Citat:
Ursprungligen postat av
FlyboySeven
Hej,
Du verkar kunna mycket om det här.
Hur gör man om man ville ha både och?
Stora muskler (lagom stora).
Och även enormt stark och uthållig för att man tränat kroppen tillsammans med nervsystemet så som du beskriver.
Skulle du kunna ge tips på några enkla övningar för det?
Alltså räcker det med kroppsviktsövningar till exempel eller behöver man göra de stora basövningarna på gym också?
Beror en viss del på genetisk predi..predo...predis...position hur långt man kommer i avseende maxstyrka av kroppsviktsövningar. Dock så blir det för de allra flesta mer en fråga om uthållighet efter en tids träning och maxstyrka finns det andra metoder för att öka. Beror helt på vad du har för mål. Vi har ju som individer olika sammansättningar av anaeroba och aeroba muskelfibrer vilket kommer påverka vilken typ av resultat du får. Normalt sett så används de minsta fibrerna först och när de är taxerade sätter större fibrer in, så utifrån det är det teoretiskt möjligt att öka maxstyrka även med kroppsviktsövningar i ganska hög utsträckning, men det är inget jag testat själv.
Om man primärt tränar för styrka så kommer med tiden även ökad muskelmassa. Lite som att vara så stark som möjligt utifrån vad kroppsvikten tillåter.
Jag känner mig inte kunnig nog att ge någon form av ultimat tips men kan nämna att jag kört SL5x5 från början med gott resultat. Man lär sig ta i och få ut det maximala ur kroppen med lite pannben, efter tid. (Man kör t.ex. knäböj 5x5 och om man klarar av det på en viss vikt höjer man med 2.5kg till nästa pass. Blir ganska snabbt väldigt tungt då man kör 3 helkroppspass i veckan och knäböj inleder varje pass. Fungerar nog bra för de flesta under det första året med seriös styrketräning innan man får ändra upplägg. Finns ganska mycket info om man söker runt så behöver inte redogöra för alla fördelar och all metodik i programmet här, men det är totalt 2 pass man rullar mellan med 5 olika övningar. Knäböj, Bänkpress och stångrodd samt knäböj, militärpress och marklyft.)
Så det korta svaret är enligt mig att träna med fokus på styrka och CNS-aktivering så kommer styrkan och med tiden måste även kroppen växa. Så ja, basövningar rekommenderas men man måste inte välja sett över en lång period.
Jag har egentligen samma frågeställning som du har i hur jag ska vidareutveckla min egen träning då att få storlek är förhållandevis enkelt medan det du frågar om gällande funktion, styrka och uthållighet, det kan man forska i länge.
Det är väldigt lätt att fastna i det man är bekväm med och inte utmana sig med nya och ovana rörelser som känns aviga. Samtidigt bör det finnas en viss realism i vad man förväntar sig uppnå och vad ens behov faktiskt är. Man bör väl träna de grundläggande rörelserna i någon form, Knäböj, Marklyft, Push, Pull, Utfall och även Vridningsmoment, men i särskilt det sista är jag lite okunning och blir faktiskt beslutsam om att utveckla min träning iom detta. Se inte det här inlägget som någon typ av fakta utan snarare funderingar.
Kan nämnas att det här med hur musklerna är rörliga eller stela i förhållande till varandra har stor inverkan på hur du kan utföra en övning och även generera kraft i en rörelse. Muskelfibrerna kontraherar som starkast när de varken är förkortade eller förlängda. Med det sagt är det ett ganska stort åtagande att förändra en så grundläggande sak som ens kroppshållning och hur man använder den i rörelser.