2025-07-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Att välja ett annat hotell kommer att funka ett tag, men det dröjer nog inte länge förrän samtliga kedjor inför samma sak.

Eller så kommer dessa hotell bli överbokade om scandic behåller sitt vanliga pris. Guldläge för dessa hotell verkligen!
Citera
2025-07-09, 08:15
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag äter aldrig frulle på hotell själv men där brukar vara fullt.
Tror vi detta kommer bli en kort sejour och ordningen återställs inom kort tack vare protester och bojkott?

https://omni.se/a/7380aV

”Frukost ska inte längre ingå i priset när du bokar en natt på hotellkedjan Scandic. Det rapporterar SVT Uutiset, som skriver att ”nordisk praxis är i gungning” vad gäller det inkluderade måltiden.”

Den större frågan är varför du själv skippar hotellfrukosten?
Citera
2025-07-09, 08:16
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Varför går inte Scandic all in? På 1970-talet hade man myntlådor på campingar där du stoppa in kronor vartefter för att få varmvatten i duscharna./ Sätt in en taxameter för det. När man ändå håller på..en liten sån för belysningen också!
Det är valfrihet!
För 15 år sedan körde de fortfarande med 5 kr/dusch på vissa campingar så pågår säkert idag också.
Citera
2025-07-09, 08:21
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Bra!

Positivt för folkhälsan och för den lokala företagsekonomin!

Hotellfrukostar är alldeles för överdådiga. Eftersom alla människor har olika frukostvanor så tvingas hotellet ladda upp med en massa olika varianter på buffén. Resultatet blir att folk frestas att plocka på sig av allt möjligt. Bacon och ägg, gröt och sylt, yoghurt, mackor, lax, skinka, ost, frukt, you name it. En jävla massa socker och fett helt enkelt.

Själv kör jag periodisk fasta och sänker bara en kopp kaffe innan lunchen. Bra för hälsan och vikten att inte hissa upp insulinet i topp på morgonen. Visst, jag har också proppat i mig megafrukostar när jag reste i jobbet, mest för att rummet var betalt av arbetsgivaren ändå.

Jag inser att många ändå vill ha något i magen på morgonen, och jag tror att det kommer att poppa upp små fik i närheten av hotellen där man kan inta en mer begränsad frulle utan att bli scammad av priset. Så får hotellet konkurrens och vi slipper de trista matsalarna i hotellet och kan gå ut i friska morgonluften. Kanske gå hundra meter och tillbaka för att hämta väskorna och sedan checka ut.

Så nej, jag tycker inte att det är något dåligt med det här!

Som jag förstår det av de senaste rönen är fasta bättre på kvällen. Bättre att skippa kvällsmaten än frukost. Vad man stoppar i sig till frukost kan man styra själv. Nu ska jag snart ner till hotellfrukosten och svulla.
Citera
2025-07-09, 08:22
Medlem
DraconianTimess avatar
I princip är det bra då man ibland ger sig av väldigt tidigt på morgonen innan köket öppnar. Då blir det ingen frukost och det känns dumt att ha gått miste om den.
Samtidigt har jag på känn att de knappast kommer att sänka rumspriset utan frukost motsvarande vad frukost kostar. Gissar att de sänker rumspriset lite lätt obetydligt samtidigt som rum med frukost kommer att gå upp rätt rejält i pris.
Tyvärr men jag har lärt mig att inte lita på diverse affärsmodeller.
Citera
2025-07-09, 08:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Inget scandic för mig längre, tror inte att jag varit på scandic de sista 20 åren oavsett.

De flesta ligger ju i städernas periferi. Men, frukost tar man ju hellre på 7-11 blir ju billigare med en macka o kaffe. Trycka i sig frukost i en timme gjorde man förr i tiden, nu är det mer hälsosamt intag.
Citera
2025-07-09, 08:39
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man får räkna med mellan 300-500kr/natt extra då om två vuxna även ska ha frukost.
På någon sida hade man skrivit ca 400kr men när man kollar frukostpriser på scandic så tycks de köra med olika överallt från 150k till över 300kr beroende på hotell, dessa priser gäller om du inte bor på hotellet.

https://www.scandichotels.com/sv/res.../hotellfrukost

Så rent logiskt borde ett rum för två nu bli minst 200kr billigare men det kommer säkerligen inte ske.
Jag har svårt att tro att hotellpriserna kommer sjunka särskilt mycket – vi kommer nog inte se 200 kr/natt billigare enkelrum eller 400 kr billigare dubbelrum inom överskådlig framtid, oavsett vad hotellsajterna försöker lura i oss.

