den delen.
" Källa: https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2025/07/inget-sabotage-nar-demonstranter-hindrade-trafiken/

Hade du haft mentala förutsättningar att tillgodogöra dig information via text så hade du fattat detta.

Först skriver du "att det inte på något sätt har med sabotage att göra". Sedan fortsätter du med "Högsta domstolen har endast prövat målet i den del som avser sabotage".

Handlar det om sabotage eller inte?
Citera
2025-07-09, 14:54
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Domen från tingsrätten för ohörsamhet mot ordningsmakten kvarstår ju. Inget fängelse men dömda för brott är de fortfarande.

Det enda man kan säga är att det inte är sabotage att stoppa trafiken om man gör det genom att sitta mitt i körbanan, förutsatt att sittandet är att se som en opinionsväckande demonstration.
Citera
2025-07-09, 14:57
Medlem
Svartskäggs avatar
Sabotage var det inte. HD har rätt. Sabotage betyder att man har sönder något. Möjligen skulle att limma fast folk i vägen kunna ses som att förstöra vägen. Men det går ju rätt fort att få bort dem igen.

De borde få fängelsestraff. Finns det ingen lag som räcker till det i ett sånt här fall?

Grov vårdslöshet i trafik?
Framkallande av fara för annan?
Olovlig demonstration?
Störande av allmän ordning?

Det kanske behövs en ny lag?
Citera
2025-07-09, 14:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
HD resonoerar att det inte är sabotage att blockera tex. en motorväg vid en "demontration".
Synpunkter på detta? Juridiska konsekvenser?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hogsta-domstolen-meddelar-dom-mot-aktivisterna-som-blockerade-e4an-svt-reder-ut

Demonstrationer söker man tillstånd för. Förmodar att inget tillstånd har söks eller getts. Inte okej att kräva att allt ska stanna bara för att man själv tycker att det är viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in