• 1
  • 2
2025-07-08, 00:41
Medlem
Black.Panthers avatar
Intressant artikel som jag läste för någon dag sedan. Inspirerande, även att han verkar inte tro på att ha ett begränsat antal bolag i sin portfölj. Jag tror väl på att bygga upp sitt innehav mera i ett fåtal olika bolag och utöka allt eftersom. Osäker på hans filosofi men håller med han om att man helst ska satsa på "för evigt" bolag dvs såna man ska hålla år efter år.

https://e55.se/spara-och-placera/sov...-jag-var-pank/

Citat:
För 16 år sedan var han pank. Nu är John Skogman mångmiljonär och daytrader. Hans minsta av de tre portföljerna han äger, som utgör knappt 20 procent av hans förmögenhet, innehåller över 12 miljoner kronor.

Totalt äger han 70 miljoner i aktier, han han berättat i tidigare intervjuer.

Vad tycker ni om hans tre regler?

1. Köper en ny aktie (bolag) varje månad.

2. Aldrig sälja sina aktier

3. Köpa bolag över hela världen som har utdelning.

Jag håller med om trean, även om jag inte har bolag över hela världen så tycker jag det är viktigt att företaget går tillräckligt bra för att ha utdelning (ja det finns bolag som är extremt stora som itne ger direkt utdelning).

Jag har sålt aktier t ex intrum innan den stora kraschen, så en del bolag tycker jag är bra att sälja men målet är ju att ha aktier som viserligen kan gå ned men som man vinner på att hålla i långa loppet.

Jag vill helst bygga upp bolag i min portfölj innan jag vill köpa ett nytt, så skulle inte vilja köpa ett nytt bolag varje månad, det blir för hattigt då. Men tycker hans filosofi ändå är intressant.
Citera
2025-07-08, 01:24
Medlem
deddds avatar
Årets clickbait.

Han sov altså på en parkbänk en natt när han var på äventyr som tonåring...

Med det sagt, regel 1 är riktigt kul och aldrig hört tidigare. Bra rent ekonomiskt vet jag inte, men som läromedel att bli bättre, och ha rutin är den nog riktigt bra.
Citera
2025-07-08, 01:35
Medlem
ingetbranicks avatar
En riktig snackare, den där Skogman. Gillar att synas och höras men inger inte trovärdighet alls. Hans "regler" ger jag inte heller mycket för. Att behålla aktier som går dåligt är bara korkat, bättre att inse att man satsat på fel häst, rädda det som räddas kan och satsa det på en häst som inte är på väg till limfabriken i stället.
Citera
2025-07-08, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Intressant artikel som jag läste för någon dag sedan.

https://e55.se/

Är det hans egen website och blog på vilken han påstår att han har 70 miljoner?

Om man inte ens förstår att allt man läser på internet inte är sant, så ska man nog glömma det där med att få god ekonomi.

Denna Skogman är en bedragare och bluff, som lever på pappas och farfars pengar. "Daytrader" my ass.

Citat:
I dag äter John Skogman lunch med sin bror Nicklas. De är som syskon ofta är, på samma gång väldigt lika och väldigt olika. Inte minst kläderna skiljer dem båda ut – Nicklas är till skillnad från brorsan propert klädd. Dyr kavaj, lika dyr skjorta, dyrt allt. De ses ofta. Bor i samma område. Går på Björklövens hockeymatcher ihop. Och snackar jobb. Precis som John Skogman är brorsan djupt inne i finansvärlden, men han som analytiker på Nordea.

Jag undrar hur det är möjligt att två läkarbarn tagit just denna väg i livet. Vad höll de på med hemma egentligen?

Vill du följa hans framgångsrecept så se till att födas av förmögna föräldrar bara.

Men han jobbade en period på kaupting Bank som gick i konkurs 2008, antagligen pga denna Skogman. Vilka meriter.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-07-08 kl. 03:29.
Citera
2025-07-08, 04:19
Medlem
MrWins avatar
Om man aldrig säljer aktier är man ingen daytrader
Citera
2025-07-08, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Haha. Redan där visar den där Skogman att han är en okunnig gaphals bara.
Citera
2025-07-08, 05:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Haha. Redan där visar den där Skogman att han är en okunnig gaphals bara.
Det är antagligen journalisten som inte förstår och använder fel ordval.
Citera
2025-07-08, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är antagligen journalisten som inte förstår och använder fel ordval.
OK.
Citera
2025-07-08, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin

Reagerade också på det. Sedan så har han bara 350k i utdelning på 70 miljoner i innehav. Då måste han han äga en hel del bolag som inte har någon utdelning alls.

Vore intressant att se hur mycket han faktiskt har köpt aktier för totalt. För det handlar inte om små summor när han har 70 miljoner i innehav. Han bör i alla fall ha köpt aktier för 20-30 miljoner totalt och det är det inte många andra som kan ta efter...
Citera
2025-07-08, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Är det hans egen website och blog på vilken han påstår att han har 70 miljoner?

Om man inte ens förstår att allt man läser på internet inte är sant, så ska man nog glömma det där med att få god ekonomi.

Denna Skogman är en bedragare och bluff, som lever på pappas och farfars pengar. "Daytrader" my ass.

Uppgifterna om hans 70mkr kommer härifrån
https://efn.se/darfor-lamnade-han-sv...orsta-borspodd

Vet inte på vilket sätt han är en bluff? Få som varit så öppna med vilka trades de tagit. Han intervjuades också i Avanzapodden nyligen, helt klart intressant lyssning.
Citera
2025-07-08, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kht86
Reagerade också på det. Sedan så har han bara 350k i utdelning på 70 miljoner i innehav. Då måste han han äga en hel del bolag som inte har någon utdelning alls.

Vore intressant att se hur mycket han faktiskt har köpt aktier för totalt. För det handlar inte om små summor när han har 70 miljoner i innehav. Han bör i alla fall ha köpt aktier för 20-30 miljoner totalt och det är det inte många andra som kan ta efter...
Evighetsportföljen är värd 12mkr https://www.di.se/nyheter/har-ar-evi...4-000-procent/

De 70mkr är totalen https://efn.se/darfor-lamnade-han-sv...orsta-borspodd
Citera
2025-07-08, 06:30
Medlem
För den som inte har Di finns en kort sammanfattning av artikeln på evighetsportföljen här:

https://www.borskollen.se/nyheter/27...-aldrig-saljer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in