2025-07-05, 14:04
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Kan man få stora muskler genom att bara göra kroppsviktsövningar? (Armhävningar, situps, dips, pullups, knäböj).

Googla runt lite bilder på gymnaster, speciellt ring-gymnaster. Och sen kan du googla lite på calishtenics också. Tycker du att de har stora muskler? Jag vet inte hur mycket de tränar på gym, men deras huvudsyssla är ju kroppsviktsövningar.
Citera
2025-07-05, 14:10
Medlem
Fattar ni att majoriteten av inläggen är av AI? Så meningslöst.
Citera
2025-07-05, 14:53
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Googla runt lite bilder på gymnaster, speciellt ring-gymnaster. Och sen kan du googla lite på calishtenics också. Tycker du att de har stora muskler? Jag vet inte hur mycket de tränar på gym, men deras huvudsyssla är ju kroppsviktsövningar.

Tycker du att de har stora muskler?
Citera
2025-07-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Jag funderar på hur styrka o stora muskler hör ihop.
Alltså, måste man ständigt öka motstånd/vikt för att bli biffigare eller finns andra knep? (Menar inte substanser).
Finns ju sega kroppsarbetare som är ohyggligt starka men väldigt nätta och stora gymkillar som inte orkar något.
Finns inget absolut direkt samband mellan musklers storlek och funktionell styrka. Ta med dig en biffig kroppsbyggare ut på en löprunda på 10km så får du se. Eller ett 10 timmars arbetspass i ett fysiskt industri-arbete.

Fjolårets vinnare av troligen den tyngsta titeln inom bodybuilding (Mr. Olympia), Derek Lundsford:
https://cdn-wp.thesportsrush.com/202...add-derekl.jpg
En av världens topp tio starkaste män i våra dagar, Tom Stoltman:
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod...645635947.jpeg
Vem ser starkast ut? Vem är starkast egentligen?
Kort sagt man blir stark i det man utför mest av, ägnar sig kontinuerligt åt, vilket oftast är sitt jobb.

Att nå biffighet hänger nog mycket på anlag också. Vetenskapligt sett har kroppen en slags etablerad grundmall för vad som är normalt för just en själv. Den etableras mellan 4-6 års ålder. Är t.ex. därför som folk kan gå ner 50kg i vikt, och sen när dom återgår till "normalt" leverne så säger det "smack" så väger dom lika mycket som innan viktminskningen bara ett år senare. Kroppen strävar autonomt efter sin etablerade grundmall.

Är man inte stor eller biffig naturligt, så kommer man tappa det så snart man slutar ligga i. Men vill du ligga i konstant, så länge kroppen pallar, och vill undvika extrema preparat, så är det nog att fundera otroligt mycket över- och följa en slavisk kosthållning, viktkoll, ständigt utvärdera vad som funkar bäst- och ger bäst resultat för just dig (det skiljer tydligt mellan olika), och ständigt träna, träna, träna. Det blir ett sätt att leva på heltid.

Jag är ingen sakkunnig inom just träning, men vad jag hör ifrån de flesta som är inne på träning så är det generella rådet att använda tunga vikter med relativt få repetitioner, om man vill få storlek. 5x3 upp till max 8x3. Men det är olika för alla, som sagt.
Citera
2025-07-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du söker nog begreppet funktionell styrka. Tränar man isolation vilket är lätt hänt på gym kan man bygga upp en stor kropp med svagheter i tex ryggen vilket innebär att man har outvecklade muskler där som gör att man inte klarar riktigt tunga lyft i vardagen.
Kroppsarbetare jobbar ofta med hela kroppen när de jobbar fysiskt och får därför inte dessa svagheter.

Nja, du som är en självutnämnd träningsexpert borde veta att de som är väldigt starka har det genetiskt.
Du borde även veta att du inte kan jobba dig till samma styrka som man kan uppnå på ett gym, det är helt omöjligt
Gissar att du är en av alla dom som tror att de tränar och att det har gett dig väldigt mediokra resultat.
Vare sig om du är genetiskt stark eller inte så kommer gymmet göra dig mycket starkare än vad något jobb gör, om man nu verkligen tränar på ordentligt.
Att motionera på gymmet är något helt annat och det är ingen träning eg.
Citera
2025-07-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Finns inget absolut direkt samband mellan musklers storlek och funktionell styrka. Ta med dig en biffig kroppsbyggare ut på en löprunda på 10km så får du se. Eller ett 10 timmars arbetspass i ett fysiskt industri-arbete.

Fjolårets vinnare av troligen den tyngsta titeln inom bodybuilding (Mr. Olympia), Derek Lundsford:
Kort sagt man blir stark i det man utför mest av, ägnar sig kontinuerligt åt, vilket oftast är sitt jobb.

