2025-07-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Intressant artikel som jag läste för någon dag sedan. Inspirerande, även att han verkar inte tro på att ha ett begränsat antal bolag i sin portfölj. Jag tror väl på att bygga upp sitt innehav mera i ett fåtal olika bolag och utöka allt eftersom. Osäker på hans filosofi men håller med han om att man helst ska satsa på "för evigt" bolag dvs såna man ska hålla år efter år.

https://e55.se/spara-och-placera/sov...-jag-var-pank/

Vad tycker ni om hans tre regler?

1. Köper en ny aktie (bolag) varje månad.

2. Aldrig sälja sina aktier

3. Köpa bolag över hela världen som har utdelning.

Jag håller med om trean, även om jag inte har bolag över hela världen så tycker jag det är viktigt att företaget går tillräckligt bra för att ha utdelning (ja det finns bolag som är extremt stora som itne ger direkt utdelning).

Jag har sålt aktier t ex intrum innan den stora kraschen, så en del bolag tycker jag är bra att sälja men målet är ju att ha aktier som viserligen kan gå ned men som man vinner på att hålla i långa loppet.

Jag vill helst bygga upp bolag i min portfölj innan jag vill köpa ett nytt, så skulle inte vilja köpa ett nytt bolag varje månad, det blir för hattigt då. Men tycker hans filosofi ändå är intressant.

Regel 1 och 2 går ju givetvis bort direkt. Det förstår nog de flesta.

Regel 3 kan fungera men jag tycker personligen inte om den.
Citera
2025-07-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Knappast, är det så att han har byggt upp ett kapital är det givetvis bara att gratulera.

Men, min misstanke är som sagt att han inte blivit så pass rik på aktier som det påstås, utan att han antingen fått hjälp från föräldrarna eller överdriver sina framgångar.

Jag tycker inte heller det är sunt att signalera ett högriskbeteende när det gäller just investeringar, det går givetvis att slå index men då i utbyte mot högre risk, DI och andra ekonomitidningar har såklart urkass journalistik som vill förmedla en bild av att det är lätt att bli rik på aktiehandel, och denna typ av inslag där nån random "börsexpert" får stå i rampljuset motiverar inte minst unga till att ta höga risker. Men det brukar vara en signal om att börsen står på topp.

Fast just den portfölj det pratas om kan väl knappast kallas högrisk? Det är ju en extremt bred buy and hold-variant det handlar om.

Tilläggas ska väl att artikeln i TS består av utdrag ur en helt annan artikel.
Dom flesta svaren i tråden verkar vara baserade på olika gissningar och märkliga tolkningar på nåt helt annat.

Nån undrade tex på allvar hur han kunde köpa aktier öht då han nån gång i livet varit pank och undrade var man hittar dessa gratis-aktier….
Citera
2025-07-09, 17:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fast just den portfölj det pratas om kan väl knappast kallas högrisk? Det är ju en extremt bred buy and hold-variant det handlar om.

Tilläggas ska väl att artikeln i TS består av utdrag ur en helt annan artikel.
Dom flesta svaren i tråden verkar vara baserade på olika gissningar och märkliga tolkningar på nåt helt annat.

Nån undrade tex på allvar hur han kunde köpa aktier öht då han nån gång i livet varit pank och undrade var man hittar dessa gratis-aktier….

Ja, fast hur bygger man en sådan förmögenhet, givet att han började från noll, med en buy and hold-strategi? Premissen är ju att han antingen har börjat med ganska mycket (alt. överdriver sina framgångar) eller har gamblat extremt mycket, gissar på det förstnämnda.

Finns rätt många av denna sort vid det här laget, förutom Carl Runefelt är Olof K Gustafsson en välbekant bedragare.
Citera
2025-07-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ja, fast hur bygger man en sådan förmögenhet, givet att han började från noll, med en buy and hold-strategi? Premissen är ju att han antingen har börjat med ganska mycket (alt. överdriver sina framgångar) eller har gamblat extremt mycket, gissar på det förstnämnda.

Finns rätt många av denna sort vid det här laget, förutom Carl Runefelt är Olof K Gustafsson en välbekant bedragare.

Evighetsportföljen är bara en sidoportfölj. Skogman är trader och det är det som är grunden till hans förmögenhet. Det är väl ganska solklart han inte började med noll kronor, han gick ju från en tjänst på en mäklarfirma till att bli egen trader.
Citera
2025-07-09, 18:35
Medlem
Citat:

Vem har påstått det du svamlar om? Han har som jag tidigare förklarade även haft en inkomster från anställning och kanske framförallt från Börspodden som dragit in åtskilliga miljoner genom åren.
Det utöver den egna tradingen.