Scandic, som tydligen ska döpas om till Blueberry (i sann Stordalen-"branding"-anda, som när Clarion blev Strawberry), har blivit rätt tröttsamt – samma inredning, samma halvljumna äggröra till frukost, och samma överprisade rum överallt.

Men det finns alternativ. Riktigt bra sådana.

Har du bil med dig till Stockholm och vill:
- Slippa betala 300–500 spänn per dygn i parkering
- Bo lugnt, grönt och gängkriminell-fritt
- Ha frukostbuffé inkluderad
- Slippa hotell som känns som en flygplatslounge
- Och ändå ha tunnelbanan 100 meter bort

Då kan jag tipsa om Åkeshofs Slott. Låter flådigt – men det är ofta billigare än "kedjorna", och du får:
- Gratis parkering (!)
- Slottsmiljö i Judarskogen (Bromma)
- 800 meter till Brommaplan
- Extremt tyst på nätterna
- Ingen öppen narkotikahandel på baksidan

Fler liknande finns också – slott, herrgårdar, kursgårdar runt stan. Ofta bättre standard, trevligare personal och ett lägre pris per kvadratmeter. Inget för partyresenären kanske, men perfekt för dig som inte vill vakna av blåljus eller grannens hotellknull.

Har någon tips? Naturnära, tryggt, prisvärt? Dela gärna!
Citera
2025-07-09, 08:42
Medlem
NiccoJs avatar
De flesta som bor på hotell har ju en arbetsgivare som betalar, därmed försöker man väl gärna hitta ett annat hotel där frukost ingår så man slipper ta av traktamentet?
Citera
2025-07-09, 08:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De flesta ligger ju i städernas periferi. Men, frukost tar man ju hellre på 7-11 blir ju billigare med en macka o kaffe. Trycka i sig frukost i en timme gjorde man förr i tiden, nu är det mer hälsosamt intag.

Asså vilka jävla livshatare här i tråden. Frulle på vidriga 7-11?? När jag bor på hotell vill jag sitta i en timme och käka av allt som bjuds och läsa tidningen och njuta. Vad fan är det för fel på er stressade mongon som inte kan uppskatta detta?
Citera
2025-07-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag äter aldrig frulle på hotell själv men där brukar vara fullt.
Tror vi detta kommer bli en kort sejour och ordningen återställs inom kort tack vare protester och bojkott?

https://omni.se/a/7380aV

”Frukost ska inte längre ingå i priset när du bokar en natt på hotellkedjan Scandic. Det rapporterar SVT Uutiset, som skriver att ”nordisk praxis är i gungning” vad gäller det inkluderade måltiden.”

Egentligen är det helt felformulerat! Det finns inget som är gratis, deras frukost har aldrig varit gratis! Det som det är frågan om är det verkligen ska vara obligatoriskt eller inte, och förmodligen har det väl varit för mycket gnäll om det.
Jag kan väl tänka mig i vanlig ordning att de har fått massa märkliga önskemål över vad folk tycker de har rätt att få till frukost eller inte och det är därför man lyfter ut det för att slippa de där personerna.
Citera
2025-07-09, 09:06
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
De flesta som bor på hotell har ju en arbetsgivare som betalar, därmed försöker man väl gärna hitta ett annat hotel där frukost ingår så man slipper ta av traktamentet?
Helt rätt!
Citera
2025-07-09, 09:09
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Asså vilka jävla livshatare här i tråden. Frulle på vidriga 7-11?? När jag bor på hotell vill jag sitta i en timme och käka av allt som bjuds och läsa tidningen och njuta. Vad fan är det för fel på er stressade mongon som inte kan uppskatta detta?

Tidningen har försvunnit från scandic men kan ligga någon enstaka, förr var det en tidning till alla på Scandic mer eller mindre så man kunde sitta och läsa medans man åt en middag på hotellet, om inte så var fallet så blev den oläst oftast. Nu sitter alla med sin telefon både på middagar och frukostar.

Att äta frukost länge är mysigt om man är där en helg med sambon men inget jag bryr mig om när man bor i veckorna och ska till kund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in