2025-07-07, 01:40
Moderator
Nospheratus avatar
På sätt och vis tycker jag du har förminskat dilemmat till - Kvinna, 21 år vs Man, 40 år. Och hur kunde det bli så? Om ni inte bägge närmast ordagrant gör exakt samma sak känns jämförelsen lite märklig. Då är det lite som att fråga sig varför Taylor Swift få si och så många likes när Metallica bara får så många likes.

Om man spinner vidare på det exemplet har det faktiskt inte så mycket att göra med att Taylor Swift är kvinna och Metallica är män. Metallica är rätt trötta som band och syns ärligt talat inte i sociala medier eller i intervjuer längre. I deras fall är det nog ett medvetet val av ett band som liksom är klara med kändisskap och röda mattor och funderar lite på refrängen. Taylor Swift vänder sig till en ung publik och är flera tusen gånger mer synlig i sociala medier. Hon spelar musik som rimmar bättre med ungdomar och konsumenter av media.

Med exemplet menar jag nu absolut inte att du är trött och avdankad. Det var inte poängen. Poängen är att du möjligen kan framstå som mindre intressant för en bred publik. Som utbildad, kanske, men vad vet jag, du har en mer akademisk framtoning när du håller föredrag. Medan hon kanske känns mer inspirerande och talar från hjärtat som resonerar med fler vanliga människor.

Det går liksom inte att resonera som så att Metallica är objektivt bättre musikaliskt och erfarenhetsmässigt än Taylor Swift. Och därför borde vara större och mer populära. Det handlar om marknadsföring och vad man presenterar. Det är inte nödvändigtvis så att du per automatik borde vara mer intressant som föreläsare för att du har utbildning och vet vad du snackar om. Det finns alla möjligheter att hon framstår som inspirerande och vet vad hon pratar om.

Jag tror du gör dig själv en otjänst genom att förminska det till att du är man och hon är kvinna. Och fundera i cirklar runt detta.

Gå på några av hennes föreläsningar och få en känsla för hur hon framstår och responsen från publiken.
Citera
2025-07-07, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag behöver dra paralleller för att ni skall förstå.

På LinkedIn får man mycket nätverk och så vidare och beroende på vad man gör får man mycket cred och massvis med likes och hjälp.

Jag är egenföretagare och jobbar som konsult och tar gig uppdrag som handlar om hur kommuner skall jobba med psykisk ohälsa och kunskapen kommer från att man är utbildad inom psykiatri och har arbetat Runtom i Europa med dessa frågor. Då jag postar min verksamhet får jag kanske 3-5 likes och som högst kanske 20-25

Sedan finns det en tjej som gör likadant men är 21-år (jag snart 40), hennes erfarenhet om psykisk ohälsa kommer från hennes högstadietid, ingen utbildning kopplat till psykiatri. Hon får en projektanställning av kommunen via socialkontoret och fritidsgården att åka runt i länet och prata om detta. Hon får 50-80 likes per inlägg.

Då kan man undra vad detta säger om samhället. Enligt chatgpt handlar det om att män anses vara problematiskt och kvinnor inspirerande. Alltså är det inte så konstigt varför många män är hemmasittare och när dåligt.

Varför är det såhär? Jag säger inte att x-antal likes på LinkedIn är något man skall mäta men det ger någon form av indikation på att det man gör är bra.

Varför ständigt stötta kvinnor och inte män?
Systematisk diskriminering

Luta dig tillbaka och ta dig en drink istället
Citera
2025-07-07, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
På sätt och vis tycker jag du har förminskat dilemmat till - Kvinna, 21 år vs Man, 40 år. Och hur kunde det bli så? Om ni inte bägge närmast ordagrant gör exakt samma sak känns jämförelsen lite märklig. Då är det lite som att fråga sig varför Taylor Swift få si och så många likes när Metallica bara får så många likes.

Om man spinner vidare på det exemplet har det faktiskt inte så mycket att göra med att Taylor Swift är kvinna och Metallica är män. Metallica är rätt trötta som band och syns ärligt talat inte i sociala medier eller i intervjuer längre. I deras fall är det nog ett medvetet val av ett band som liksom är klara med kändisskap och röda mattor och funderar lite på refrängen. Taylor Swift vänder sig till en ung publik och är flera tusen gånger mer synlig i sociala medier. Hon spelar musik som rimmar bättre med ungdomar och konsumenter av media.

Med exemplet menar jag nu absolut inte att du är trött och avdankad. Det var inte poängen. Poängen är att du möjligen kan framstå som mindre intressant för en bred publik. Som utbildad, kanske, men vad vet jag, du har en mer akademisk framtoning när du håller föredrag. Medan hon kanske känns mer inspirerande och talar från hjärtat som resonerar med fler vanliga människor.

Det går liksom inte att resonera som så att Metallica är objektivt bättre musikaliskt och erfarenhetsmässigt än Taylor Swift. Och därför borde vara större och mer populära. Det handlar om marknadsföring och vad man presenterar. Det är inte nödvändigtvis så att du per automatik borde vara mer intressant som föreläsare för att du har utbildning och vet vad du snackar om. Det finns alla möjligheter att hon framstår som inspirerande och vet vad hon pratar om.

Jag tror du gör dig själv en otjänst genom att förminska det till att du är man och hon är kvinna. Och fundera i cirklar runt detta.