Rätt kul att du jämför en av Sveriges största börsprofiler med Olof K Gustafsson, som om det vore relevant.
Varför inte försöka sätta dig in i vad du pratar om istället? Du kan ju börja med att läsa TS och kanske t.o.m. försöka läsa artikeln istället för att gå på rena trådsanningar?
Citera
2025-10-13, 18:28
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Även med belåning och investeringar i risktillgångar så hade det tagit betydligt längre tid än 16 år för att bygga en sån förmögenhet, antar som sagt att han förvaltar sina förmögna föräldrars kapital och då stoltserar med att "hans" portfölj nu är värd si och så mycket, dvs. man missar ju en stor del av sanningen i tron att han byggt upp allt från scratch.

Påminner om det här fallet, en annan lirare som påstår sig komma från noll och blivit rik på kort tid, där rörde det sig tydligen om att han gick från kassör på ICA till bitcoin-miljardär (nämns såklart inget om att föräldrarna redan från början var rika och att allt är båg):
(FB) Carl Runefelt - Bitcoin miljardär?
Han är uppvuxen i ett helt vanligt svenssonområde i Umeå med en pappa som är läkare och en mamma som är sjuksköterska. Han har knappast haft en fattig uppväxt men han är verkligen inte född med en silversked i munnen.

Det som har gjort honom rik är att han tagit ganska stora sizes i några bolag som gått riktigt bra. Hans bästa affär ska ha varit i Firefly.
Citera
2025-10-13, 20:37
Medlem
Han är dömd en gång. Har för mig det handlade om marknadsmanipulation. Och nu sitter han i tradingrummet med ett gäng omoraliska killar och pumpar olika biotechcase.
Citera
2025-10-14, 09:16
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Och nu sitter han i tradingrummet med ett gäng omoraliska killar och pumpar olika biotechcase.
En väldigt förenklad bild av verkligheten. Det var ett avsnitt när lite skumma biotechbolag nämndes. I de flesta andra avsnitten är det seriösa bolag som avhandlas eller kritiska frågor till förespråkare för oseriösa case eller upplägg. Han ställde ju ganska hårda frågor till både Klarna Sebbe och Hans Isoz till exempel.
Citera
2025-10-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
En väldigt förenklad bild av verkligheten. Det var ett avsnitt när lite skumma biotechbolag nämndes. I de flesta andra avsnitten är det seriösa bolag som avhandlas eller kritiska frågor till förespråkare för oseriösa case eller upplägg. Han ställde ju ganska hårda frågor till både Klarna Sebbe och Hans Isoz till exempel.

Du har inte koll.

Tradingrummet är inte samma sak som podden.

Haussen sker inte bara i podden.

Det har nämnts flera olika biotechbolag av killar från tradingrummet och Skogman själv i podden.

Killarna i tradingrummet är riktigt fula fiskar.
Citera
2025-10-14, 09:22
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Han är dömd en gång. Har för mig det handlade om marknadsmanipulation. Och nu sitter han i tradingrummet med ett gäng omoraliska killar och pumpar olika biotechcase.

Det gör han ju inte.

Lyssnar på hans nya podd med någon valp han tagit med som sidekick. Skogman är rolig.
Vet dock inte vad valpen är till för annat än slagpåse / något att garva åt.
Citera
2025-10-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det gör han ju inte.

Utveckla.
Citera
2025-10-14, 09:29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Intressant artikel som jag läste för någon dag sedan. Inspirerande, även att han verkar inte tro på att ha ett begränsat antal bolag i sin portfölj. Jag tror väl på att bygga upp sitt innehav mera i ett fåtal olika bolag och utöka allt eftersom. Osäker på hans filosofi men håller med han om att man helst ska satsa på "för evigt" bolag dvs såna man ska hålla år efter år.

https://e55.se/spara-och-placera/sov...-jag-var-pank/

Vad tycker ni om hans tre regler?

1. Köper en ny aktie (bolag) varje månad.

2. Aldrig sälja sina aktier

3. Köpa bolag över hela världen som har utdelning.

Jag håller med om trean, även om jag inte har bolag över hela världen så tycker jag det är viktigt att företaget går tillräckligt bra för att ha utdelning (ja det finns bolag som är extremt stora som itne ger direkt utdelning).

Jag har sålt aktier t ex intrum innan den stora kraschen, så en del bolag tycker jag är bra att sälja men målet är ju att ha aktier som viserligen kan gå ned men som man vinner på att hålla i långa loppet.

Jag vill helst bygga upp bolag i min portfölj innan jag vill köpa ett nytt, så skulle inte vilja köpa ett nytt bolag varje månad, det blir för hattigt då. Men tycker hans filosofi ändå är intressant.

Hur kan man handla aktier om man inte har bra med deg att sätta in?

Väldigt få aktier går upp 1000%...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in