• 1
  • 2
2025-07-05, 16:46
Medlem
Det är väl inte riktig oxfilé på en oxfilépizza? Det är alldeles för billigt för ett så pass dyrt kött. Så frågan är vad det egentligen är för kött.
2025-07-05, 16:51
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
En vild gissning är att det är någon seg gammal ko från något sopigt land som Uganda Kenya Kongo...
2025-07-05, 16:56
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Jag har gjort misstaget att köpa en sådan pizza, köttet påminde mer om grytbitar än oxfilé, trådigt och grovt.
2025-07-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag har gjort misstaget att köpa en sådan pizza, köttet påminde mer om grytbitar än oxfilé, trådigt och grovt.
Vad äckligt
2025-07-05, 16:59
Medlem
Starobrnos avatar
En kompis med viss utbildning inom mat sa att det är rostas; halva priset och ofta lika ok som oxfilé. Min favoritpizza är Acapulco med "oxfilé" och aldrig blivit besviken på köttet.
2025-07-05, 17:00
Medlem
Men är det verkligen tillåtet att skriva oxfilé om det inte faktiskt är det?
2025-07-05, 17:01
Medlem
På bättre pizzerior rostas. Landsortsturken kör på de där seniga styckdetaljerna från nöt. Bringa, högrev. Sånt som i butik krängs som nötrulle, minutbiff och annat. Grillmojens så kallade lövbit. Främst lämpat för långkok men funkar som slamsa på pizza. Hade man käkat det i ett stycke hade man fått tugga det i en kvart.

Oklart hur de kommer undan med att kalla det för oxfilé när det är så petigt med vilken kötthalt som krävs för att nåt ska få heta hamburgare, köttbullar, falukorv o s v.
Senast redigerad av Bemp 2025-07-05 kl. 17:03.
Medlem
knullklassons avatar
Jag tippar på åsna.
På min lokala pizzeria kan man även äta planka. Man kan välja mellan fläskfilé och oxfilé. Priset är dock det samma
Medlem
Busgriss avatar
Knappast fläskfilé heller...
2025-07-05, 17:03
Medlem
Testoguy666s avatar
Jag har svårt att tro att det är någon bra oxfile, förmodligen något uppvärmt piss från *Albanien...
2025-07-05, 17:10
Avstängd
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekpanna80
Det är väl inte riktig oxfilé på en oxfilépizza? Det är alldeles för billigt för ett så pass dyrt kött. Så frågan är vad det egentligen är för kött.
Nej, det är självklart inte oxfilé på äckelpizzorna som bedragarpizzeriorna i Sverige serverar till dumsvennarna. Att någon kan tro det är ofattbart. Det kan nog vara lite vilket sorts skitkött som helst. Fryst högrev eller fryst bringa kan det vara. Eller kanske fryst rostas. Självdöd kamel är nog helt seriöst inte helt ovanligt heller. Oxfilé på "oxfilépizzorna" är det aldrig någonsin.
2025-07-05, 17:17
Medlem
Studsbolls avatar
Det finns som sagt femtielva trådstarter i denna fråga. Därför är det konstigt att saken aldrig blivit riktigt utredd. Helt säkert finns det gott om användare på Flashback som faktisk jobbar eller har jobbat på en pizzeria. Det vore förmånligt att e sådan person talar om vad de lagt på pizzor med oxfilé.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in