Gå på några av hennes föreläsningar och få en känsla för hur hon framstår och responsen från publiken.

Lite som med Joe Rogan och forskare. Joe säger allt som en forskare säger men ändå lyssnar ingen på forskaren.
Citera
2025-07-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Är bruden snygg? Där har du isåfall svaret. Folk är mer benägna att "lika" någon snygg 20åring än en man som närmar sig 40.
Ful som fan, gargamel näsa.
Citera
2025-07-07, 08:42
Medlem
Citat:
Jag har fler vänner än henne på LinkedIn, det tredubbla.

Om jag postsr ett inlägg att jag har haft en stor föreläsning med 800 åskådare så nog fan borde det säga en hel del.

Du kanske inte har sån stor genomslagskraft som du tror att du har?

En ren gissning från mig såklart, men det är max en handfull föreläsare som ger likes.
Det kanske inte säger så mkt i din värld men för oss vanlisar så klickar vi enbart på likes på linkedin när det gäller vårat eget område.
Citera
2025-07-07, 08:43
Medlem
Citat:
Lite som med Joe Rogan och forskare. Joe säger allt som en forskare säger men ändå lyssnar ingen på forskaren.

För att Joe vet hur man utrycker sig till vanligt folk, medans när forskaren pratar så somnar halva salen.

Det finns nåt att lära sig av det (som forskare alltså).
Citera
2025-07-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
För att Joe vet hur man utrycker sig till vanligt folk, medans när forskaren pratar så somnar halva salen.

Det finns nåt att lära sig av det (som forskare alltså).

Ja men han är förvisso en populist.
Citera
2025-07-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ja men han är förvisso en populist.

Han pratar ju till den vanliga människan.

Frågan är väl varför varför forskaren inte fattar den biten då han hade fått en helt annan genomslagskraft om han bara ansträngde sig lite?
Citera
2025-07-18, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Saken och poängen med tråden är

40 år med erfarenhet och kompetens samt man = ej intressant
21-årig tjej utan kompetens överhuvudtaget= intressant

Detta ger en förklaring till varför svenska samhället sviker männen och meritokratin.

Inom den privata sektorn skall det åtminstone se bättre ut.
Citera
2025-07-18, 10:19
Medlem
Kvinnor får i allmänhet mer likes, speciellt om de är i en ålder där de är sexuellt attraktiva. Så kvinnan som försöker att jobba får även massa följare som egentligen bara är ute efter att ligga eller känslan av att få umgås med en snygg person.

Enda positiva för kvinnan är att hennes inlägg sprids mer till fler människor, helt enligt då hur algoritmerna i sociala media fungerar.

Problemet för kvinnan är att om hon är oerfaren och egentligen inte vet hur man uppnår resultat så slår det lätt tillbaka genom att kunderna blir besvikna. Nu är det nämnda arbetsområdet av den karaktären att sådant brukar inte framgå speciellt tydligt, alltså man löser ganska sällan några problem eller att det tar lång tid att lösa problemen.

Kvinnan lär också få dras med de människor som verkligen mår dåligt, alltså riktigt på allvar har problem med sina liv eller psyken. De riktigt jobbiga fallen dras som flugor till vad de uppfattar som socker.

Som man i det här arbetsområdet är det givetvis svårare att få arbetsuppgifter, men jag tror att man har fördelen att hamna på en lite mer seriös nivå, både vad gäller ens egna kunskaper och de fall som man jobbar med. Det lönar sig i längden, man har ett eget liv, man har bättre möjligheter att uppnå konkreta resultat och framförallt, de fall man tar på sig ger en inkomst.

Jag tror att det lätt hänt blir så för kvinnan att hon jobbar mycket gratis.
Citera
2025-07-18, 12:26
Medlem
Tyvärr har det blivit så att samhället har börjat bedöma män lägre.

Det som är dumt är att männen verkar inte fatta det utan spelar med i spelet.

Det är inte att män behöver känna sig som offer.

Det är mer att när etablissemanget beräknar så går det sämre för män.

Tror att det värsta landet i den bemärkelsen är UK .

Fast Sverige är inte långt efter. Vänstern är mest skyldiga men även konservativa vill att män ska vara diskriminerade.

Jo att du är man , så ska du inte hålla på med humaniora ,det är bättre med att vara ingenjör eftersom det är mer verkligt , fungerar inte bron har man gjort ett dåligt jobb,

Saker som män borde undvika:

- Vara författare ,lär inte bli bedömd rättvist.

- Vara psykolog och liknande ,helt subjektivt får ingen cred där.

- Vara läkare är också dåligt ,fler patienter till manliga läkare dör eftersom män har så dåligt rykte.
Citera
2025-07-18, 13:33
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Saken och poängen med tråden är

40 år med erfarenhet och kompetens samt man = ej intressant
21-årig tjej utan kompetens överhuvudtaget= intressant

Detta ger en förklaring till varför svenska samhället sviker männen och meritokratin.

Inom den privata sektorn skall det åtminstone se bättre ut.
Det är lite vanskligt att dra den typen av slutsatser bara. Själv är jag född i Sverige. Lionel Messi är född i Argentina.

Kan det vara därför jag inte får kontrakt för mångmiljoner som fotbollsproffs? För att jag är svensk? Så vitt jag kan se är det typ den enda skillnaden mellan mig och Messi. För det kan väl inte bero på att Messi är pyttelite bättre än mig på fotboll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in