Att nå biffighet hänger nog mycket på anlag också. Vetenskapligt sett har kroppen en slags etablerad grundmall för vad som är normalt för just en själv. Den etableras mellan 4-6 års ålder. Är t.ex. därför som folk kan gå ner 50kg i vikt, och sen när dom återgår till "normalt" leverne så säger det "smack" så väger dom lika mycket som innan viktminskningen bara ett år senare. Kroppen strävar autonomt efter sin etablerade grundmall.

Är man inte stor eller biffig naturligt, så kommer man tappa det så snart man slutar ligga i. Men vill du ligga i konstant, så länge kroppen pallar, och vill undvika extrema preparat, så är det nog att fundera otroligt mycket över- och följa en slavisk kosthållning, viktkoll, ständigt utvärdera vad som funkar bäst- och ger bäst resultat för just dig (det skiljer tydligt mellan olika), och ständigt träna, träna, träna. Det blir ett sätt att leva på heltid.

Jag är ingen sakkunnig inom just träning, men vad jag hör ifrån de flesta som är inne på träning så är det generella rådet att använda tunga vikter med relativt få repetitioner, om man vill få storlek. 5x3 upp till max 8x3. Men det är olika för alla, som sagt.

Det är helt olika sporter.
Få repitioner ger mer styrka och mindre volym och tvärtom
Nu har du iof tagit upp elitidrottare som de flesta aldrig kan bli.
Så det du kan välja på är om du vill bli så stark som möjligt och vara fet eller om du vill ha en snyggare och starkare kropp.
Citera
2025-07-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du söker nog begreppet funktionell styrka. Tränar man isolation vilket är lätt hänt på gym kan man bygga upp en stor kropp med svagheter i tex ryggen vilket innebär att man har outvecklade muskler där som gör att man inte klarar riktigt tunga lyft i vardagen.
Kroppsarbetare jobbar ofta med hela kroppen när de jobbar fysiskt och får därför inte dessa svagheter.
visst är det så. jag har stora armar men min svaghet sitter i axlarna då jag varit dålig på att träna dom.

är jag starkare än någon som inte tränar? absolut! mina axlar får ju ändå viss träning ex när man bänkar och incline pressar.

däremot fick jag stryk på en förfest mot en tjej en gång. vi tävlade om vem som kunde hålla ut armarna längst... mina stora tunga armar med klena axlar hade inte en chans! men jag tränar ju inte heller uthållighet. bänkpressar väl minst 2x hennes vikt
Citera
2025-07-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist

du kan väl ta med din springtursnisse och se vad den personen bänkpressar istället.. uthållighet och styrka är inte samma sak. och någon vidare kondition är det ju inte säkert att den som styrketränar tränar..
Citera
2025-07-05, 16:09
Medlem
Citat:
Aha tackar
köp gymkort för 200kr/mån istället...
Citera
2025-07-05, 16:24
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Jag funderar på hur styrka o stora muskler hör ihop.
Alltså, måste man ständigt öka motstånd/vikt för att bli biffigare eller finns andra knep? (Menar inte substanser).
Finns ju sega kroppsarbetare som är ohyggligt starka men väldigt nätta och stora gymkillar som inte orkar något.
Förr i tiden fanns det en styrkemätarapparat på campingar och dylikt där det första läget som kunde uppnås var fruntimmerskarl. Alltså en gymskapelse. Riktig styrka (funktionell styrka) är något helt annat. Jag vårdade en grovarbetare en gång, och trots hans höga ålder kunde man känna hur en riktigt stark arm känns. Massiv, hård, seg, även om den är avspänd. Framför allt handen och greppet var makalöst. Men han var jättesnäll.
Citera
2025-07-05, 18:52
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Tycker du att de har stora muskler?

Olympiska atleter och elit i gymnastik anser jag ha ganska stora muskler ja. Calishtenics brukar däremot vara lite mindre men är ändå väldigt vältränade.

Ifall man får anta att dessa inte går på steroider så tycker jag att de har stora muskler. De är ju dock inga kroppsbyggare och fokuserar mycket mer på styrka än på att se stora ut.
Citera
2025-07-05, 19:38
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Olympiska atleter och elit i gymnastik anser jag ha ganska stora muskler ja. Calishtenics brukar däremot vara lite mindre men är ändå väldigt vältränade.

Ifall man får anta att dessa inte går på steroider så tycker jag att de har stora muskler. De är ju dock inga kroppsbyggare och fokuserar mycket mer på styrka än på att se stora ut.

Bäst är kanske att träna calesthenics 3 dagar i veckan och gå på gym 2 dagar i veckan.

Då får man väl båda världar då antar jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in