Intressant artikel som jag läste för någon dag sedan. Inspirerande, även att han verkar inte tro på att ha ett begränsat antal bolag i sin portfölj. Jag tror väl på att bygga upp sitt innehav mera i ett fåtal olika bolag och utöka allt eftersom. Osäker på hans filosofi men håller med han om att man helst ska satsa på "för evigt" bolag dvs såna man ska hålla år efter år.
https://e55.se/spara-och-placera/sov...-jag-var-pank/
Vad tycker ni om hans tre regler?
1. Köper en ny aktie (bolag) varje månad.
2. Aldrig sälja sina aktier
3. Köpa bolag över hela världen som har utdelning.
Jag håller med om trean, även om jag inte har bolag över hela världen så tycker jag det är viktigt att företaget går tillräckligt bra för att ha utdelning (ja det finns bolag som är extremt stora som itne ger direkt utdelning).
Jag har sålt aktier t ex intrum innan den stora kraschen, så en del bolag tycker jag är bra att sälja men målet är ju att ha aktier som viserligen kan gå ned men som man vinner på att hålla i långa loppet.
Jag vill helst bygga upp bolag i min portfölj innan jag vill köpa ett nytt, så skulle inte vilja köpa ett nytt bolag varje månad, det blir för hattigt då. Men tycker hans filosofi ändå är intressant.
https://e55.se/spara-och-placera/sov...-jag-var-pank/
Citat:
För 16 år sedan var han pank. Nu är John Skogman mångmiljonär och daytrader. Hans minsta av de tre portföljerna han äger, som utgör knappt 20 procent av hans förmögenhet, innehåller över 12 miljoner kronor.
Totalt äger han 70 miljoner i aktier, han han berättat i tidigare intervjuer.
Totalt äger han 70 miljoner i aktier, han han berättat i tidigare intervjuer.
Vad tycker ni om hans tre regler?
1. Köper en ny aktie (bolag) varje månad.
2. Aldrig sälja sina aktier
3. Köpa bolag över hela världen som har utdelning.
Jag håller med om trean, även om jag inte har bolag över hela världen så tycker jag det är viktigt att företaget går tillräckligt bra för att ha utdelning (ja det finns bolag som är extremt stora som itne ger direkt utdelning).
Jag har sålt aktier t ex intrum innan den stora kraschen, så en del bolag tycker jag är bra att sälja men målet är ju att ha aktier som viserligen kan gå ned men som man vinner på att hålla i långa loppet.
Jag vill helst bygga upp bolag i min portfölj innan jag vill köpa ett nytt, så skulle inte vilja köpa ett nytt bolag varje månad, det blir för hattigt då. Men tycker hans filosofi ändå är intressant.