• 5
  • 6
2025-10-14, 10:02
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Utveckla.

Jag har inte hört honom köra pump & dumps. Lyssnat på hans poddar sporadiskt i ett par år.
Du kan ju länka till det du syftar till.
Citera
2025-10-14, 10:28
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Du har inte koll.

Tradingrummet är inte samma sak som podden.

Haussen sker inte bara i podden.

Det har nämnts flera olika biotechbolag av killar från tradingrummet och Skogman själv i podden.

Killarna i tradingrummet är riktigt fula fiskar.

Men han ansvarar ju bara för podden, inte vad andra i hans källare gör. Skogman håller rent från sin sida.
Citera
2025-10-14, 10:35
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag har inte hört honom köra pump & dumps. Lyssnat på hans poddar sporadiskt i ett par år.
Jag har aldrig heller hört honom hålla på med pump och dumps. Tvärt om är han öppen och ärlig med sina innehav.
Citera
2025-10-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan

Du är inte insatt. Du skriver att du har lyssnat "sporadiskt" på poddar i ett par år. Och detta menar du är tillräckligt för att avgöra att den för marknadsmanipulation dömde Skogman inte är pumpdumpare.

I källaren sitter utöver skogen även t ex Longterms, Phukettrader, Phantas och Ekka. Vet du vilka dessa är? Följer du dom på X? Följer du dom i Discordgrupper? Följer du dom i Placeraforumet? Det borde du göra i och med att du så tydligt menar att det inte förekommer några Pumpdumpar.

Longterms satt i Skogmans podd och tokhyllade Ascelia. Sade att mer än halva portföljen låg i detta lilla skitbolag utan likviditet. Skogman låter honom sitta där och haussa. Det tog inte många dagar efter det deltagandet innan Longterms började sälja av sina aktier. Han talade naturligtvis inte om det. Bättre exempel på Pump och Dump är faktiskt svårt att finna!

Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Men han ansvarar ju bara för podden, inte vad andra i hans källare gör. Skogman håller rent från sin sida.

De som sitter i källaren betalar hyra till Skogman. Du tror att om åtta traders, som nu senast, bestämde sig för att haussa upp Hansa, så håller sig Skogman utanför? Fast vänta nu, det var ju Longterms och Phantas som började haussa Hansa utanför podden. Dessförinnan hade Skogman köpt in sig i Hansa. Och Skogman följer sedan upp med att säga att "alla" inklusive han själv äger aktier i Hansa.

Poängen med att sitta nio traders i samma rum är ju att man kan agera som en flock. De enas i grupper om vilken aktie de skall agera i. De köper aktier. Sen släpps en tafflig analys på X. Det börjar haussas på Discord. Skogman bjuder in en av kompisarna till podden, och aktien i fråga nämns. Helt plötsligt har tiotusentals småsparare blivit köpsugna på en aktie med en omsättning på några miljoner om dagen bara. Priset rusar. Och där säljer man in i flödet. PUMPANDDUMP.
Citera
2025-10-14, 12:32
Medlem
ja det var inte illa

jobba som diskare och sedan köpa aktier för lönen som sedan är värda många miljoner efter några år

tänk om han hade varit mer aktiv och köpt och sålt flera gånger, då hade han väl haft 1 miljard?
Citera
2025-10-14, 12:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ja det var inte illa

jobba som diskare och sedan köpa aktier för lönen som sedan är värda många miljoner efter några år

tänk om han hade varit mer aktiv och köpt och sålt flera gånger, då hade han väl haft 1 miljard?

Han är i första hand daytrader, så det blir många affärer. Men nån swingexpert är han ju inte
Citera
2025-10-14, 13:40
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Du är inte insatt. Du skriver att du har lyssnat "sporadiskt" på poddar i ett par år. Och detta menar du är tillräckligt för att avgöra att den för marknadsmanipulation dömde Skogman inte är pumpdumpare.

I källaren sitter utöver skogen även t ex Longterms, Phukettrader, Phantas och Ekka. Vet du vilka dessa är? Följer du dom på X? Följer du dom i Discordgrupper? Följer du dom i Placeraforumet? Det borde du göra i och med att du så tydligt menar att det inte förekommer några Pumpdumpar.

