• 2
  • 3
2025-07-18, 13:56
Medlem
AndersPersson99s avatar
Yes. Det är inte ok när män har driv. Då är det att vara ego, toxiskt och fel mansbild. Det är inne och rätt när unga kvinnor är drivna. Riskkapitalbolag där pensionspengar är investerade riktar specifikt in sig på kvinnor t.ex.
Citera
2025-07-18, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är lite vanskligt att dra den typen av slutsatser bara. Själv är jag född i Sverige. Lionel Messi är född i Argentina.

Kan det vara därför jag inte får kontrakt för mångmiljoner som fotbollsproffs? För att jag är svensk? Så vitt jag kan se är det typ den enda skillnaden mellan mig och Messi. För det kan väl inte bero på att Messi är pyttelite bättre än mig på fotboll?

I detta fall skulle det snarare vara att Lionel Messi inte ens blir rekryterad i fotbollen överhuvudtaget för att han inte är kvinna medan en kvinnlig. fotbollspelare från mindre division får en heltidslön likt Messis ärliga inkomst just för att tjejen i fråga är 19-år och Messi är närmare 40.
Citera
2025-07-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Yes. Det är inte ok när män har driv. Då är det att vara ego, toxiskt och fel mansbild. Det är inne och rätt när unga kvinnor är drivna. Riskkapitalbolag där pensionspengar är investerade riktar specifikt in sig på kvinnor t.ex.

Ja samtidigt läser man ofta att 1% går tilll kvinnor.

https://wonderwomen.se/news/reflekti...de-av-kvinnor/

Tycker det där handlar mer om att driva företag utan bidrag är ett stort kliv för kvinnor.
Citera
2025-07-18, 15:34
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
I detta fall skulle det snarare vara att Lionel Messi inte ens blir rekryterad i fotbollen överhuvudtaget för att han inte är kvinna medan en kvinnlig. fotbollspelare från mindre division får en heltidslön likt Messis ärliga inkomst just för att tjejen i fråga är 19-år och Messi är närmare 40.
Om du inte lyckas bli rekryterad som fotbollsproffs kan det bero på:

1. Jag är svensk, vit man, och i någon mån diskriminerad.
2. Klubbarna skiter fullständigt i vilken färg jag har och vart jag kommer från. Det fanns helt enkelt andra som var bättre på fotboll än mig.

Min poäng här är att vi inte talar om en egenskap som är mätbar i utbildning och erfarenhet. Den nittonåriga bruden kanske helt enkelt är roligare att lyssna på.
Citera
2025-07-19, 16:06
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Ja samtidigt läser man ofta att 1% går tilll kvinnor.

https://wonderwomen.se/news/reflekti...de-av-kvinnor/

Tycker det där handlar mer om att driva företag utan bidrag är ett stort kliv för kvinnor.

På sätt och vis är det där en större politisk diskussion. EU har skapat ett klimat som påminner om sovjet, där massiva regleringar kombinerats med bidrag. Under perioden med lågränta togs detta till sin spets där rödgröna värderingar på olika sätt styrt företagande. Detta i kontrast mot USA som haft låga regleringar och skatt som ledstjärna. Mellan 2008 och 2023 ökade USAs bmp med 87% medan EU bara ökade med 13.5%.
Som Vance sa så kan äkta innovation och framsteg inte regleras fram.
EU och fram tills nyligen USA har varit kapat av socialliberal identitetspolitik som bland annat lett till favorisering och kvotering av kvinnor, inte som konspirationsteorin så som patriarkatet, utan faktisk lagatiftning om kvotering och kreditsystem med ESG där kvinnor gynnas.
Citera
2025-07-19, 22:18
Medlem
Skillnaden stavas nog att hon som 20 åring garanterat har betydlgit större nätverk på sociala medier än vad du som 40 åring har. Hon är uppvuxen i den världen, det är inte du.
Men om hon som relativt outbildad och omeriterad får jobb på kommunen men inte du, så har du ju rätt dra det inför DO.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in