Citat:
Ursprungligen postat av
NiccoJ
Jag funderar på hur styrka o stora muskler hör ihop.
Alltså, måste man ständigt öka motstånd/vikt för att bli biffigare eller finns andra knep? (Menar inte substanser).
Finns ju sega kroppsarbetare som är ohyggligt starka men väldigt nätta och stora gymkillar som inte orkar något.
Finns inget absolut direkt samband mellan musklers storlek och funktionell styrka. Ta med dig en biffig kroppsbyggare ut på en löprunda på 10km så får du se. Eller ett 10 timmars arbetspass i ett fysiskt industri-arbete.
Fjolårets vinnare av troligen den tyngsta titeln inom bodybuilding (Mr. Olympia), Derek Lundsford:
https://cdn-wp.thesportsrush.com/202...add-derekl.jpg
En av världens topp tio starkaste män i våra dagar, Tom Stoltman:
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod...645635947.jpeg
Vem
ser starkast ut? Vem
är starkast egentligen?
Kort sagt man blir stark i det man utför mest av, ägnar sig kontinuerligt åt, vilket oftast är sitt jobb.
Att nå biffighet hänger nog mycket på anlag också. Vetenskapligt sett har kroppen en slags etablerad grundmall för vad som är normalt för just en själv. Den etableras mellan 4-6 års ålder. Är t.ex. därför som folk kan gå ner 50kg i vikt, och sen när dom återgår till "normalt" leverne så säger det "smack" så väger dom lika mycket som innan viktminskningen bara ett år senare. Kroppen strävar autonomt efter sin etablerade grundmall.
Är man inte stor eller biffig naturligt, så kommer man tappa det så snart man slutar ligga i. Men vill du ligga i konstant, så länge kroppen pallar, och vill undvika extrema preparat, så är det nog att fundera otroligt mycket över- och följa en slavisk kosthållning, viktkoll, ständigt utvärdera vad som funkar bäst- och ger bäst resultat för just dig (det skiljer tydligt mellan olika), och ständigt träna, träna, träna. Det blir ett sätt att leva på heltid.
Jag är ingen sakkunnig inom just träning, men vad jag hör ifrån de flesta som är inne på träning så är det generella rådet att använda tunga vikter med relativt få repetitioner, om man vill få storlek. 5x3 upp till max 8x3. Men det är olika för alla, som sagt.