Longterms satt i Skogmans podd och tokhyllade Ascelia. Sade att mer än halva portföljen låg i detta lilla skitbolag utan likviditet. Skogman låter honom sitta där och haussa. Det tog inte många dagar efter det deltagandet innan Longterms började sälja av sina aktier. Han talade naturligtvis inte om det. Bättre exempel på Pump och Dump är faktiskt svårt att finna!

De som sitter i källaren betalar hyra till Skogman. Du tror att om åtta traders, som nu senast, bestämde sig för att haussa upp Hansa, så håller sig Skogman utanför? Fast vänta nu, det var ju Longterms och Phantas som började haussa Hansa utanför podden. Dessförinnan hade Skogman köpt in sig i Hansa. Och Skogman följer sedan upp med att säga att "alla" inklusive han själv äger aktier i Hansa.

Poängen med att sitta nio traders i samma rum är ju att man kan agera som en flock. De enas i grupper om vilken aktie de skall agera i. De köper aktier. Sen släpps en tafflig analys på X. Det börjar haussas på Discord. Skogman bjuder in en av kompisarna till podden, och aktien i fråga nämns. Helt plötsligt har tiotusentals småsparare blivit köpsugna på en aktie med en omsättning på några miljoner om dagen bara. Priset rusar. Och där säljer man in i flödet. PUMPANDDUMP.

Du kommer med väldigt många anklagelser som du inte understödjer med referenser eller källor.
Citera
2025-10-14, 22:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

Du verkar ju veta allt.
Servera detta på ett silverfat till FI istället. Om det visar sig stämma så kan du ge dig själv en klapp på axeln.
Mig behöver du inte försöka övertyga för jag bryr mig inte oavsett om det är så eller ej.
Citera
2025-10-14, 23:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Intressant artikel som jag läste för någon dag sedan. Inspirerande, även att han verkar inte tro på att ha ett begränsat antal bolag i sin portfölj. Jag tror väl på att bygga upp sitt innehav mera i ett fåtal olika bolag och utöka allt eftersom. Osäker på hans filosofi men håller med han om att man helst ska satsa på "för evigt" bolag dvs såna man ska hålla år efter år.

https://e55.se/spara-och-placera/sov...-jag-var-pank/

Vad tycker ni om hans tre regler?

1. Köper en ny aktie (bolag) varje månad.

2. Aldrig sälja sina aktier

3. Köpa bolag över hela världen som har utdelning.

Jag håller med om trean, även om jag inte har bolag över hela världen så tycker jag det är viktigt att företaget går tillräckligt bra för att ha utdelning (ja det finns bolag som är extremt stora som itne ger direkt utdelning).

Jag har sålt aktier t ex intrum innan den stora kraschen, så en del bolag tycker jag är bra att sälja men målet är ju att ha aktier som viserligen kan gå ned men som man vinner på att hålla i långa loppet.

Jag vill helst bygga upp bolag i min portfölj innan jag vill köpa ett nytt, så skulle inte vilja köpa ett nytt bolag varje månad, det blir för hattigt då. Men tycker hans filosofi ändå är intressant.

Punkt 2, aldrig sälja sina aktier? Ham är ju daytrader! WTF
Citera
Igår, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Punkt 2, aldrig sälja sina aktier? Ham är ju daytrader! WTF

För man kan inte ha flera portföljer? En där man säljer dagligen och en med sånt som man behåller?

Och det enorma brottet som JS begick utspelade sig 2012 och han dömdes 2015 att betala drygt 23 000 kronor i böter för detta enorma brott.
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
För man kan inte ha flera portföljer? En där man säljer dagligen och en med sånt som man behåller?

Och det enorma brottet som JS begick utspelade sig 2012 och han dömdes 2015 att betala drygt 23 000 kronor i böter för detta enorma brott.

Jag läste bara punkt två och att han var daytrader och att de inte gick att förena.

Det ska alltså vara:
Sälj aldrig dina aktier om du inte köper och säljer aktierna på samma dag?
Citera
Igår, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag läste bara punkt två och att han var daytrader och att de inte gick att förena.

Det ska alltså vara:
Sälj aldrig dina aktier om du inte köper och säljer aktierna på samma dag?

Det är väl vad som gäller för den sk. evighetsportföljen? Svårare än så är det nog inte.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in