Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Det är som sagt drygt 20 år sedan, men det som då väckte mitt intresse var två saker. Först och främst att siffrorna redovisades. Fram till dess hade alla pek som ville "bevisa" att ingen korrelation existerar utelämnat siffrorna. Men jag undrade också över uppdelningen i alla subgrupper av olika nivåer av moderns utbildningsnivå och faderns socioekonomiska status. I synnerhet som att artikeln konstaterar att de faktorerna tycks var fullständigt irrelevanta. Vad som hade varit relevant, men som inte ingick i studien är förekomst av autism i släkten. Med tanke på att de hade fri tillgång till medicinska register måste man fråga sig varför det inte studerades.
Jag håller inte med om att relativ risk per åldersgrupp är relevant. Det är bara ett sätt att skapa så små subgrupper att ingenting blir statistiskt signifikant. (Vilket väl också var tanken bakom de olika nivåerna av moderns utbildningsnivå och faderns socioekonomiska status.) Inte heller person-years är särskilt intressant, då de flesta diagnosticeras i ungefär samma ålder. Båda mina söner var 10-11 år när de diagnosticerades med Aspergers syndrom, vilket de flesta andra också är.
Jag är inte till vardags engagerad i vaccindebatten, men med tanke på att det väcktes misstankar om en korrelation mellan mpr-vaccinet och autism vid samma tid som jag själv blev förälder så läste jag in mig på frågan. Det slutade med att våra söner inte fick vaccinet som spädbarn (så det är inte därför de är autister). Däremot fick de det gamla vanliga trippelvaccinet. När de kom i puberteten fick de mpr-vaccinet, så att de är skyddade mot påssjuka. Jag tillhör generationen där alla fick Mässlingen, och dödsfall av Mässlingen var ett okänt begrepp i Sverige. (Den öronbedövande propagandan för mpr-vaccinet handlar inte om folkhälsa utan om vab-dagar.) Jag är varken kategoriskt för eller emot vaccin. Sönerna fick inte HPV-vaccin, vilket i retrospekt tycks ha varit ett klokt beslut. Hela familjen vaccinerade sig å andra sidan mot Covid när det blev möjligt 2021. Men idag undrar jag varför, jag hade Covid 2020 och sedan igen 2022 trots att jag var vaccinerad. (Lika milt förlopp båda gångerna.) Jag är inte vaccinerad mot TBE eftersom vi bor på västkusten. Men frun och sönerna är lite mer oroliga av sig, så de har vaccinerat sig. Det är upp till var och en. Min fru har fortfarande ett stort ärr på låret pga BCG-vaccin på 1970-talet. Hon hade ett sår som inte läkte på ett halvår, och många drabbades mycket värre. Ett vaccin innebär alltid en risk. Och att avstå ett vaccin innebär också en risk.
Jag har själv 10 år av naturvetenskaplig forskning bakom mig, huvudsakligen medicinsk forskning. Jag har inte varit inblandad i forskning på vaccin, men i Uppsala hade jag en kollega som forskade på adjuvanter, så jag har en viss inblick i fältet. Och jag reagerar på att debatten tenderar att vara väldigt svart/vit.
Alltså...jag vet inte om jag orkar diskutera saken, men...
...det finns en anledning till att man tar med familjens socioekonomiska status och andra confounders i beräkningen. Att du inte håller med, eller till och med tror att siffrorna skulle bli annorlunda om man inte justerade för dessa är inte förvånande. Det är EXAKT så antivaccin-tänkande individer resonerar. ALLT är ett sätt att dölja "sanningen" i den stora "konspiraitonen". Att du skulle ha 10 år av forskning bakom dig låter helt osannolikt.
Familjer med låg socioekonomisk status och låg utbildningsnivå tenderar att röka mer, att dricka mer alkohol, att vara mindre hälsosamma, att äta sämre mat osv osv. Dessa confounders vill man naturligtvis eliminera, men det menar du att man inte borde gjort? Är du på riktigt? Du börjar låta som knäppskallen i en annan tråd som citerade en tjeckisk studie om fertilitet och menade att det inte spelade någon roll att kvinnor med hög utbildningsnivå historisk sett inte skaffar lika många barn som lågutbildade och att de högutbildade dessutom var vaccinerade i betydligt högre omfattning - man skulle enligt den göken jämföra utan att justera för detta.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Det har gjorts fler studier i ämnet. Madsens studie (den du citerar) följdes up av Hviid et al. 2019. Där expanderade man på Madsens ursprungliga studie och inkluderade 657,461 barn med sammanlagt 5,025,754 person-år.
Citat:
Danish population registries were used to link information on MMR vaccination, autism diagnoses, other childhood vaccines, sibling history of autism, and autism risk factors to children in the cohort. Survival analysis of the time to autism diagnosis with Cox proportional hazards regression was used to estimate hazard ratios of autism according to MMR vaccination status, with adjustment for age, birth year, sex, other childhood vaccines, sibling history of autism, and autism risk factors (based on a disease risk score).
https://www.acpjournals.org/doi/full/10.7326/M18-2101
I princip gör man en del av det du efterlyser i vissa avseenden (man gräver dock inte i släktens historia längre än till syskon och föräldrar), men utökar den statistiska analysen rejält i andra. Hur jag än vrider och vänder på studien kan jag inte hitta någon anledning till kritik av metod. Studien är mig veterligen den största som gjorts och inkluderar över 6,500 diagnistiserade fall av Autism. Resultatet är lika oförvånande som slutgiltigt - man kommer fram till att det inte finns någon länk mellan MMR vaccinering och Autism. Notera att den resultatet av analysen ligger i exakt samma socken som Madsens. Resultatet är dessutom STARKT, det råder inget tvivel om att det inte finns någon koppling.
Citat:
Results:
During 5 025 754 person-years of follow-up, 6517 children were diagnosed with autism (incidence rate, 129.7 per 100 000 person-years). Comparing MMR-vaccinated with MMR-unvaccinated children yielded a fully adjusted autism hazard ratio of 0.93 (95% CI, 0.85 to 1.02). Similarly, no increased risk for autism after MMR vaccination was consistently observed in subgroups of children defined according to sibling history of autism, autism risk factors (based on a disease risk score) or other childhood vaccinations, or during specified time periods after vaccination.
Conclusion:
The study strongly supports that MMR vaccination does not increase the risk for autism, does not trigger autism in susceptible children, and is not associated with clustering of autism cases after vaccination. It adds to previous studies through significant additional statistical power and by addressing hypotheses of susceptible subgroups and clustering of cases.
Jag kan lista 20 liknande studier, alla utfärda ungefär på samma korrekta sätt och med samma reslutat. Och ÄNDÅ sitter det folk och menar att "man försöker dölja sanningen, jag kontrollräknande och det visade sig att de hade fel".
Man häpnar.