2025-07-08, 12:43
Medlem
smickras avatar
Jag äter aldrig frulle på hotell själv men där brukar vara fullt.
Tror vi detta kommer bli en kort sejour och ordningen återställs inom kort tack vare protester och bojkott?

https://omni.se/a/7380aV

”Frukost ska inte längre ingå i priset när du bokar en natt på hotellkedjan Scandic. Det rapporterar SVT Uutiset, som skriver att ”nordisk praxis är i gungning” vad gäller det inkluderade måltiden.”
Citera
2025-07-08, 12:45
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Helt ok för mig då jag inte äter frukost men hoppas då också att de sänker priset med samma summa per rum.

Dricker inte kaffe heller men vid varje lunch man äter ute så får man ändå betala för kaffe då det finns där i priset.
Citera
2025-07-08, 12:46
Medlem
Klas-Vegass avatar
– Vi erbjuder nu mer flexibilitet, så att vi kan skräddarsy upplevelsen efter önskemål, säger Johanna Uimonen, kommunikationschef för Scandic

Detta kommer naturligtvis att bli billigare för kunderna.

Man pratar mycket om yrken som kan försvinna med AI. Men hur är det med saker som hotell om vi får färre resande pga AI?
Citera
2025-07-08, 12:51
Medlem
AlfaQhards avatar
Folk tror att det ska bli billigare med rummet, men det kommer vara lika dyrt. Ett plus är att alla zigenare kommer lämna frukosten ifred om de sätter upp en kassa med vakt framför matsalen.
Citera
2025-07-08, 12:52
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Helt ok för mig då jag inte äter frukost men hoppas då också att de sänker priset med samma summa per rum.

Dricker inte kaffe heller men vid varje lunch man äter ute så får man ändå betala för kaffe då det finns där i priset.

Ha ha, det trodde du? Kommer inte att hända, samma pris möjligtvis men utan hotellfrukosten. 😎
Citera
2025-07-08, 12:55
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
– Vi erbjuder nu mer flexibilitet, så att vi kan skräddarsy upplevelsen efter önskemål, säger Johanna Uimonen, kommunikationschef för Scandic

Detta kommer naturligtvis att bli billigare för kunderna.

Man pratar mycket om yrken som kan försvinna med AI. Men hur är det med saker som hotell om vi får färre resande pga AI?

Det låter väldigt fint med flexibilitet och billigare för kunderna men tror de kommer behålla samma pris.
Fördelen för de som reser i jobbet är att man inte behöver kryssa i rutan att frukost ingick så de får lite mer traktamente.
Äter man ingen frukost som jag inte gör så blir det vinst.
Citera
2025-07-08, 12:56
Medlem
slagskotts avatar
Inget scandic för mig längre, tror inte att jag varit på scandic de sista 20 åren oavsett.
Citera
2025-07-08, 12:58
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Det låter väldigt fint med flexibilitet och billigare för kunderna men tror de kommer behålla samma pris.
Fördelen för de som reser i jobbet är att man inte behöver kryssa i rutan att frukost ingick så de får lite mer traktamente.
Äter man ingen frukost som jag inte gör så blir det vinst.
Mmm. Jag brukar bara ta kaffe och en ostsmörgås. Jag skulle hoppa helt om jag kunde och behålla trakt.
Citera
2025-07-08, 12:58
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Ha ha, det trodde du? Kommer inte att hända, samma pris möjligtvis men utan hotellfrukosten. 😎

Jag tror som dig men man kan väl hoppas😂De kommer sänka rumspriset med 50kr och prislista för frukostpriser finns redan på deras hemsida men vet inte om de blir lite billigare när man bor där.
Fördelen med scandic är att de ofta har hotell utanför centrum där man slipper strula med trånga parkeringar och skit.
Citera
2025-07-08, 13:01
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Jag tror som dig men man kan väl hoppas😂De kommer sänka rumspriset med 50kr och prislista för frukostpriser finns redan på deras hemsida men vet inte om de blir lite billigare när man bor där.
Fördelen med scandic är att de ofta har hotell utanför centrum där man slipper strula med trånga parkeringar och skit.

Ja de brukar ligga bra till. Var på ett Julbord på Scandic för ett par år sen, trevlig atmosfär som vanligt osv., men ska man övernatta nånstans så duger Good Morning Hotel alldeles utmärkt. Bra standard i rummet och billigare! 😊
Citera
2025-07-08, 13:15
Medlem
Onanikrems avatar
Krympflation, de lär ju inte sänka priset direkt. Trist för frukosten är lite som en del i hotellupplevelsen, för mig i alla fall. Skulle knappast betala 100 kr för den eller vad det kostar nuförtiden om man inte bor där (ja jag har käkat hotellfrukost utan att ha bott på haket tidigare)
Citera
2025-07-08, 13:21
Medlem
Blir det billigare utan frukost eller kommer det att bli dyrare med frukost? Jag gissar på det senare. Samtidigt bryr sig nog inte de flesta för en stor andel av rummen betalas av företag. Så det finns inget incitament där att betala mindre.

Själv brukar jag äta frukost på hotellet. Orkar inte gå iväg på morgonen och äta frukost. Bjuder de sedan på frukost på kontoret också så kan jag likt en hobbit äta en andra frukost.

Fast jag brukar inte övernatta på Scandic så jag kanske inte skall fundera så mycket på det hela. Men de andra lär väl ta efter om de kan uppvisa någon form av besparing i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in